а) НЕ ЯК ЧАСТИНА ГАРДЕРОБА - Так, саме цей рівень пропоную як основу розмови, щоби уникнути беззмістовних суперечок. Відокремити від неї тих, хто хотів би дискутувати на тему, чи справді жінка є частиною "гардероба" мужчини. Хто сумнівається в тому, що кожної ночі відбуваються тисячі зґвалтувань на шлюбному ложі - узаконених зґвалтувань у розумінні способу мислення, психології, а часто і фізіології. Але щоби вести розмову на таку, з одного боку, зачовгану, а з другого - "вічно зелену" тему, треба бути визнаним, хоч на якомусь рівні, жінко-знавцем, але таким не є автор цих рядків.
Думаючи про жінку, хочеться завити від образи за те, що ти приречений мислити лише як мужчина. А отже, пішли не сягнути істини, не дізнатися, що про це думає жінка. Заважає усвідомлення, що мужчини і жінки - це два різні світи, два різні способи мислення, тобто дві різні правди, істини і т.д. Хотілося б естетично трансформувати фрейдівсь-кий постулат, що "кохання є тимчасовим примиренням у одвічній ворожості протилежних статей", у думку, що кохання - це прояв взаємоповаги і толерантності двох різних, але рівноправних світів.
Мужчину взагалі характеризує зухвалість, що виявляється у формулах "тільки мужчина знає, як себе має поводити справжня жінка" або "жінки в цілому не такі погані, але безмежно дурні", а також спосіб вимірювань: "я володів стількома-то жінками" або "нею володіло стільки-то мужчин". Переносячи цю ж схему на світ жінок, отримуємо формули: "тільки жінка знає, як себе має поводити справжній мужчина" або "мужчини в цілому не є такі Погані, але безмірно дурні", а також "я володіла стількома-то мужчинами" 1 "цим мужчиною володіло стільки-то жінок". Ну і чим аргументи мужчин переконливіші аргументів жінок? І така схема опрацьовуватиме майже завжди: зароблення грошей, внесок у розвиток науки і культури, політична боротьба еіс. Лише у двох випадках мужчина може мати перевагу: при розподілі фізичних навантажень і при захисті жінки від насильства. Але і це не є жодною офірою, бо за це він отримує від жінки те, чого не може отримати від мужчини - дітей.
І якщо ще сьогодні у суспільстві панує "світ чоловіків", то це лише наслідок несправедливого зловживання своєю "сильнішістю". Але за цю свою домінанту мужчини повинні дорого заплатити (що, врешті, обезцінює їхні привілеї): ціну відшкодування, виставлену жіночим світом, чоловіки назвуть "жіночою невірністю". Умовою повного примирення може бути тільки взаємна толерантність і повага.
За примітивною логікою (званою ще "хлопським розумом"), можна ціле життя прожити у такій-от гармонії. Але проблема полягає в тому, що у цьому світі, котрий невпинно матеріалізується, жива ще також містика - а отже, на кожного з нас чигає у ньому велика спокуса чи назвімо це випробуванням або провокацією. Без цього, здавалось би, негативного явища, неможливо переконатись у правдивості наших думок і чуттів, у правдивості наших стосунків і засад, у правдивості нашого життя. Символом цієї спокуси для кожного з нас (залежно від нашої "різності") стають різні предмети, вчинки, події і т.д. Для молодят усе почалося з "дрібниць": з неможливості купити дороге плаття, яке дуже було б до лиця ЇЙ; з браку коштів, щоб збудувати скромний, але власний будиночок на свій смак, адже ВІН хороший архітектор еіс. Із дрібниць, які традиційно супроводжуються зітханням "се ля ві", тому що розумієш: аби доробитися на них, треба літ п'ят- надцять. Але ж так сумно думати про те, що добробут осягнеш лише тоді, коли будеш "старим, спрацьованим і некрасивим", що хочеться ризикнути, заграти в азартну гру: "пан або пропав". Піддаватися спокусі молода сім'я починає у клубі з азартними іграми, де молодятам почергово товаришують виграші та програші. Так триватиме аж поки від якогось, скажімо, міліардера, котрий "поклав око" на молодицю, та й надійде делікатна, але, все ж, непристойна пропозиція, Непристойна пропозиція кінця XX століття не веде до дуелі, самогубства чи навіть ляпаса - вона викликає блок іронії, вона провокує мислення, вона веде до... Врешті, у кожного це по-різному. Для мільярдера - це просто фатум: "Курва! Ну чому ж так є? Я ж можу купити собі нарешті все, але не можу купити хвилюючого образу "дівчинки зі своєї юності". Ось вона переді мною у старих потертих джинсах і одним своїм поглядом нівелює всю мою могутність: мільярди і маєтки, зв'язки і впливи, всесильність і вседозволеність. Цей погляд не можна взяти силою чи підкупом (мільйон - це провокація, це не для неї, це для нього, її чоловіка) - за нього потрібно боротись особистістю, яка не знає соціального статусу, і подолати свого суперника я повинен не силою, а запропонувавши їй щось більше, ніж він". Для чоловіка це боротьба -боротьба між відчуттям сатисфакції, що у нього є щось, чому і мільярдери заздрять, та відчуттям злості й затятості: "а хріну тобі! такі, як ти, грабують і обдурюють цю країну, цей народ; через таких, як ти, все життя переслідують проблеми таких, як я; такі, як ти, мають майже все, що хочуть, але до таких жі- нок вам зась!" Але це також нагода виявити свою приналежність до "покоління X" - прагматичного і цинічного покоління кінця XX ст., - для якого цнота не є чеснотою, для кого всі засоби дозволені, щоб улаштувати свої клопоти. Ти ж свідомий, що якийсь випадковий фраєр скуштував смак її цноти, ти ж дізнався лиш тепер, що коли ви зустрічались, вона разок переспала з другом своєї юності. Та й ти не святий. То в чому ж проблема? Як "дасть раз дупи" сентиментальному мільярдерові, що втріскався в неї по вуха, то її не убуде.
Головне, щоб була вірною тобі душею. І мільйон, старий, мільйон! Це справді великі гроші. Це справді - геть усі проблеми! Уявляєш, скільки твоїх друзів мріє, щоб їхніх благовірних "шарнув" хтось хоч за десять тисяч?
Чим така пропозиція є для жінки, знає докладно хіба сама жінка. Мужчина може лише здогадуватися, наприклад, що в якісь мірі її це обурює - спроба купувати її, як річ: в іншім аспекті -це приємно, що заради неї може втрачати голову навіть мільярдер, який може купити сто таких, як...
Знаючи меркантильність та приземленість" жіночого роду, мужчина теж може підозрювати, що для кобіти "втрачання голови" багача і розмріяного поета - це не одне й те ж (не на користь, звичайно, другого). Але вже напевно, що для жінки сам факт статевого зближення, якому так багато уваги приділяють мужчини, є лише неважливим і незначним відсотком цілого процесу, що йому передує, супроводжує його та відлунюється після нього.
Далі починаються психологічні накрутки, прозвані "житейськими ситуа- ціями". Чоловік на все, що було, є і буде, дивиться крізь призму "жіночої невірності", чоловік шукає собі гудза, і кожна випадкова дрібничка (яку б раніше сприйняв спокійно) викликає бурю емоцій. ВОНА все це відчуває. У НІЙ борються нав'язувані століттями комплекси жіночої вини за те, що вона пішла "на це" ще й залишилася задоволена й спокійна, із наслідками емансипації -відстоюванням своїх прав людини, особистості. Спокусник спокійно за цим спостерігає, обережно продовжуючи свою нібито непряму атаку. І в результаті ВОНА опиняється зі спокусником, тоді як ВІН залишається з програшем, чоловічими комплексами і депресією. Якщо кадр зупинити у цьому місці, вийде нетрадиційна, контраверсійна драма, характерна для "нашого часу". Але...
Останній етап цієї історії якось обеззброює через скептицизму і досвідченість, традиційність і контраверсій-ність. Чоловік-мужчина починає мислити. Надмір "чуттєвого способу мислення" виснажує його і, врешті, призводить до логічного І раціонального способу мислення. Він починає думати про жінку-дружину як про людину, як про особистість. Стимулюється це твердим переконанням - "без неї я не можу", "їй я готовий вибачити все, тільки б вона повернулась". Але чи не запізно? Адже між ними вже лежить певний бар'єр образ і неприємностей - бар'єр, якого могло б не виникнути, якби мужчина так думав про жінку відразу. Із самого початку і завжди. Переможець-мужчина (мільярдер) може поставити собі п'ять із плюсом - він здобув цю жінку, він переміг суперника, він виявився гідний, він підтвердив свої здіб-ності, але він добре розуміє, що "дівчинки своєї мрії" йому вже не повернути ніколи. І тому із сумом в очах, але без опору він прощається із цією жінкою.
Жінка-дружина тут є найбільш містичним образом, вічним переможцем. її перемогою був її чоловік, закоханий без пам'яті, і мільярдер, що "втратив голову", і "вибух" чоловіка, що не міг ні з ким нею ділитись, і те, що спокусник готовий був бути "біля її ніг", не одноразово, а постійно, і, нарешті, те, що відпустив її без ексцесів, і те, що найважливіше, що чоловік потрактував її як людину і сприйняв, як дар, її повернення. Завершення цієї історії необов'язково є "життєвим" -це скоріше мрія кожного мужчини, вічне прагнення, щоб було так. Але і в штучності її авторів не звинуватиш, бо вони використали сильний аргумент - непе-редбачуваність і таємничість жінки.
"Енциклопедія нашого українознавства"