Завдяки залізниці місто і
виникло, у 1873 році, коли новозбудованою гілкою Знам’янка – Миколаїв пройшов
перший потяг. Селище при станції згодом отримало назву від прізвища поміщиці О.
Ф. Долинської із сусіднього села Маловодяного, яка виділила свої землі під
будівництво.
Вокзал того ж таки 1873 р.
успішно дожив до наших днів. Акуратно відреставрований, милий і неймовірно
атмосферний:
У тому ж стилі виконаний
будиночок товарної контори, що розташований поруч.
Навколо вокзалу і купа інших
атрибутів, притаманних вузловим станціям. Найкраще їх розглядати з надземного
пішохідного мосту.
Паровоз:
Водонапірна вежа навіть на гербі
міста зображена, що не заважає їй перебувати в неробочому стані.
Найкрутіша частина Долинської
являє собою проміжок між вулицею Шевченка і коліями. У північному напрямку – це
декілька житлових будинків кінця 19 ст., виконаних із каменю та цегли, з
неоготичними вікнами.
Роздивлятись їх не дуже зручно,
від колій вони прикриті деревами, а двори – окремі замкнені світи. Із собаками,
але й без них там не по собі. Чужі сюди не ходять, і кожен прибулець як на
долоні.
Є і в такому стані.
Скульптура біля автостанції:
На південь від вокзалу провулок
іще більш різноманітний:
Колишня амбулаторія:
Жовті труби підказують, що
всередину проведений газ, а то хтозна як в цих милих історичних будиночках жити
насправді. Чи не доводиться досі бігати у вбиральню надвір?..
Вінчає те все діло масивне
залізничне депо.
А от цвітіння сакур тут побачити
не очікував. Японська вишня впевнено крокує Україною, захоплюючи вже й
невеличкі міста. Скоро, мабуть, її стане більше, ніж у самій Японії.
Росте у дворі школи №2, у якій
розпочинав свою педагогічну діяльність Антон Макаренко.
Вулицею Соборності України іду на
схід, назустріч сонцю.
Тут теж росте сакура:
Або більш звичний бузок.
Східна сторона Долинської –
мікрорайони типових 9-поверхівок. Але навіть вони тут змогли стати однією з
цікавинок.
Та для передісторії треба
перенестись на декілька кілометрів на захід від міста. Тут у 1984 р. розпочалося
будівництво Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд
(КГЗКОР, більш ходова російська абревіатура КГОКОР). І пофіг, що Кривий Ріг
знаходиться в сусідній області.
На комбінаті мали виготовляти
окатиші й іншу залізорудну сировину із відходів гірничодобувного циклу в
Кривбасі, котрих там назбиралось уже мільйони тон. До будівництва залучили
також Румунію, Болгарію, НДР, Чехословаччину…
Але настав 1991 рік, розвалився
СРСР, розвалився соцтабір і процес застопорився. Кілька разів були спроби
добудувати комбінат, але.
…Один з найдорожчих та
наймасштабніших довгобудів пізнього совка є однією з домінант на весь район.
Його труби видно ще з під’їзду з боку Устинівки, на тлі долини річки Березівки.
Від точки зйомки до комбінату – кілометрів вісім:
Побачити його навіть краєм ока,
із вікна автобуса – розмах вражає.
Ці ж самі зловісні труби
проглядаються і з самої Долинської, зокрема з того ж залізничного переходу.
Паралельно зі зведенням комбінату
будувалися і мікрорайони для майбутніх його робітників (у піковий період у
Долинській працювало до 12 тис. іноземців). Нові мікрорайони завмерли одночасно
з комбінатом; одні будинки встигли здати, інші – ні.
Зараз вони так і стоять
впереміжку. Одного віку, живі й мертві – зовсім несхожі між собою. Одні теплі й
оранжеві, з балконами хто як захотів, другі – похмурі привиди, почорнілі од
вогкості й грибку.
Але є і повністю мертві двори.
Сюрреалістичненько:
Будинки-привиди наїжачились на
навколишній світ колючими дротами, заґраченими на нижніх поверхах вікнами й
наглухо закритими під’їздами.
Хоч це й банально, як у цих
гулких безлюдних дворах не згадати Прип’ять?
Деінде видно якісь зачатки
обжитості. Найдовше свою власність охороняли румуни, та й хіба їм можна
дорікнути за надію, що колись це все окупиться?
Паралельно вул. Соборності
України проходить недобудований пасаж, дивний, як і все тут. Цікаво, як би він
мав виглядати у завершеному стані.
Група будівель на східному краю
мікрорайону, за вулицею Новою, взагалі залишилась недобудованою. І тут важко
сказати, що вражає більше, розмах самих споруд чи те, що за ними різко починається
абсолютно голий степ.
І хоча то все ніби типові
панельки, видно, що зводились за різними проектами – хоча б по балконам. Такий
собі музей примітивної архітектури епохи загниваючого совка.
Іще разок контраст живого і
мертвого:
Та пора бігти назад. Вертався
іншими вулицями і знайшов ще ось такий старий ангар. Не можу сказати, чи він
якось пов’язаний із залізницею, але явно тієї епохи.
Дивно, але такі старовинні речі у
Долинській мають куди більше перспектив, ніж нові, пов’язані з комбінатом-привидом.
Коментарі
Южный Соус
12.08.19, 19:46
анонім
22.08.19, 19:48
красивые фото
visnyk
32.08.19, 20:11
ну так конкретно ці взагалі мертвонароджені.
Nech sa paci
43.08.19, 15:09
Сумно...