хочу сюди!
 

Катерина

42 роки, близнюки, познайомиться з хлопцем у віці 43-50 років

Швидкісні рейкові автобуси в Галичині у 1930-тих роках

  • 14.12.12, 14:38

На тлі постійних невдач корейських швидкісних потягів в Україні варто пригадати і про про експрес “Люкс Торпеда”, який ходив на Галичині у 30- х роках минулого століття. Відстань від Тернополя до Заліщиків він долав за 2,5 годин.Зараз,наприклад,поїзд "Київ-Чернівці" долає її за 4,5 години...

Lux-torpeda була так званою"автомотрисою" - тобто вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній "Укрзалізниці" такий транспорт називається рейковим автобусом.Сама "торпеда" теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.

"Ракетний" дизайн вагону був ультрасучасним як на 1930-ті роки і коли потяг проходив повз станцію, він привертав загальну увагу. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли"торпеду" від тодішніх поїздів.

Австрійська "Люкс-торпеда" на вокзалі у Кракові.Фото орієнтовно 1938 року. 

Перша "Люкс-торпеда" була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch.Польський уряд, бажаючи розвинути залізничні перевезення і підняти занепадаючу промисловість, купив одну мотрису, а потім і ліцензію на неї. 

Щось подібне робить і нинішня українська влада, тільки замість того щоб купити один поїзд- а потім на його базі розробити вітчизняний продукт на вітчизняних заводах - купили одразу десяток і говорять про будівництво в Україні іноземного підприємства.

У міжвоєнній же Польщі після перших успішних випробовувань австрійські"торпеди" взялися адаптувати  до місцевих потреб. З 1936 року ці автомотриси будувалися вже на польському заводі Fablok, оснащуючись більш потужними дизельними двигунами, розташованими попереду кабіни машиніста - по одному з кожного боку.


У цих автомотрис диск колеса спирався на бандаж через пневмошину автомобільного зразка, пояснює газета УЗ"Магістраль".Це покращувало плавність ходу та зменшувало динамічні навантаження на рейки, що було важливо при високих швидкостях руху.Швидкості справді були неабиякі як для того часу. Максимальна досягала 120км/год, але конструкційна в експлуатації була встановлена 115 км/год. Загалом же швидкість руху сягала 100-105 км/год. Середня швидкість при використанні автомотрис була значно вищою, ніж у звичайних паротягів. Так, швидкий поїзд на ділянці Львів-Красне долав за годину не більше75 км. А при використанні автомотрис середня швидкість на цих ділянках дорівнювала 90 км/год.

На курорті Закопане

Швидкий рух забезпечувала і наявність двох кабін - в протилежних кінцях "торпеди". В кожному з них сидів машиніст, який керував "своїм" двигуном.

Така конструкція дозволяла уникати тривалого маневрування на вузлових станціях, коли потяг мав рухатися в протилежний бік. Не треба було відчіплювати і переганяти локомотив. Кабіни в обидвох кінцях вагону з'єднувалися світловою і звуковою сигналізацією.

Офіційно "люкс-торпеди" називалися PocigMotorowo-Ekspresowy MtE - "експрес-поїзд і з двигуном внутрішнього згорання".Побачивши перспективність такого транспорту, польська промисловість взялася виробляти й інші автомотриси - хоч і без упізнаваного дизайну, але з гарними показниками швидкості.

Перші "торпеди" поєднували Краків із модним тоді карпатським курортом Закопане. В 1936 році поїзд проїхав цю відстань (150 км) за 2 години й 18 хвилин - рекорд, не побитий і досі. Пізніше були відкриті рейси "Краків-Варшава", "Варшава-Катовіце","Варшава-Лодзь", "Львів-Закопане"та інші.

На Галичині станом на літо 1939 року"торпеди" обслуговували маршрути"Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав","Львів-Галич-Станіславів [Івано-Франківськ]-Коломия","Львів-Красне-Золочів-Тернопіль"і згаданий на початку тексту"Тернопіль-Чортків-Заліщики".

Розклад Тернопіль-Заліщики 1939рік.

Середня маршрутна швидкість на рейсів до Заліщиків складала 58 км/год. Не так уже й багато, якщо врахувати, що на маршруті "Львів-Тернопіль" цей показник сягав 75 км/год, а на маршруті"Львів-Коломия" - 93 км/год.

Розклад Львів-Коломия 1939 рік.

Для порівняння: прийнята недавно класифікація пасажирських поїздів "Укрзалізниці" передбачає,що найшвидші експреси рухатимуться з маршрутною швидкістю 70-90 км/год, а звичайні пасажирські і приміські - 50-70км/год.

195 км від Львова до Коломиї "Люкс-торпеда"проїздила за 2 години і 10 хвилин.

Сучасний поїзд "Москва-Софія"проходить цю ж відстань за 3 години 25хвилин, причому робить на одну зупинку менше. А пасажирський "Львів-Чернівці" витрачає на ці ж 195 км 6 годин і 52 хвилини.

За таку недосяжну і сьогодні швидкість пасажирам "торпед" доводилося платити - квиток від Варшави до Кракова коштував майже 40 злотих, в той час як середня місячна зарплата наприкінці 1930-их складала 100 злотих.

Для порівняння зараз ціна квитка першого класу у потяг Київ -Харків становить 350 гривень.В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі "люкс-торпеда" була еталоном швидкості, комфорту і шику.

Вузлова станція Хабувка у передгір’ї Карпат.

Друга світова війна стала кінцем цих залізничних експресів. Більшість"торпед" загинули під авіаційними бомбами, вціліло лишень дві машини на Краківському вокзалі.

Вони використовувалися як поїзди "Тільки для німців" на лінії до Закопаного, а також як спецтранспорт для працівників Генерал-губернаторства [адміністративноїодиниці Третього рейху на території Польщі і частини України].

В часи окупації на "торпедах" їздили тільки верхи нацистської адміністрації.

Червона Армія, яка відбила вагони у нацистів, повернула їх соціалістичному польському уряду у непридатному для пасажирському руху вигляді.  Якийсь час однією з "торпед" возили на роботу шахтарів, а з іншої скручували запчастини на випадок ремонту.

Київський бензотрамвай - теж по суті автомотриса.Розгалужена мережа трамваїв з двигунами внутрішнього згоряння існувала на Лівому березі з 1911 по 1934 рік, поки її не електрифікували.

Приблизно в 1954 році обидві "люкс-торпеди"були списані на злом і до нашого часу не збереглися.

Публікується з використанням матеріалів

Счетчик посещений Counter.CO.KZ - бесплатный счетчик на любой вкус!
23

Коментарі

114.12.12, 15:56

Цікаво

    214.12.12, 16:00


    а у раші тоді тільки хвости повідпадали

      314.12.12, 16:02


      Я вже колись про це чудо постив, але не завадить і більш розлога розповідь

        414.12.12, 16:27Відповідь на 3 від Perovdupu

        То не біда. Просто я після недавніх повідомлень про поломки "Хундаїв" згадав про наші "Торпеди"І запостив на кількох ресурсах.

          514.12.12, 16:39Відповідь на 2 від Hudson Hawk


          а у раші тоді тільки хвости повідпадали

            614.12.12, 16:40


            одну мою знайому я називаю "Люкс-торпеда"...

              714.12.12, 16:41Відповідь на 4 від uraha

              То не біда. Просто я після недавніх повідомлень про поломки "Хундаїв" згадав про наші "Торпеди"І запостив на кількох ресурсах. І це є правильно!

                814.12.12, 16:55Відповідь на 5 від Francisk02

                  914.12.12, 17:39

                  Интересно!

                    1014.12.12, 17:41Відповідь на 9 від aleksandrinna

                    спасибі.

                      Сторінки:
                      1
                      2
                      3
                      попередня
                      наступна