З Інтернету огляд польських медіа для українських читачів
rp.pl » Wiadomoci » Opinie » Polska Tolerancja
Nawiza do tradycji jagielloskiej, Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski 29-10-2010
Продовжуючи традиції ягеллонів
Залізною засадою держави Ягеллонів, а пізніше також й виборних королів, була тореранція щодо усіх віровизнань та національностей
http://www.rp.pl/artykul/556469-Ks--Isakowicz--Nawiazac-do-tradycji.html
autor: Radek Pasterski, rdo: Fotorzepa, ксьондз Тадеуш Ісакович-Залеский
Перша Річпосполита на тлі релігійних воєн в Західній Європі (наприклад, Ніч Святого Варфоломія уві Франції чи Тридцятирічна Війна в Німеччині), - а, також, на тлі переслідування Жидів в багатьох країнах чи християн в османської імперії, - була оазою свободи і толеранції (терпимості – перекладач).
З цього приводу можемо пишатись й до дня сьогоднішнього. Край цієї засаді поклали розбори та чергові програні народні повстання. До ягеллонської традиції прямувала також Друга Річпосполита, шануючи права меншостей. Подібний стан існує й в Третій Речіпосполитої.
В історії Польщі є багато переломних дат. Однією з них, хоча й поза належною увагою, є 1340 рік. Бо ж бо у цьому році польський король Казимир Великий розпочав процес приєднання до своєї держави дорогою – й це належить виразно підкреслити – миру земель на схід від ріки Буг, почавши з Галицької Руси та Поділля.
На відміну від князівств, якими тогочасно володіли Пястові, це були території, замешкані різними національностями та релігійним визнанням. Черговим етапом цього процесу була польсько-литовська унія, яка зумовила, що до тих часів однорідна монархія стала конгломератом різних суспільств.
На тих теренах мешкали не тільки Поляки та Литвини, але також Русини, Жиди та Німці, а, також, й Вірмени, Татари, Латиші, Естонці, Караїми, Волохи (Румуни), та представники кількох інших національних меншостей. Така була велика різноманітність.
Залізною засадою держави Ягеллонів, а пізніше також виборних королів, була толеранція щодо усіх релігійних визнань та національностей. Насправді були й відхилення від цього правила, але Перша Річпосполита на тлі релігійних воєн в Західній Європі (наприклад Ніч Святого Варфоломія у Франції чи Тридцятирічна Війна в Німеччині), - а також на тлі переслідування Жидів в багатьох країнах чи християн в османської імперії, - була оазою свободи і толеранції.
Край цієї засаді поклали розбори та чергові програні народні повстання. До ягеллонської традиції тяжила також Друга Речпосполита, шануючи права меншостей. Так є й в Третій Речіпосполитої.
Оглядаю це явище як репрезентант національної меншості в спільній комісії при Міністерстві Внутришніх Справ і Адміністрації. Вочевидь, це не означає, що усе є ідеально. Часами відбуваються інциденти стосовно, наприклад, Циганів чи чорношкирих осіб, але це є тільки інциденти, а великих проблем немає. З цього приводу звинувачення нашого суспільства, наприклад, в антисемітизмі або расизмі, а також в нетолеранції щодо інших (ніж римо-католицьке) визнань та інших (ніж польська) національностей є безпідставне.
Що більше, Поляки є, й це може здатись комусь парадоксом, більш толерантні, аніж громадяни декотрих країн Європейського Союзу, також й тих, високо розвинутих.
Спостерігаю це явище також з позиції опікуна вірменської еміграції. Стара еміграція, що мешкає тут сімсот літ, є повністю асимільована і розчинена в польському суспільстві. У цілому вона належить до католицького Костьолу, хоча й зберігає свій власний обряд, називаний вірмено-католицьким.
На протязі віків ніколи не існувало жадних польсько-вірменські конфліктів, навіть, у часи захоплень чи окупації. Нова еміграція, яка прибуває в Польщу з 1989 р., не тільки з Вірменії, але й з Грузії, Росії та України, має багато проблем, головним чином економічних. Має вона багато клопоту з польською бюрократією та непривітністю урядовців, але, це не є клопоти на національному чи релігійному тлі (нові Вірмени переважно не є католиками й належать до відособленого Апостольського Вірменського Костьолу, що не визнає зверхності римського папи). Рідко можна спостерігати конфлікти з польськими сусідами, які не проявляють щодо Вірмен жадній ворожості.
Протягом кількудесяти останніх літ мав справу з трьома чи чотирма такими інцидентами, й то виключно на тлі особистої неприязні. Від того то Вірмени охоче оселяються в Польщі, яку вважають за привітливу країну.
Дуже численними є мішані польсько-вірменські подружжя, хоча й є між ними різні віровизнання. Майже усі вірменські діти ходять до польських шкіл, про що їх батьки ревно дбають. Й в школі також немає проблем, але це великою мірою залежить від конкретного директора школи чи вихователя.
Вважаю за потрібне сказати, що вважаю школу за першорядну інституцію, яка повинна вчити толеранції, а присутність дитини емігрантів чи представників національних меншин може на практиці показати, на чому ота толеранція має полягати. Подібне ставлення маю до громадських організацій, власне молодіжних.
Набагато більш проблем мають інші прибульці з Кавказу, наприклад, Чеченці, які є мусульманами. Узагалі, визнавці цієї релігії, незалежно від того звідкіль вони прибувають, гірше асимілюються. Мають клопоти з визнанням з боку своїх сусідів.
Така ж ситуація й з чорношкірими з Африки. Прояви ворожості чи відкритого ігнорування, ще раз підкреслюю, однак, є випадками.
Та більше займаюсь проблемами давніх Східних Кресів, головним чином тому, що звідтіль походять мої предки, серед яких були як Поляки, так й Вірмени та Українці.
Щодо української національності, то якщо й є конфлікти, то головним чином з приводу трудної історії, власне найновішої, та також з приводу її замовчування. Бо ж не має в історії Польщі більш сфальшованої та замовчуваної справи, як геноцид польської людності, що здійснений на Східних Кресах фашистами з Організації Українських Націоналістів та Української Повстанчої Армії. Цим були охоплені давні воєводства: волинське, львівське, тарнопольське та станіславівське, а також частина люблінського та поліського.
Перші морди мали місце вже у вересні 1939 р., коли на ці терени вторглось совіцьке військо, та двома роками пізніше, коли вторглось німецьке військо. Однак, найбільша лічба мордів здійснена після повстання злочинної УПА, закладеної у жовтню 1941 року, до якої масово напливали натреновані в іншій різанині колаборанти з Української Допоміжної Поліції та 14-ї Дивізії СС «Галичина”.
На Кресах морди тривали до 1946 р., себто до виїзду звідтіль більшості Поляків, на люблінської, жежувської та перемишзької землях довше ще на рік, аж до хвилі повного розбиття українського підпілля.
Підраховано, що від рук бандерівців, так повсюдно називане членів УПА, протягом восьмі років загинуло близько 150 тисяч безоружних Поляків, але фактично лічба їх з певністю є більшою.
Якщо, цей допис має дотичить толеранції, то потрібно зауважить, що згадуваний геноцид провадився згідно з гаслами, які українські націоналісти від літ привили своїм родакам: „Smert Lacham - sawa Ukrajinu”; ”Lachiw wyriem, ydiw wydusym, a Ukrajinu stworyty musym”; „Bude lacka krow po kolina - bude wilna Ukrajina”, себто «Смерть Ляхам – слава Україні”; «Ляхів виріжемо – Жидів передушимо, а створити Україну мусимо”; «Буде ляська кров до коліна – буде вільна Україна”.
Вбивства поєднані були з нечуваними жахами, до яких навіть не вдавались німецькі чи совіцькі окупанти. Окрім Поляків від рук українських націоналістів загинула нелічена кількість польських громадян інших національностей, у т.ч. Жидів, Вірмен та Чехів, а, також, оті Українці, які не підтримували фашистів.
Знищенню підверглась й польська цивілізація. З землею зрівняне цілі місцевості, спалене двори та школи, зірвані костьоли, а вціліли рештки польського народу вигнане.
Ця чорна справа висить тінню на польсько-українських стосунках. Аби ці взаємини перевести на взірець, наприклад, польсько-німецьких, потрібно пізнати болісну правду. Маю багато контактів як з Українцями, замешканими в Польщі, так й з Поляками, які живуть в Україні. І перші й другі є зичливо настановленими до своїх сусідів, а вони у свою чергу до них. І перші й другі здають собі справу з того, що «замітання під канапу” історичних справ нічого не розв’яже.
Підсумовуючи наведене: в Польщі немає нетолеранції чи ворожості з приводу віровизнання чи етнічності. Конфлікти є спорадичними.
Тим не менш, потрібно ще багато чого зробити, аби Поляки були більш відкриті до національних меншин, а, власне, на щораз більш чисельний наплив емігрантів. У декотрих випадках належить переломити історичні бар’єри та упередження.
Духовник католицьких обрядів вірменського та латинського, громадський діяч, історик Костьолу, багаторічний учасник антикомуністичної опозиції в ПНР, поет.
Виклики для польської толеранції
„Польська толеранція» - це проект, який повстав з ініціативи Фундації Тезеюш при співпраці з Лабораторією Зв’язку. З 6 вересня до 29 листопада щотижневе у сервісу Tezeusz.pl, на інтернетовій сторінці rp.pl/polskatolerancja, на Facebooku та на порталу salon24.pl Polska tolerancja” будуть проводитись дебати щодо важливих суспільних проблем, що вони є викликами для польської толеранції. Темами дискусії будуть м. і. тексти: Ядвіги Станішкис, Яна Рокити, Томаша Р. Терликовського, Яна Гартмана, Магдалени Шроди, Кінги Дунін чи Хенрики Бохняж. Щотижневе дебати буду узагальнюватись модератором в аудіовізуальній формі, а по закінченню проекту буде виданий e-book з дописами дискусії та найцікавіші коментарі.
http://polskatolerancja.tezeusz.pl
ДЖЕРЕЛО: 31.10.2010.
http://www.rp.pl/artykul/556469-Ks--Isakowicz--Nawiazac-do-tradycji.html
(з польської мови переклав: А.Грабовський,)
14.06.2011.; Дебальцеве
За достовірність першоджерела несе відповідальність його автор.
При перекладі дається обов’язкове посилання на джерело.
Перекладач не завжди згідний з думкою авторів
Коментарі
Fred Perry
116.06.11, 13:21
Полонізація поневолених народів була як і в інших імперіях. Хай не чешуть.
dytyna
217.06.11, 12:09
Оце співають! Дуже показовими в плані толерантного ставлення до українців є каральна експедиція на Гуцульщину і знущання над греко-католицькими священиками (1920-і роки). Ну, про пацифікацію мовчу — всі знають. Факти викликають тільки зневагу до Речіпосполитої. Повага може виникнути тоді, коли вони стануть, як Іван Павло II чи Америка у фільмі "500 народів", і скаже голосно, чітко, без загортання в папірчики, на цілий світ: так, ми чинили звірства. Ось такі і такі. Нам соромно за наших попередників, ми свідомі, що ці звірства спровокували акції помсти з боку принижуваних нами народів. Ми просимо вибачення за всі гріхи Речіпосполитої.
А подібні публікації — лише ганьба для всієї нації.
Східняк
318.06.11, 05:18Відповідь на 2 від dytyna
Авторові подяка за цікаві переклади!!!Дуже цікаво що діється у нас "за парканом"!!!
Я, наприклад, завжди дивуюсь, як українським ЗМІ вдається ПРИХОВУВАТИ той шаленний антиукраїнський "галас", що лунає в Росії з кожного каналу по радіо та телебаченню. Супутникові канали ніби творять інші люди.
Нажаль я не бачу ніде перекладів з румунської, болгарської, угорської мови...