про Никифора част. 3.
- 10.11.10, 22:17
- lemky
що йому запам'яталися, решта була випадковим набором літер.
Що було далі?
...Чим більше спостерігав Роман Турин за вуличним малярем, тим більше дивувався. Винятковій інтуїції художника, вдало дібраним кольорам, майстерно збудованій композиції. А також сміливості, експресії, творчому переосмисленню дійсності. Але було й те, чого не висловиш словами, і воно так вабило, так затягувало в Никифоровий світ.
Вирішено. Це мають побачити у Львові його друзі, зрештою, це мають побачити всі. Лише пояснити, лише сказати на відкритті виставки, що це — інше мистецтво. І Никифора сприймуть, приймуть, полюблять. Втім, може, продадуться роботи, і це хоч трохи підтримає матеріально митця. А потім — Париж. Це не консервативна Галичина, там одразу зрозуміють, яку перлину він відкрив.
І справді, того ж 1932 року після виставки у Львові Роман Турин привіз Никифорові картини у Париж, де мистецтвознавці гідно оцінили самобутньою художника. Там роботи експонувалися на вернісажі «Паризької Української групи» у галереї Леона Марселя.
Утвердження Никифора у світі як самобутнього митця — третє, що зробив Турин для Епіфана Дровняка. Спершу він потурбувався про хліб насущний (і потім завжди матеріально підтримував художника), а також про дах над головою. Турин забезпечив Никифору харчування у пансіонаті, знайшов йому скромне помешкання. Друге, що зробив — купив для вуличного маляра щонайкращі фарби, пензлі, папір. Потім він сам неодноразово купував твори Никифора.
Роман Турин ще й виразно «тикнув пальцем» на Никифора знайомим художникам та мистецтвознавцям. Так з'явилися перші публікації у культурно-мистецьких часописах. Зрештою, львів'янин просто «заразив» багатьох митців і своїх друзів Никифором. На сьогодні ця «хвороба» поширилася настільки, що про Никифора з Криниці написано дуже багато книг, знято документальні і навіть художні стрічки. У Криниці минулого року постав пам'ятник художнику. А цього року завдяки меценатству німецького лемка Михайла Мартовича (лікаря і колекціонера картин Никифора) і лептам львівських художників виріс чудовий пам'ятник в самому центрі Львова. Під час презентації у промовах ішлося про те, що Никифор таки, здається, був і у Львові — на відкритті своєї виставки.
У Криниці у колишній віллі «Романівка» (Romanowka) понад десять років тому відкрито музей Епіфанія Дровняка. Окрім творів Никифора, тут представлені виразні, вражаючі фото художника за роботою чи просто на вулиці. У одній з вітрин експонуються особисті речі, валіза-етюдник, вбогі фарби і витерті пензлі митця.
Криниця і сьогодні дуже відомий курорт, а також розкішне місце для проведення всіляких семінарів та форумів. Але для багатьох вона прикметна саме тим, що там жив і творив ЕпіфанійДровняк
Як слава знайшла Никифора,
але не впіймала
Після другої світової війни Епіфаній Дровняк, як і всі лемки Польщі, був приречений на депортацію. Хто не виїхав в Україну, того пізніше виселили на північ або схід Польщі. Никифора серед них. Він тричі, хворий і голодний, пішки повертався у Криницю.
Наприкінці 1940-х в Польщі було вдруге «відкрито» Никифора. Експонувалися його роботи. Але все це завдяки ентузіазму польських художників. Аж коли картини Никифора побували у багатьох країнах світу і одержали дуже високу оцінку фахівців і публіки, коли до Никифора стали в чергу журналісти, на митця звернула увагу держава.
Тоді, в 1960-х роках, то вже був літній виснажений чоловік. Слава не змінила Никифора. Єдине, що завдяки їй художнику виділили помешкання, надали все, що потрібно для життя. Натомість Никифор, що завжди спав на підлозі, продовжував так спати і у власній квартирі. До останніх своїх днів питався: «А де є маляр Турин? Чому не приходить?» А маляр Турин і далі жив у Львові — тобто вже за кордоном. Викладав у художній школі і тужив за своїм криницьким другом. Він (вже вкотре) зібрав своїх товаришів-художників та постановив зорганізувати виставку Никифора — у Львові і Києві.
На початку жовтня 1968 року в Києві дійсно відкрилася така виставка. Вона мала величезний успіх. Але саме в час свого київського тріумфу (10 жовтня) Никифор покинув цей світ і відійшов у кращий. («Карпати. Туризм. Відпочинок.», № 5(11) жовтень-листопад 2006)
Коментарі
Діду
112.11.10, 02:01
К.Білокур, М.Піросманашвілі, М.Приймаченко і звичайно Епіфаній (Никифор) Дровняк.....
Ось мій погляд на художників-примітивістів.
що нагадали нам його непросту біографію. Шкода, що не доповнили матеріал викладений у блозі репродукціями картин, фотографіями...але думаю, кого зацікавить знайде в інеті.
Рафлезія Арно
212.11.10, 09:14Відповідь на 1 від Діду
Ця стаття була з ілюстраціями у журналі...
Діду
312.11.10, 11:36Відповідь на 2 від Рафлезія Арно