про Никифора част. 2.
- 10.11.10, 22:11
- lemky
Оскільки малий Епіфан спілкувався здебільшого із глухонімою мамою, то так і не навчився розмовляти як слід. Правда, пізніше, коли Роман Турин потоваришував з Епіфаном Дров-няком, побачив, що, хоч той і невиразно говорить, з ним цілком можна порозумітися.
Поступово у львівського художника вималювалася уся невесела картина життя Дровняка, або, як його здебільшого називали, Никифора. Поважні криничани вважали його, як тепер кажуть, бомжем, великим диваком (а простіше — трохи вар'ятом) і загалом недостойним уваги об'єктом. Курортники, окрім того, мали Никифора за цікаву прикмету Криниці, — але не більше. Якщо вони і купували його малюнки, то лише з милосердя. Тим часом сам Епіфан уявляв собі, що він працює передусім «на туристів», малюючи їм на пам'ятку краєвиди Криниці та інші чудові картини. А як було насправді?
Світ Никифора
Насправді Никифор малював не для курортників і навіть не для себе. Він малював, бо ніяк не міг не малювати. Це було єдиною ціллю його життя і, зрештою, самим життям. Своє покликання усвідомив досить рано і ніколи від нього не відступав. За гріх вважав прожити день, нічого не намалювавши. Тому щодня, у будь-яку погоду зі своїм убогим малярським причандаллям розкладався просто неба — чи перед Курортним будинком, чи біля Нових Мінеральних Купалень — і малював, малював, малював... Але лише те, що, на його думку, було достойним зображення (взагалі Никифор дуже серйозно ставився до своєї праці, а себе вважав за серйозного художника). Отже, найчастіше то були краєвиди, здебільшого з будинками або із залізницею, інтер'єри (військова комендатура, кухня у пансіонаті, костел, цісарський палац), автопортрети і навіть декілька актів (малюнків оголеного жіночого тіла), Зображаючи навколишню реальність, художник вносив необхідні, з його точки зору, доповнення та зміни. Власне тому багатоповерхові будівлі на Никифорових малюнках виглядають доволі сюрреалістично. Звідусюди стирчать величезні, як на дитячих малюнках, флюгери, шпилі та прапори, а з коминів іде дим, наче з паровоза, що надає статичним об'єктам неабиякої динаміки.
Окрім архітектури, ще однією «вічною темою» була залізниця. Сільські краєвиди із маленькою станцією і «патронташем» колії або великі міські вокзали, Никифор любив залізницю у всіх проявах, не раз досить далеко мандрував поїздом. Звичайно ж, зайцем.
Ключем до розуміння творчості та самої особи художника є його дуже незвичайні автопортрети. Часто стосовно того чи іншого митця застосовують фразу «він малює свій власний світ». Але ця банальна фраза дуже точно передає ситуацію з Никифором. Криницький маляр, зневажений світом, відкинутий світом, зрештою, відрізаний від світу неможливістю повноцінного спілкування, малював собі свій, кращий світ. Тут він був господарем, він знав, як має бути — і сміливо виправляв не лише вулиці, будинки, людей, а й... себе самого. Це була своєрідна компенсація за все, що не додала здібному хлопцеві жорстока доля. Никифор на автопортретах — це аж ніяк не жебрак. Це елегантно одягнутий пан, вчитель, священик, єпископ або й один із святих на іконі. Але найчастіше — художник в ошатному одязі, з «мистецьким» бантом замість краватки, в дорогому костюмі, пальто, капелюсі... З етюдником в руці або коло мольберта. Одна з акварелей зображає бенкет художників, як його собі уявляв лемківський Піросмані. Тут згадується один відомий фільм про грузинського митця. Головний герой стрічки усе життя мріяв збудувати собі дім на горі, де би збиралися художники, пили чай і говорили про мистецтво... Мабуть, Никифор мав таку ж нав'язливу візію. У залі, схожому на готичний костел чи замок, урочисто сидять за великим столом художники. У центрі — чоловік у єпископському одязі, перед ним — свічки та хрест. Скоріше всього, це ще один з автопортретів. Никифор закликав на гостину всіх художників, які радо прийняли запрошення свого колеги і брата.
Закінчивши малюнок, митець зазвичай і підписував його на лицевій стороні, а на звороті ставив печатку, що зображала самого художника. І щойно тоді вважав свою працю завершеною. Але найцікавіше, що наш герой був неписьменним, отож окрім окремих слів, що йому запам'яталися, решта була випадковим набором літер.
Коментарі