"Насамперед признаюся в тому гріху, що
його багато патріотів уважає смертельним моїм гріхом: не люблю русинів.
Проти тієї гарячої любови до "братнього племені", яка часто бризкає зі
шпальт польських реакційних газет, моя сповідь може видатися дивною. Але
що ж робити, коли вона правдива? Я вже не в літах наївних і засліплених
коханців і можу про таку делікатну матерію, як любов, говорити
тверезо.
І тому повторюю: не люблю
русинів. Так мало серед них знайшов я справжніх характерів, а так багато
дріб’язковості, вузького егоїзму, двоєдушності й пихи, що справді не
знаю, за що я мав би їх любити, незважаючи навіть на ті тисячі більших і
менших шпильок, які вони, не раз з найкращим наміром, вбивали мені під
шкіру.
Зрозуміло, знаю між русинами
декілька винятків, декілька осіб чистих і гідних усякої пошани (говорю
про інтелігенцію, не про селян), але ці винятки, на жаль, тільки
стверджують загальний висновок.
Признаюсь у ще більшому гріху:
навіть нашої Русі не люблю так і в такій мірі, як це роблять або вдають,
що роблять, патентовані патріоти. Що в ній маю любити? Щоб любити її як
географічне поняття, для цього я занадто великий ворог порожніх фраз,
забагато бачив я світу, щоби запевняти, що ніде нема такої гарної
природи, як на Русі.
Щоб любити її історію, для цього
досить добре її знаю, занадто гаряче люблю загальнолюдські ідеали
справедливості, братерства й волі, щоб не відчувати, як мало в історії
Русі прикладів справжнього громадянського духу, справжньої самопожертви,
справжньої любові.
Ні, любити цю історію дуже
тяжко, бо майже на кожному кроці треба б хіба плакати над нею. Чи, може,
маю любити Русь як расу – цю расу обважнілу, незграбну, сентиментальну,
позбавлену гарту й сили волі, так мало здатну до політичного життя на
власному смітнику, а таку плідну на перевертнів найрізнороднішого
сорту?
Чи, може, маю любити світлу будущину тієї Русі, коли тої будущини не знаю і для світлості її не бачу ніяких основ?
Коли незважаючи на те, почуваю
себе русином і по змозі й силі своїй працюю на Русі, то, як бачиш,
шановний читачу, цілком не з причини сентиментальної натури. До цього
примушує мене почуття собачого обов’язку.
Як син селянина-русина,
вигодований чорним селянським хлібом, працею твердих селянських рук,
почуваю обов’язок панщиною всього життя відробити ті шеляги, які видала
селянська рука на те, щоб я міг видряпатись на висоту, де видно світло,
де пахне воля, де ясніють вселюдські ідеали.
Мій руський патріотизм - то не
сентимент, не національна гордість, то тяжке ярмо, покладене долею на
мої плечі. Я можу здригатися, можу тихо проклинати долю, що поклала мені
на плечі це ярмо, але скинути його не можу, іншої батьківщини шукати не
можу, бо став би підлим перед власним сумлінням.
І якщо щось полегшує мені нести
це ярмо, так це те, що бачу руський народ, який, хоч гноблений,
затемнюваний і деморалізований довгі віки, який хоч і сьогодні бідний,
недолугий і безпорадний, а все-таки поволі підноситься, відчуває в щораз
ширших масах жадобу світла, правди та справедливості і до них шукає
шляхів. Отже, варто працювати для цього народу, і ніяка праця не піде на
марне".