Український фемінізм. Кобринська.
- 10.05.20, 19:20
Фемінізм в Україні. Кобринська.
Європейські революції 1848–1849 рр., відомі під загальною назвою “Весна народів”, дають неабиякий поштовх повсюдному розвиткові жіночого руху. Ера нових економічних відносин породжує розвиток сміливих ідей і в інших царинах життя. У Європі говорять про соціалізм, жваво дискутують “жіноче питання”. Клара Цеткін, засновниця “інтернаціонального жіночого свята”, твердить, що жінок пригноблює капіталістична система, а соціалізм дозволить їм кардинально змінити своє становище.
З Кларою Цеткін сміливо полемізує піонерка українського жіночого руху Наталія Кобринська – вона стверджує, що соціалізм у жодному разі не вирішить жіночого питання, а навпаки – поглибить проблему. Кобринська переконана, що жіноче питання може вирішитися позитивно тільки через національне самоусвідомлення та ґрунтовну освіту: вільна жінка – передусім свідома жінка. Час довів, що Клара Цеткін помилялася, а Наталія Кобринська таки ж мала цілковиту рацію.
Наталія Озаркевич народилася 8 червня 1855 року в селі Белелуя на Станіславщині (нинішня Івано-Франківщина). Як то часто трапляється з людьми передових поглядів та сміливих ідей – в інтелігентній родині. Її дід був одним зі сподвижників українського театрального аматорства, батько – священиком та депутатом Галицького сейму. Словом, у сім’ї добре знали, що таке національно-культурні традиції та добра освіта. Ще дитиною Наталія призвичаїлася багато читати – українською, російською, німецькою, французькою та польською мовами. Згодом її вже цікавили не тільки художні твори, а й книжки з філософії та економіки. Спливе ще трошки часу – і юна Наталія знаходитиме суперечності в християнській літературі, не розуміючи, чому жінка має коритися чоловікові.
1874 року Наталія одружується з теологом, талановитим співаком і композитором Теофілом Кобринським. Закоханий чоловік легко погоджується на її умову – не надто переобтяжуватися хатньою роботою, не робити культу з родинних зобов’язань, не заводити дітей, а натомість присвятити себе служінню своєму народові. Таке служіння Наталія вбачала зокрема й у повсякчасній боротьбі за жіночі права. Чоловік усіляко її підтримував. Маючи ґрунтовну освіту, він сприяв інтелектуальному розвитку молодої дружини. Наталія отримала справжнього друга, однодумця й соратника, який аж ніяк не боронив їй мріяти про “реформу жіночого ґаздівства” і не помічав іронічних, а часом і в’їдливо-зневажливих коментарів із боку тодішньої “еліти”.
На жаль, ідилія сімейного життя обірвалася несподівано швидко. У 27 років Кобринська стає вдовою. У день поховання вона відрізала свої довгі коси й поклала коханому в домовину. Аби донька не занедужала від туги, батько забирає її спершу додому, в Болехів, а згодом відвозить до Відня – вдихнути вільного європейського духу. У новому товаристві погляди Кобринської усталюються, кристалізуються. Літературознавець та громадський діяч Остап Терлецький – новий знайомий – радить узятися за перо. У 1883 Кобринська пише оповідання “Шумінська”, а в 1884 – повість “Задля кусника хліба”.
Десь у цей час молода письменниця остаточно вирішує: її доконечна життєва мета – реалізувати ідеї фемінізму через літературні твори. Іван Франко, який, до речі, загалом приязно ставився як до жіночих ідей, так і взагалі до жінок у літературі, привітав її починання: “Чи знаєте Ви, що се Ви написали таку штуку, котрій рівної вся наша література галицька досі не видала?” – звісно ж, Великий Каменяр мав на увазі феміністичні ідеї, порушені в творах. Згодом Кобринська доведе, що здатна не лише озвучувати ідеї, а й реалізовувати їх, зоставивши передову Європу далеко позаду.
Подорожуючи, читаючи, спілкуючись, Наталія Кобринська усвідомила, що суспільний устрій не є чимось споконвічним і непорушним, але в той же час вона розуміла, що змінювати його – справа тяжка, втомлива й повільна. Письменниця вирішила не баритися. 1884 року в Станіславові з її ініціативи утворилося “Товариство руських жінок“. Із документів новоствореної спільноти: “Ми поклали собі метою впливати на розвій жіночого духу через літературу, бо література була все вірним образом ясних і темних сторін суспільного ладу, його потреб і недостатків”. 8 грудня 1884 року – перші загальні збори товариства. День народження українського фемінізму…
“Гаряча промова Наталі Кобринської зачарувала присутніх. Особливо для молодших душ, спраглих небуденства й нових доріг, вона була “п’янким нектаром”, – згадує про цей день письменниця Олена Кисілевська.
1887 року Наталія Кобринська разом зі своєю подругою й колежанкою Оленою Пчілкою реалізовує проект, аналогів якому не було на той час ніде: перший у світі жіночий альманах! Антологія жіночої творчості “Перший вінок”, зібрана, упорядкована й видана жінками, містила твори Лесі Українки, Олени Пчілки, Дніпрової Чайки, Людмили Старицької, Уляни Кравченко, Анни Павлик, Олесі Бажанської… Саме зі сторінок альманаху прозвучала смілива й майже безпрецедентна на той час ідея жіночої гімназійної та університетської освіти. Кобринська закликала письменниць допомогти в зборі підписів під петицією до австрійського уряду з вимогою допустити жінок до вищої школи. Підписи збирали в багатьох областях Західної України.
На початку 90-х років Наталія Кобринська заснувала видавництво “Жіноча бібліотека“, видає альманах “Наша доля”. Разом із Оленою Пчілкою письменниця мріє об’єднати не тільки галичанок, а й жінок із усієї України. Кобринська вже усвідомлює значення національної ідентичності й прагне, аби якомога більше жінок нарешті вирвалися з-під впливу польської (Галичина) і російської культури (Наддніпрянщина). Тепер вона цілковито переконана в тому, що шлях до омріяних жіночих прав пролягає через національну свідомість.
Відома її дискусія з галицькими радикалами на сторінках журналу “Зоря”. Кобринська намагалася переконати опонентів, що проблеми фемінізму не лежать у якійсь суто моральній площині. На її думку, економічна незалежність жінки від чоловіка, можливість реалізуватися в освіті й науці, усвідомлення себе самостійною одиницею, а не додатком до мужчини, дозволить жінці вирватися з патріархального рабства.
Аби налагодити видання книг, Кобринська переїжджає до Львова. Сподівається, що саме тут удасться створити найсприятливіші умови для популяризації фемінізму. Проте жінки, до яких намагається “достукатися” Кобринська, здебільшого байдужі до її ідей. Розчарована, письменниця повертається до рідного Болехова. 1912 року ще встигає відновити діяльність видавництва, але всі її плани перекреслює Перша Світова.
Останні роки життя Наталія Кобринська майже не писала. Розчарування, самотність, постійна пригніченість і тривога віднімали геть усі сили. 1915 року вона пережила ще й арешт зі звинуваченням у шпигунстві на користь Росії. Урятувалася чудом.
Зима 1920 року була дуже сніжна й морозна. До Кобринської кілька днів ніхто не заходив. А 22 січня її знайшли мертвою – померла від висипного тифу. За труною в день поховання майже ніхто не йшов – холодно. Будинок спалили через загрозу інфекції. Що саме згоріло, ніхто не знає. Може, рукописи. Може, документи. Може, листи…
Але згоріло не все. Письменниця Ольга Кобилянська присвятила Наталії Кобринській один із найкращих своїх творів – повість “Людина”. Відома сподвижниця українського жіночого руху Софія Русова через деякий – і то дуже близький – час її справу, відстоюючи жіночі права на міжнародному рівні.
.
.
Тобто що ми бачимо -
.
Дурів Увесь світ тоді - революції та війни, дуріли і жінки. Незалежності ( від власних чоловіків) та самостійності захотіли...
.
Хто ж ця - піонерка фемінізму? антиприроднього явища
.
- Народилася 8-го числа - Значить Все Життя буде - мучитись ( і відповідно - мучити інших). Але дає велику силу, енергію.
.
- Народилася в с.Белелуя - присутність слів біле та чорне, червоне та жовте у назвах місцевості означає - що це дегенеративна місцевість. Народжені там весь час будуть мати велику негативну енергію, і весь час будуть перти щось своє, невірне. Дегенеративне.
.
- народилася у сім'ї акторів та священників - а ми знаємо - що усі вони - дегенерати. І нічого доброго - не народять. Таких самих і народять.
.
- Маючи дівоче (від народження, рідне) прізвище - Озаркевич, що може говорити про можливисть - озаріння - наукових відкриттів - Чудом знайшла собі чоловіка з потрібним обставинам прізвищем - Кобринський... Стала сама - Кобринська. Коброю стала, Кобра...на все життя. Кобра сичить і тільки і думає - куди б тебе вжалити...Звичайно, така і буде ненавидіти чоловіків. і кусати їх.
.
- Природньо, будучи дегенераткою - зійшлася з таким самим - дегенератом. Бо через чотире роки після одруження його різко не стало, помер. Дегенерат він був і тому також - що "закоханий чоловік легко погоджується на її умову – не надто переобтяжуватися хатньою роботою, не робити культу з родинних зобов’язань, не заводити дітей, а натомість присвятити себе служінню своєму народові"... Можливо, через це і помер від такого життя - бо видно не прала йому одежу та не готувала їсти - а навіщо - ти ж незалежна. у шлюбі. Навіщо прати одежу і готувати їсти йому та обом, навіщо дітей тих заводити - краще ж "присв'ятити себе служінню своєму народові"...
.
- Після смерті чоловіка - природньо, будучи ненавидячи чоловіків - ні за кого заміж не вийшла. Бо ж - феміністка. (бо Чоловіки - це ж зло, угнетателі)...
.
Закінчилось це чим - без чоловіка, без дітей, без онуків закрилась у хаті, як вовк, там і померла від простуди, - нікому не потрібна. Хату спалили ( як від тифу) - разом з ії писаниною. Як скажену собаку.
.
от що таке - відстоювати антиприродні дегенеративні цінності.
А роблять з неї - героїсу.
.
А хто робить? да такі самі.
Олени Пчілки та Ольги Кобилянські нинішні такі самі. Почитати іх життя- та там те саме буде.
.
От вам - і фемінізм.
1
Коментарі
atttonikam
110.05.20, 19:47
беда не в том что бабы-дуры
а в том что мужики забыли что лучше
дворянство-с-монархизмом
чем
дворянство-с-метлой
Хармс
210.05.20, 20:16
А Лайновский от какого слова.. позвольте спросить?..
Хозяин- С
310.05.20, 21:00Відповідь на 2 від Хармс
не задавай вопросы пророссийской комуняцкой крашенке -извращенцу, это больное тело после каждой статьи дрочит, а потом каммы удаляет
Хармс
410.05.20, 21:11Відповідь на 3 від Хозяин- С
У тебя все комуняцкие.. А может ты сам уже член партии?.. Так сказать.. подпольно вступил..То шо Лайновский слегка не в себе.. это и так видно.. Есть у меня чуйка на таких кадров.. Не могу пройти мимо..
Хозяин- С
510.05.20, 21:18Відповідь на 4 від Хармс
меня еще с пионеров выгнали, так что сам ты член
нофакінгнейм
610.05.20, 21:23
Бльооооо
Хармс
710.05.20, 21:25Відповідь на 5 від Хозяин- С
Одно другого не исключает.. Меня тоже из пионеров выгоняли.. и документы готовили в колонию для несовершеннолетних преступников.. но комсорг школы милая девушка.. заступилась за меня.. и взяла на поруки..
Хозяин- С
810.05.20, 21:29Відповідь на 7 від Хармс
вот, оказывается , ты с каких пор стал сексотом за плюшки, начал там, а закончил тут.. жалкая карьера((
Хармс
910.05.20, 21:37Відповідь на 8 від Хозяин- С
Не угадал.. Я так и не остепенился.. благо после восьмого класса выгнали из школы.. из бурсы тоже выгнали..Стоял на учете детской комнате милиции.. Отправили на завод..