Свято Богині Дани (Водокрес)
- 03.01.10, 10:42
ДАНА. Всеслов'янська Богиня Води - втілення жіночого першопочатку життя. На думку академіка Миколи Марра ім'я Дана складається з двох частин: да (середземноморське «вода») і на («неня», «мати»), тобто воно означало Мати-Вода. Слово дана уже в скіфо-сарматський період (II – I тис. до н.ч) перестало бути ім'ям Богині, а стало позначати просто річку. Таке значення має і слово дон("вода","ріка"); Донець, Дністер. Дніпро або Дунай - назви річок, оспіваних у багатьох слов'янських піснях.
Переказ про Богиню Дану записав ще Геродот: вона незрівнянна красуня, непорочна діва і мати всього живого, Богиня родючості. Її днем вважалася п'ятниця, коли вона суворо судила тих, хто порушував звичаї. До таких порушень належало прядіння та шиття в п'ятницю, яка вважалася святом. Дані приносили жертви, кидаючи коштовності у води річок та озер, криниць та джерел. Вірогідно, і слово данина походить від жертви Богині Дані. Цей звичай і нині побутує в багатьох народів у вигляді кидання монет у воду, щоб знову повернутися до тих місць на землі, де людина була щасливою.
Дана-Вода складає пару протилежностей з Вогнем-Сварожичем, що є чоловічим першопочатком життя. В українських міфах розповідається як "цар Вогонь і цариця Водиця світ створили". Богині, ідентичні Дані, існували в багатьох народів: Дуна, Дойна, Діана
(за Галиною Лозко "Українське Народознавство")
Культ Дани був поширений з пізнього палеоліту аж до XX ст. н.е. Від імені Дана походять назви річок Дніпро, Дністер, Дон, Дунай, Двіна, Донець. Слово Дана – складне: да («вода») плюс на («неня») означає «Вода-Мати». Численні міфи про близнят богині Лади Дану (Лелю) і Полеля описано вітчизняними етнографами. Цих поганських богів елліни колись запозичили зі Скіфії.
Про батьківщину згаданих богів, про те, як вони потрапили на острів Делос, докладно розповідає Геродот. Богиня Дана – незрівнянна красуня, непорочна Діва, що дарує життя, мати всього живого і водночас суворий, але й справедливий суддя. Дана судила прилюдно і жорстоко при великому зібранні народу на базарах у свій день тижня – п'ятницю. Римський історик Лукан так характеризує її: «Вівтар скіфської Діани не милостивіший за вівтар Тараніса» (кельтська назва Перуна).
Виникнення культу Дани датується доіндоєвропейською добою. Про Дану збереглися доісторичні пісні. Відомий етнограф і фольклорист Д. Лепкий вважав, що «Діва народних міфів (господиня русалок) є водною богинею Даною». [65]
На території України зберігся фольклор, що передає доісторичні міфи про войовничу вершницю Дану – Днпру – Дойну:
Ходить Дойна понад воду,
Питається Дойна броду.
Не трапила Дойна на брід,
А трапила Дойна на слід,
Дев'ять коней потопила,
На десятім сама сплила.
Заплакала Буковина,
Що ся Дойна сама сплила.
Розглядаючи варіанти наведеної пісні, С. Семчинський (1) вважає молдавське і румунське ім'я Дойна запозиченням українського Дана, Він пише, що в українському Дана зберігається праіндоєвропейське Дана і що це ім'я «продовжує мовну традицію, що сягає доісторичних часів». Семчинський надає імені Дана значення «пісня», не враховуючи, що в доісторичні часи поняття «вода», «небо», «сонце», «жінка», «пісня» позначались словом одного кореня або одним і тим же словом.
Первісно Леля (Дана), богиня багатьох народів, була жіночим началом Всесвіту. У слов'ян вона звалася також Дівою.
Вода, начало речей, вічно прекрасна, вічно свіжа, вона була дівою і одночасно жінкою – дружиною Сонця. У Дівограді (пізніше – Магдебург) стояв її храм. Про богиню, тотожну Дані, Я. Головацький писав: «Первісно Ефеська Діана, або Артеміда, являла собою воду як діюче начало творення і шанувалася як Діва і одночасно як Мати всього» (2)
Богиня Дана ототожнювалася також з Танаїс – на Дону і в Анатолії (3), і Афіною (Аthеnа) –у греків. Це й войовнича Діва – Дінпра (Анастасія) – вершниця з луком і стрілами, відома по двобою з Дунаєм (4). Постать самого Дунаю О. Потебня тлумачив як Індру (санскр.), тобто Перуна Русі (5).
____________
1 Семчинский С. Про походження українського Дана, молдовського та румунського Дойна // Мовознавство. – 1969. – № 5.– С. 63-67.
2 Головацкий Я.Ф. Очерк старославянского баснословия и мифологии. – С. 30.
3 Шахнович М.И. Первобытная мифология и философия. – Л., 1971. – С. 171. Також: Слово о полку Ігоревім. – М., 1955.
4 Афанасьев А.Н. – Поэтические воззрения славян. – Т. І. – С. 223–224.
5 Потебня О. Объяснения малороссийских и сродных народных песен. – Варшава, 1883. – Т. 2. – С. 773–774. [66] П'ятниця вважалася днем Дани. Цього дня не можна було працювати. Символом Дани була липа. Атрибутом Афіни – сова. Як люнарну водну богиню Дану (Тану) символізував вуж (змія). Символом Полеля був клен. За уявленнями давніх слов'ян клен і липа – брат і сестра. До наших днів збереглися скульптури богині під назвою П'ятниці.
Знойко О.П. Міфи Київської землі та події стародавні. Наук.-попул. ст., розвідки: Для ст. шк. в. / Передм. В.Р. Коломійця. – К.: Молодь, 1989. – 304 с: іл.
Коментарі
Гість: Ogin
13.01.10, 10:58
Ой, лишенько! Водокрес... Дурня як завжди...
yats
23.01.10, 10:59Відповідь на 1 від Гість: Ogin
Звісно, тільки Ви самий мудрий і правильний
Гість: КонотопськаВ
33.01.10, 16:54
Дана - моє улюблене ім"я .
Дякую за цікаву замітку.
yats
43.01.10, 18:16Відповідь на 3 від Гість: КонотопськаВ
будь ласка