ЖУРНАЛІСТИКА ПЕРЕД НОВИМ ВИКЛИКОМ (рецензія на чудову книгу...)
- 16.03.10, 14:07
РЕЦЕНЗІЯ НА ОДНУ ІЗ НАЙКРАЩИХ
ПУБЛІЦИСТИЧНИХ МОНОГРАФІЙ ПРО ЖУРНАЛІСТИКУ ТА ЇЇ РОЗВИТОК : ВАРТО
ПРОЧИТАТИ! РЕКОМЕНДУЮ!
У переломний період світової історії, сучасна українська
журналістика створює певні орієнтири. Втрачаючи вищу школу,
філософський факт і моральні ідеологічні якості, вона стає на
стежку буденної медіатизації, забуваючи про глибоку традицію та
історичне коріння. Повернутися у журналістику означає змінити
орієнтири, де найвищими ідеалами стають правда, слово і мораль. Так
емоційно і водночас глибоко-аналітично оцінюються
сучасні проблеми української
публіцистики у монографічному збірнику професора, завідувача
кафедри зарубіжної преси та інформації Львівського національного
університету ім. І.Франка Йосипа Лося
- «Публіцистика й тенденції розвитку
світу».
Гортаючи сторінки начебто не дуже яскравої ззовні книги, набираюсь мудрості та досвіду. Немає кращої практики для публіциста, аніж знову нагадати собі, деПУБЛІЦИСТИЧНИХ МОНОГРАФІЙ ПРО ЖУРНАЛІСТИКУ ТА ЇЇ РОЗВИТОК : ВАРТО
ПРОЧИТАТИ! РЕКОМЕНДУЮ!
У переломний період світової історії, сучасна українська
журналістика створює певні орієнтири. Втрачаючи вищу школу,
філософський факт і моральні ідеологічні якості, вона стає на
стежку буденної медіатизації, забуваючи про глибоку традицію та
історичне коріння. Повернутися у журналістику означає змінити
орієнтири, де найвищими ідеалами стають правда, слово і мораль. Так
емоційно і водночас глибоко-аналітично оцінюються
сучасні проблеми української
публіцистики у монографічному збірнику професора, завідувача
кафедри зарубіжної преси та інформації Львівського національного
університету ім. І.Франка Йосипа Лося
- «Публіцистика й тенденції розвитку
світу».
правда, а де злочин, куди йти, а де зупинитися. Ще зовсім недавно,
коли друковане слово вело суспільство дорогою свідомого вибору та
моралі, зараз, на жаль, крокує стежкою масової комерції
та деструктивності.
Бізнес-підхід в мас-медіа дозволяє приймати рішення на економічній основі, а не на ефемерному уявленні про прекрасне, і люди починають мислити по-іншому.коли друковане слово вело суспільство дорогою свідомого вибору та
моралі, зараз, на жаль, крокує стежкою масової комерції
та деструктивності.
Втрачається віра журналіста в ідеали, що є і залишається надійним
переборенням спокус марнославства, вигоди, призвичаювання до зла,
до «фарисейства влади», яка прагне підлабузнювання, до нудоти, яка
сприяє повторенню стертих стереотипів і марнує те, що нове, до безнадії, яка вгризається в єство.
Та журналістика, яка бачила людину у перспективі правди, відкривала поколінням очі на їх істотні метафізичні потреби, не ігнорувала мислячих людей, непереборенням спокус марнославства, вигоди, призвичаювання до зла,
до «фарисейства влади», яка прагне підлабузнювання, до нудоти, яка
сприяє повторенню стертих стереотипів і марнує те, що нове, до безнадії, яка вгризається в єство.
уникала розгорнутої аргументації, причому у найширшому діапазоні
людського існування, - повинна повернути собі визначальне місце –
вважає автор. Оцінюючи історичні традиції, розкриваються недоліки
ринкових правил – адже інтереси витісняють вартості, змагальність – солідаризм, домінування – милосердя. Нинішня інформація без
контексту, до того ж – переважно негативіська, нагадує вавилонське
стовпотворіння, яке лише заплутує не тільки людину, а й цілі
спільноти, паралізує суспільства, оскільки для загалу окремі дані,
озвучені фрази, кадри більше не творять єдиного цілого.
Орієнтиром публіцистики залишається метааналіз історії. Саме історична свідомість є фундаментальною світоглядною характеристикою культури будь-якої епохи. Головною ж діючою силою історії є особистість. Тому бажання науково пояснити
людину. Щоб згодом маніпулювати нею відповідно до певних
накреслених схем, стало спокусою «нового часу». І західний
позитивізм, і марксистка утопія, виходячи з одних і тих же
матеріалістичних передумов, з двох боків закономірно ведуть до
маніпуляції масовою свідомістю: тоталітарний режим перетворює людей
в ідеологічний, мілітарний матеріал для злочинних експериментів,
демократичний – призводить до перетворення людини у
функцію.
Звідси також намагання втиснути творчу людину у таклюдського існування, - повинна повернути собі визначальне місце –
вважає автор. Оцінюючи історичні традиції, розкриваються недоліки
ринкових правил – адже інтереси витісняють вартості, змагальність – солідаризм, домінування – милосердя. Нинішня інформація без
контексту, до того ж – переважно негативіська, нагадує вавилонське
стовпотворіння, яке лише заплутує не тільки людину, а й цілі
спільноти, паралізує суспільства, оскільки для загалу окремі дані,
озвучені фрази, кадри більше не творять єдиного цілого.
Орієнтиром публіцистики залишається метааналіз історії. Саме історична свідомість є фундаментальною світоглядною характеристикою культури будь-якої епохи. Головною ж діючою силою історії є особистість. Тому бажання науково пояснити
людину. Щоб згодом маніпулювати нею відповідно до певних
накреслених схем, стало спокусою «нового часу». І західний
позитивізм, і марксистка утопія, виходячи з одних і тих же
матеріалістичних передумов, з двох боків закономірно ведуть до
маніпуляції масовою свідомістю: тоталітарний режим перетворює людей
в ідеологічний, мілітарний матеріал для злочинних експериментів,
демократичний – призводить до перетворення людини у
функцію.
звані наукові формули. Під сучасну пору нам особливо важливо це збагнути.
Публіцист має стати носієм інтегральної візії людини і світу. Нині
гасла «толерантність», «політична коректність» стали головним
інструментом духовного терору. Скромними вважаються слова
«патріотизм», «Батьківщина», «милосердя». Аналізуючи творчість
польського письменника і публіциста Рішарда Капустінського, автор наголошує про
творчий, а не ремісничий рівень журналістики. Якщо невисока якість журналістики – невисоким є і рівень суспільства. Змушена погодитися.
Завданням публіцистики є не заангажування людства, а процес
очищення, повернення сенсу життя, обнадіювання.
Не оминув автор і української традиції публіцистичногоПубліцист має стати носієм інтегральної візії людини і світу. Нині
гасла «толерантність», «політична коректність» стали головним
інструментом духовного терору. Скромними вважаються слова
«патріотизм», «Батьківщина», «милосердя». Аналізуючи творчість
польського письменника і публіциста Рішарда Капустінського, автор наголошує про
творчий, а не ремісничий рівень журналістики. Якщо невисока якість журналістики – невисоким є і рівень суспільства. Змушена погодитися.
Завданням публіцистики є не заангажування людства, а процес
очищення, повернення сенсу життя, обнадіювання.
тексту. Постійними чинниками свідомості українства мають бути
видобуті з небуття такі постаті, як Євген Онацький, Іван Огієнко,
Святослав Гординський та багато інших. Кожна ідея, яка стає
ідеалом, творить у публіциста могутній життєвий імпульс. Саме тоді
ідея перетворюється у живу істоту, яка здатна діяти на
«найвищих світових орбітах».
Дочитуючи останні сторінки книги, можу сказати одне – цевидобуті з небуття такі постаті, як Євген Онацький, Іван Огієнко,
Святослав Гординський та багато інших. Кожна ідея, яка стає
ідеалом, творить у публіциста могутній життєвий імпульс. Саме тоді
ідея перетворюється у живу істоту, яка здатна діяти на
«найвищих світових орбітах».
не просто підручник чи монографія, а «біблія» для тих, хто будує
фундамент журналістських та історичних поглядів. Це збірка
«філософських роздумів», де немає жодного пропущеного слова, в ній
звучить лише просте гасло, яке потрібно почути усім – «журналістика
перед новим викликом!»
З.Н.Я.
фундамент журналістських та історичних поглядів. Це збірка
«філософських роздумів», де немає жодного пропущеного слова, в ній
звучить лише просте гасло, яке потрібно почути усім – «журналістика
перед новим викликом!»
З.Н.Я.
4
Коментарі
ДДВ+
116.03.10, 14:44
Переглянув Ваші замітки
Так тримати.
ЗНО ЛЬВІВ
216.03.10, 14:46Відповідь на 1 від ДДВ+
Дякую, будемо старатися