Про співтовариство

Це співтовариство створено з метою просування політичних статей.
Учасниками можуть стати блогери, які мають різні політичні уподобання, та публікують замітки на політичну тематику.Цензура з боку модераторів відсутня.Модератори повинні бути з різними політичними уподобаннями.Модерація проводиться тільки на основі колегіального рішення, та після обговорення учасниками.
Вид:
короткий
повний

Лента блогеров.

Відплата повинна наздогнати всіх катів НКВС (КДБ)

  • 21.01.13, 15:24


З Литви надійшла новина, яка має важливе значення для Західної Україні, та й держави в цілому. За рішенням Апеляційного суду у Вільнюсі колишній співробітник держбезпеки СРСР 84-річний Вацловас Кояліс повинен провести півроку в місцях позбавлення волі за участь у депортації литовців до Сибіру в роки після Другої світової війни.

Раніше повідомлялося, що Клайпедський окружний суд в 2011 році засудив екс-чекіста за вчинені ним злодіяння до штрафу в 3,9 тисячі літів (близько однієї тисячі євро), проте прокуратура оскаржила вирок, визнавши його занадто м'яким.

Важко не визнати: той факт, що апеляційна інстанція прислухалася до аргументів прокуратури, врятував честь литовської Феміди. Адже порівняно невеликий грошовий штраф за співучасть в жорстоких злочинах комуністичного режиму виглядав не тільки м'яким, але й справжньою насмішкою над таким поняттям, як справедливість.

Відомо, що за останні роки в Литві неодноразово виносилися вироки щодо учасників депортацій більш ніж півстолітньої давності. При цьому литовські суди були досить милосердні: у багатьох випадках підсудним не призначали покарання у вигляді позбавлення волі з причини їх похилого віку. Втім, у деяких випадках прокурорам вдавалося домогтися посилення вироку. Так, у 2008 році колишній співробітник міліції, 80-річний Зігмантас Дубосас, був засуджений на п'ять років в'язниці за участь у переселенні жителів Литви до Сибіру в 1949 році.

Як відомо, радянська влада висилала в далеку і сувору Сибір сім'ї "лісових братів", як називали в народі (і не тільки, до речі, в Литві, а у всьому СРСР) учасників збройного підпілля, які боролися з окупаційним промосковським режимом. Точно таким же стражданням, а нерідко й набагато більш страшним, було піддано населення Західної України. А багато учасників ОУН-УПА, які здійснюючи національно-визвольну боротьбу виступали зі зброєю в руках за очищення своєї Батьківщини від чекістської нечисті і комуністичних прихвоснів, також було знищено чи вивезено на заслання.

Литва подає українцям хороший приклад, як треба обходитися з катами народу незалежно від того, скільки часу минуло після їх злочинів. У Кримінальному кодексі цієї невеликої прибалтійської країни є стаття про насильницьке переміщення осіб проти їх волі це злочин вважається тяжким і карається позбавленням волі на строк від 5 до 15 років.

В українському кримінальному законодавстві нічого подібного наразі немає. А чому? Невже всіх катів НКВС (КДБ) і їх пособників вже наздогнало відплата? Варто новообраним народним депутатам ініціювати відповідні зміни на законодавчому рівні: особи, які вчинили злочини проти людства повинні понести заслужене покарання.

Пам'ятається, років п'ять тому Верховний суд України скасував рішення військового суду Львівського гарнізону та Військового апеляційного суду Центрального регіону про відмову в порушенні кримінальної справи проти співробітників НКВС, які в 1944-1945 роках в Тернопільській області вбивали цивільних осіб, видаючи себе за бійців УПА.

Повідомлялося, що ВСУ ухвалив дане рішення за касаційною скаргою депутата Верховної Ради I скликання Івана Макара.
Пан Макар тоді висловив думку, що в Україні залишилися "ще сотні живих енкаведистів" і висловив надію, що вони будуть покарані.

На моїй пам'яті за минулі п'ять років в Україні не засудили жодного колишнього співробітника злочинної структури, якою був НКВС. Все руки не доходять до відновлення справедливості стосовно жертв катів? Або хтось цьому противиться?
Засудження в Литві чергового ката від НКВД могло б спонукати українців на активізацію роботи в даному напрямку. Всі здорові сили в Україні повинні підтримати такого роду кроки з відновлення історичної і людської справедливості. Від цього залежить майбутнє країни і української нації.

Особливо це стосується Львівської, Івано-Франківської та Тернопільської областей. Місцеві парламенти та громади під керівництвом опозиційних партій могли б ініціювати проведення масштабних акцій по викриттю колишніх катів і їхніх пособників. Прецеденти є. Та й юридично-правовий шлях вирішення цього питання є цілком реальним

Олександр Косвінцев.



vgolos




Україна не виконала 95% рішень Євросуду з прав людини

  • 20.01.13, 19:48
Суддя Євросуду вважає, що наразі Україні не під силу виконати Конвенцію з прав людини


Суддя Європейського суду з прав людини Станіслав Шевчук заявив про те, що Україна не виконала 95% рішень, ухвалених щодо нашої держави Євросудом.

Про це Шевчук заявив у програмі "Знак оклику. Щодня" на ТВі.

"Якщо подивитися статистику Комітету міністрів Ради Європи… Це орган, який наглядає та контролює за виконанням рішень Європейського суду, – мова йде про рішення по суті, judgments, прийняті, – Комітет міністрів стежить за їх виконанням Україною. І поки це не буде знято з контролю, рішення вважають невиконаним. Так-от, статистика: 900 рішень по суті продовжують перебувати на контролі. Із них 736 рішень – "посилений контроль". Це означає, що понад 95% рішень, які прийняті щодо України, досі не виконані", – наголосив Шевчук.

На його думку, українська правова система не може впоратися з тим, щоб забезпечити виконання Європейської конвенції з прав людини в Україні.

"Коли було підписано у 1950-му році Конвенцію у Римі, була така ідея, щоб виставити, підняти основні цінності західноєвропейського суспільства як прапор: боротьбу проти комунізму і запобігання повернення нацизму. Було встановлено мінімум прав людини, розраховуючи, що національні правові системи забезпечать той максимум Західної Європи. І, звичайно, так воно і було. Європейський суд реагував виключно на дуже серйозні випадки", – пояснив Шевчук.

"Після того, як розпався радянський блок і в Раду Європи вступили нові країни, в тому числі й Україна, отой мінімум Західної Європи виявився максимумом для наших правових систем. Наша правова система не справляється з цим мінімумом, який повинна забезпечити, із дотримання Конвенції. І, звичайно, це захлинуло ЄС, особливо у тих справах, які повторюються, особливо виконання рішень і таке інше. Тобто суд визначився, а держава не чинить відповідних кроків, щоби зняти ці причини, які є підставою звернення до Європейського суду", – зазначив Шевчук.

Україна, яка вона є?Пошук шляху вирішення внутрішнього конфлікту

  • 19.01.13, 23:37

Сучасна українська держава це нагромадження протиріч та недоречностей, окремі з яких набрали силу норм прямої дії.

Протиріччя перше. Україна – унітарна держава. Так визначено ст. 2 Конституції. Одночасно Україна має в складі Автономну республіку Крим із власною Верховною Радою Автономії, Радою Міністрів, Конституцією та законами. Тобто в унітарній Україні одночасно діють дві Верховні Ради, дві Конституції і т.д.

Протиріччя друге. Конституцією визначено, що носієм влади є народ. На місцевому рівні – територіальна громада відповідного населенного пункту. При цьому, як суб’єктів, територіальних громад в Україні не існує. Формально до неї входять всі жителі населеного пункту.

Одночасно територіальна громада має право безпосередньо, без утворення органів місцевого самоврядування, здійснювати управління комунальним майном, встановлювати податки і збори, затверджувати програми розвитку, бюджет тощо. Звідси орган місцевого самоврядування – має бути утворений територіальною громадою, яка повинна була організуватися для цього і прийняти відповідне рішення. Такого в Україні не було.

Протиріччя третє. В Україні визначені три гілки влади: законодавча, виконавча та судова. Також, згідно ст. 6 Конституції, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Відповідно кожна з них має свій вищий орган: Кабінет Міністрів, Верховну Раду, Верховний суд. Кожен з цих органів має відповідний закон та підзаконні нормати-правові акти, здійснює свої повноваження через систему підпорядкованих, підзвітних та підконтрольних органів і підрозділів.

Одночасно в Україні є суб’єкт владних повноважень, який не відноситься до жодної гілки влади – Президент. Проте цей суб’єкт має право відміняти рішення органів законодавчої та виконавчої гілок влади (на центральному, а деякі і на місцевому рівні), призначати абсолютну більшість керівників органів виконавчої влади центрального рівня та місцевих адміністрацій, які відповідальні перед ним при здійсненні повноважень.

При цьому загальні норми, які стосуються діяльності органів влади на Президента не розповсюджуються. Таким чином останній позбавлений необхідності діяти на підставі Конституції (окрім спеціальних норм, що стосуються його безпосередньо) та законів України (закону про Президента не існує), а значить і відповідальності за дії.

Протиріччя четверте. Не зважаючи на те, що місцеві адміністрації знаходяться в системі органів виконавчої влади, їх рішення можуть скасовувати лише Президент та місцеві адміністрації вищого рівня. Кабінет Міністрів, як вищий орган виконавчої влади не має таких повноважень згідно ст. 118 Конституції.

Протиріччя п’яте. Відповідальність за території в межах населенного пункту несе відповідний орган місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська рада). Районна чи обласна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст. Тобто фактично тільки населених пунктів відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

За межами населених пунктів всім розпоряджаються місцеві адміністрації, вони також наділені правом певною мірою втручатися у дії місцевого самоврядування.

Таким чином виникає розрив повноважень та неузгодженість дій між місцевими органами самоврядування та виконавчої влади.

Цей перелік можна продовжувати, але подальший пошук протиріч лише поглибить розуміння, що система управління в Україні далека від визнання її досконалою чи дієвою. При цьому в країні постійно провокуються конфлікти, які пов’язані саме із цією, побудованою на числених протиріччях, системою здійснення повноважень органами влади та місцевого самоврядування. Це і питання тарифів та зборів, і взаємовідносини адміністрація – населений пункт, і дискредитація влади на місцях: від недовіри громади до скидання на місця всього негативу „з гори”.

Що треба зробити? Для початку визначитися, що ми все-таки будуємо?

Якщо дійсно унітарну державу, то слід ліквідувати автономію в Криму. Уряд Криму перетворити на ще одну адміністрацію. При цьому логічно було б, щоб Президент нарешті де юре очолив вже виконавчу гілку влади та ніс відповідальність за прийняті рішення. Потім ліквідувати районні та обласні ради. До речі це добре вписується в нинішнє прагнення до „оптимізації”. Ввести подвійне підпорядкування виконкомів сільських, селищних та міських рад районним та обласним адміністраціям (в залежності від рівня населеного пункту). При цьому місцевому саморядуванню залишиться тільки вирішення питань куди звозити сміття та скільки вдасться випросити грошей на потреби населенного пункту. Останнє і так сумні реаліїї сьогодення. Фактично на рівні населеного пункту доходи власного бюджету це в основному від землі, податку на прибуток фізичних осіб і трохи від оренди.

Якщо республіка Україна прагне розвиватися як демократична та самоврядна держава, тоді треба йти іншим шляхом.

Свого часу Україна задекларувала, що прагне розвинути самоврядування. І це є стратегічною метою при побудови країни. Така мета вимагає йти шляхом, окресленим Декларацією про державний суверенітет та відповідними нормами Конституції.

Для спрощення сприйняття, сьогоднішню адміністративну будівлю країни (її законодавчу та виконавчу вертикалі), можна умовно уявити у вигляді своєрідної піраміди-зиккурату, де на рівнях країна-область-район-населений пункт є своя пара.

Основою такої будівлі є територіальні громади населенних пунктів та обрані ними органи місцевого самоврядування. Кожна рада (сільска, селищна, міська) має свій виконавчий комітет. Над ними розташовуються районні ради та адміністрації, вище обласні ради та адміністрації. І на верхівці це Верховна Рада та Кабінет Міністрів. Поєднуємо цю уявну піраміду із викладеними вище протиріччями.

Перше. Основа піраміди, базовий рівень, не є суцільною і достатньо міцною, оскільки місцеве самоврядування обмежене теріторією населеного пункту. При цьому треба розуміти, що це обмеження автоматично стосується продуктивних можливостей місцевої громади, а її споживчі потреби значно ширші. Проте законодавча та виконавча складові на рівні населеного пункту взаємозалежні і поєднані найбільш міцно.

Друге. Як вже зазначалося раніше, районна рада є відокремленою від районної адміністрації і спирається виключно на територіальні громади населених пунктів, практично не маючи впливу на територію між ними. Спитати ж з адміністрації рада може лише за те, що сама їй делегувала. Районна ж адміністрація формально маючи вплив на місцеві громади тільки в частині виконання ними елементів державних функцій та використання коштів державного бюджету, практично повністю контролює весь ресурсний потенціал території району. Механізм висловлення радою недовіри голові адміністрації є недієвим, оскільки рішення про відставку Президент повинний прийняти на підставі заяви відповідного голови, який не зобов’язаний подавати таку заяву через рішення ради.

Третє. Обласна рада та обласна адміністрація практично повністю повторюють між собою взаємовідносини на рівні району. При цьому зв’язок по вертикалі область-район між радами досить умовний і носить радше рекомендаційний характер, а між адміністраціями також підпорядкованість не зовсім чітка, оскільки їх голови одночасно напряму відповідальні перед Президентом і перед Кабміном.

Четверте. На центральному рівні взаємозв’язок між двома вищими органами досить слабкий через призначення членів уряду й інших центральних органів Президентом та відповідальність перед ним особисто. З огляду на це, навіть передбачене статтею 87 Конституції право Верховної Ради розглянути питання про відповідальність Кабінету Міністрів, є фіктивним, оскільки останній не відповідає перед Радою. Одночасно вертикальні зв’язки мають недоліки, аналогічні як і на нижчих рівнях. Відмінністю є можливість Верховної Ради призначати вибори для місцевого самоврядування, а також надавати йому певне методичне сприяння. Кабінет Міністрів же має право вносити Президенту подання на призначення та звільнення голів місцевих адміністрацій.

Таким чином уявна адміністративна піраміда має ряд суттєвих недоліків та вад.

По-перше, її основа є сегментарною, має постійну залежність від нестачи ресурсів і не може забезпечити власні потреби, а відповідно і сталий розвиток територіальної громади.

По-друге, зв’язки між рівнями влади є досить умовними, відповідальність виконавчої вертикалі (крім базового рівня) перед територіальною громадою за прийняті рішення, є частковою і лише за виконання делегованих цією ж громадою повноважень. Це робить конструкцію нестійкою.

По-третє, повноцінні горизонтальні зв’язки між вертикалями наявні лише на базовому рівні. На інших рівнях ці зв’язки умовні і не можуть забезпечити належну міцність конструкції.

Четверте. Наявність потужного впливу з боку інституту Президента та відповідальність перед ним з однієї сторони начебто слугує додатковим, хоч і штучним, скріплюючим фактором для системи управління. Проте, з іншої сторони вносить додатковий, дестабілізуючий конструкцію, центр тяжіння. Останнє, у поєднанні із слабкими горизонтальними та вертикальними зв’язками призводить до постійного намагання піраміди завалитися в бік цього додаткового центру.

Узагальнюючий висновок: адміністративну піраміду країни треба зміцнити та відремонтувати. Процес цей багатоступеневий і вимагатиме певної зміни системи відносин на кожному рівні, що беззаперечно тягне за собою необхідність внесення змін до існуючого правового поля.

Проте розпочати ремонт можна вже зараз, користуючись наявними будматеріалами. Що мається на увазі?

Той хто уважно дивився на адміністративну карту України, бачив, що населені пункти не межують безпосередньо один з одним, а кожен з них має навколо территорію, межі якої досить чітки. По суті, це залишок адмінподілу ще із радянських часів, і ця територія включає в себе сам населений пункт та землі колишніх колективних господарств. Ось із цього і треба починати зміцнення фундаменту адміністративної системи. Із визначення меж, на які розповсюджується вплив і відповідальність сільскої, селишної чи міської ради.

Наявна система правовідносин дозволяє це зробити. Згідно Земельного кодексу межі населених пунктів встановлюються і змінюються на підставі проектів землеустрою. Відповідна сільська або селищна рада подає пропозиції районній раді, а вже вона – на затвердження цих меж – до обласної (оскільки встановленя меж міст це повноваження Верховної Ради, пропонується їх на даному етапі не чіпати, тим більше, що їхня межа визначиться автоматично після затвердження меж навколишніх сіл та селищ). Звідси необхідно розробити проект землеустою таким чином, щоб територія населеного пункту включила в себе и навколишню.

Провівши таке встановлення меж ми отримуємо район, як сукупність населенних пунктів, без території за їх межами. Які основні наслідки цього? Перерозподіл повноважень з використання матеріальних ресурсів (земельних, водних, лісових тощо), а відповідно і фінансових від місцевих адміністрацій на користь територіальної громади та органів місцевого саморядування. При цьому ряд повноважень, наприклад вирішення земельних спорів, поводження з відходами та ін., набувають реального значення.

Звичайно, що цей процес не відбудеться миттєво. Підготовка відповідних проектів, проведення громадських обговорень, розгляд на сесіях різних рівнів, все це вимагає часу і коштів. Проте беззаперечно, для перспектив розвитку громади і території, ці затрати окупляться багатократно.

Одночасно, звуження повноважень місцевих адміністрацій змінює їх роль в системі адміністративних відносин. Вони повинні перетворитися на відповідні виконкоми районних та обласних рад.

Які наслідки тут?

По-перше, спрощуються стосунки на рівні кожної території.

По-друге, усуваються ряд протиріч у відносинах між двома гілками.

По-третє, можна буде реально оптимізувати управління та служби. Наприклад, мало кому відомо, що нинішні адміністрації користуються приміщеннями, що належать відповідним радам на умовах оренди. Виникає маса договірних відносин, бухгалтерських питань і т.п. Всього цього можна уникнути. Одночасно можна усунути ряд дублів. Наприклад у виконавчому апараті ради є юридична служба і у апараті адміністрації є юридична служба. Для потреб виконкому достатньо однієї.

Але тут вже необхідно змінювати правове поле. Проте, оскільки вже було зазначено, що процес встановлення меж населенних пунктів вимагає часу, це дозволяє підготувати необхідні зміни зважено і не поспішаючи. Концептуально ці зміни обов’язково повинні бути спрямовані на виправлення недоліків викладених раніше, насамперед забезпечити вертикальні зв’зки між рівнями піраміди по кожній з гілок. Тобто має виникнути певна підпорядкованість як між радами, так і між виконкомами. Як цього досягти?

В населеному пункті окремо обирається рада, окремо голова, який вносить раді пропозиції щодо утворення виконкому. Рада обирає секретаря, який входить до складу виконкому і може виконувати обов’язки голови (це зручно коли роками не призначаються вибори голів). По суті, ніщо не заважає ввести такий самий принцип і для району, і для області. Тобто одночасно із виборами ради району чи області громада обиратиме і голову території. Разом з тим треба надати право раді вищого рівня розглядати відповідність рішень ради нижчого рівня законам України та своїм рішенням, а голові вищої ради – відповідність рішень голови нижчого рівня. Також доцільно надати обласній раді право призначати вибори на рівні населенного пункту, за виключенням міст обласного значення. Це зокрема збільшить відповідальність обласного рівня, а з іншого зменшить періоди „безвладдя” на місцях.

Державний рівень. По суті тут зараз працює той самий принцип: громадяни обирають Верховну Раду і обирають Президента. Останній, це той самий голова і повинен очолити виконком – Кабінет Міністрів, взявши на себе відповідальність за всю виконавчу гілку. Одночасно і Верховну Раду, і Президента треба так само, згідно згаданих вище змін у правовому полі, забезпечити і наділити повноваженнями розглядати відповідність рішень, прийнятих на обласному рівні.

Звичайно, запропонована схема адміністративної піраміди свідомо спрощена для покращення сприйняття загального принципу. Не розкритими лишаються теми фукціонування міністерств і відомств, переформатування системи бюджетування та оподаткування, системи соціального захисту і багато іншого. Ці теми для дискусій із фахівцями, але в рамках пропонованої системи відносин вони вимагають чіткого, зрозумілого розмежування компетенцій і відповідальності на всіх рівнях піраміди. При цьому кожен з рівнів повинен отримати певну самоврядність, аби мати можливість в рамках рішень прийнятих вищим органом, самостійно встановлювати свої особливості і правила для території виходячі із її потреб, традицій та можливостей.

Підсумовуємо: адміністративна система України може стати міцнішою, керованішою і менш конфліктною за рахунок збільшення можливостей місцевого самоврядування, надання йому реальних ресурсів і повноважень, і надання саме для забезпечення інтересів територіальної громади. І що дуже важливо, кожна громада в пропонованій системі координат не повинна з протягнутою рукою чекати поки „зверху розподілять”, а опиниться в ситуації: скільки заробиш – стільки маєш.

Богдан Андрющенко
hvylya

Україна вибудовує гібридну диктатуру Сталін-Фірташ-Ахметов

  • 02.01.13, 19:35
Вадим Скуратівський: В Україні вибудовується гібридна диктатура Сталіна, Фірташів з Ахметовими

2012 рік пройшов під знаком постійних скандалів в гуманітарній сфері. Крім вже звичного для президентства Віктора Януковича протистояння інтелігенції з відверто проросійським міністром освіти та науки Дмитром Табачником, влада пограла і з мовним питанням. Перші півроку йшли суперечки з приводу ухвалення мовного закону, а після його скандального прийняття пішла хвиля мовної регіоналізації.

На цьому фоні фактично непомітними були спроби «Ініціативної групи 1 грудня» - групи українських інтелектуалів та моральних авторитетів, задавати порядок денний гуманітарного розвитку країни. Проект, що ще на початку року вважався досить перспективним, на думку багатьох не виправдав сподівань й не вийшов за межі своєрідного українського культурного гетто.

Вадим Скуратівський – відомий український історик, мистецтвознавець та філолог. Входить до ініціативної групи «Першого грудня», що була створена відомими громадськими діячами до 20 річниці референдуму щодо незалежності України.

«В 2012 році завершилося створення авторитарної України»

Вадиме Леонтійовичу, які події з життя країни ви б назвали найважливішими для України в 2012 році?

Найголовніше, що в 2012 році завершилося створення правлячою елітою авторитарної й навіть напівтоталітарної України. Всі українські політичні й суспільні сюжети розгортаються саме навколо цього. Якщо не трапиться політичного чуда, це квазібудівництво буде продовжуватися.

Чому у вас такий песимістичний погляд, адже вибори пройшли, є трохи вільної преси й багато інших ознак демократичного режиму?

Так, є вибори, преса, нібито демократичні інституції, але в кожному українському феномені, який дотичний до демократії, відбуваються антидемократичні процеси. Йдеться не лише про політику, а й про економіку та культуру. Перепрошую, досить підійти до вікна і глянути, що відбувається.

Які суспільні зміни для вас стали найголовнішими?

В суспільній сфері головним було нескінченне українофобство української влади. Від найвищих поверхів, до місцевих органів. Можна навіть не говорити про мовні закони й тому подібне. Нібито дрібниця – в Одесі зникає вулиця відомих українців батька і сина Лип, а вслід за цим вулицю називають іменем буржуа, який обдурював українських селян в 19 столітті, приймаючи їх хліб на своїх млинах. Але за цією дрібницею стоїть відверте українофобство місцевої влади, бажання знищити будь-який прояв чогось українського. Або десь у Запоріжжі ставлять пам’ятник Сталіну, який знищив українців не менше, ніж його колега по пакту 1939 року Адольф Гітлер. В Криму, де від сталінських репресій ледь не загинув цілий народ кримських татар, облаштовують ювілейну виставку для диктатора Сталіна.

Радикальна зміна змісту підручників з історії, цькування істориків, які намагаються говорити правду про минуле, драма інституту національної пам’яті – дрібниці, але складаються в одну мозаїку.

Такий «відкат» вже був в історії незалежної України?

В 2011 році відбулася репетиція, а в 2012 на повну пішла антиукраїнська політика влади. За останні 20 років я не пам’ятаю таких процесів. Навіть за доби Кучми відбувалася акумуляція історичного самоосмислення українства. При Кучмі була більш проукраїнська політика, ніж при Януковичу. З’являлися якісь українські видання, зрештою зовсім інша стилістика була в українських вишах. Тоді не було Табачника в ролі міністра – тоді він заробляв на прожиття тим, що писав статті про знищення Сталіним української інтелігенції. Такі були настрої.

Успіх «Свободи» - це електоральний відчай українства

Ви згадали про кримських татар. В 2012 році представники влади як могли грали на цьому полі: Петро Симоненко з трибуни парламенту заявив, що татари мають дякувати Сталіну за депортацію, прем’єр Криму Могильов відмовлявся визнавати їх депортованими і так далі. Це було схоже на сплановану кампанію?

Цього мерзотника Симоненка, який так по-хамськи говорив про кримських татар, занурити б в ту страшну стихію 1944-46 років, коли це народ гинув. Коли його депортували й «облаштовували» в Середній Азії. За цим стоїть хамство українофобів. Вони настільки ненавидять Україну, що будь прагнути реабілітувати Сталіна.

Ми мало звертаємо на це увагу, але в останні роки іде гоніння на кримськотатарський народ. Поки все ніби йде на рівні ідеології, але в слід за цим можуть початися страшні речі, щось подібне на нову версію того, що проти них робив Сталін. Якщо нинішній кримський прем’єр ляпнув, що татар правильно депортували, то це ж діагноз. Ці процеси пов’язані з упослідженням і самої України. Україна опинилася під владою окупаційної адміністрації, на це дуже схоже.

Успіх «Свободи» на виборах став відповіддю на українофобську політику влади?

[ Далі ]

Мовний Сандармох на Донеччині

  • 23.12.12, 17:27
Сьогодні загострилася проблема національної консолідації, першочерговою є мовна проблема. Нація починається з мови й визначається нею. Нація творить державу, а держава є така, яка й нація. Це добре усвідомлюють владні діячі Донеччини і протягом усього часу продовжують русифікацію і денаціоналізацію українців нашого регіону.

Донеччину зазвичай такі “фахівці” зараховують до російськомовного анклаву, говорячи: так історично склалося, що тут живуть переважно росіяни. А відштовхуючись від мовного становища кінця 1980-х років, хочуть закріпити таке положення назавжди. Але мовні проблеми на Донеччині постали через довготривалу політику навмисного російщення під тиском органів окупаційної влади, а також як результат голодоморів, тюрм і репресій. Така заборонно-репресивна практика спочатку в Російській царській, а потім у Російській більшовицькій імперіях ледве не призвела до повної мовної та етнічної асиміляції на власній українській землі, яка заселена козаками.

Марія ОЛІЙНИК


кандидат фізико-математичних наук, заступник голови Донецької обласної організації Всеукраїнського товариства “Просвіта” ім. Тараса Шевченка

Датою заснування м. Донецька (козацької Олександрівки) є 1779 рік. Саме козаки після зруйнування 1775 року Катериною II Запорізької Січі заснували 1779 року Олександрівку — майбутній Донецьк та інші поселення у нашому регіоні, а не Джон Хьюз, який приїхав сюди аж 1869 року. Але влада вперто не хоче цього визнати, ігноруючи ґрунтовні висновки науковців! Підтвердженням цього є переписи 1897 та 1910 років, за якими на Донеччині проживали переважно українці. А починаючи з 1897 року, кількість українців невпинно зменшувалась з 62 % до 50,75 % у 1989 році. У цей час кількість росіян виросла з 17 % до 43,65 %, а відсоток українськомовних школярів через примусове “зросійщення” зменшився з 79 % у 1932 році до 2,3 % у 1989 році. Процес русифікації значно посилився в СССР  через доплату вчителям за викладання російської мови. У той час дозволялося звільнення учнів “за заявами батьків” від вивчення української.
Ось як змінювалося населення на Донеччині за переписами в СССР:
— 1926 р.: українців — 61,61 %, росіян — 24,67 % (українців та росіян разом — 86,28 %, національних меншин — 13,72 %);
— 1959 р.: українців — 55,6 %, росіян — 37,6 % (українців та росіян разом 93,2 %, національних меншин — 7,8 %);
— 1979 р.: українців — 51,9 %, росіян — 43,2 % (українців та росіян разом — 94,1 %, національних меншин — 5,9 %);
— 1989 р.: українців — 50,75 %, росіян — 43,65 % (українців та росіян разом — 94,40 %, національних меншин — 5,6 %).
Отже, на Донеччині за СССР кількість українців та національних меншин зменшувалася, а кількість росіян збільшувалася. Так окупанти, примусово продовжуючи практику “обмосковлення України”, яку розпочав ще цар Петро I 1720 року, ламали хребет українству та національним меншинам на Донеччині. “Допоміг” і Голодомор, який деякі “фахівці” сьогодні заперечують.
Паралельно з винищенням українців на Донеччині знищувалась українська мова в усіх сферах суспільного життя, бо, як відомо, нації самі по собі не вмирають — спочатку у них відбирають мову.
МОВА — ВИЗНАЧАЛЬНИЙ ФАКТОР НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ. Інакше кажучи, відбувалося нищення всіх національних організмів, крім російського. Примусово насаджувалася російська, окупаційна мова.
Ось як, наприклад, знищувалося навчання українською мовою на Донеччині: в 1932/1933 навчальному році — 79 % школярів Донеччини навчалося українською мовою; у 1945/1946 н. р. кількість українських шкіл уже становила 66 %; у Донецьку на межі 1960—1970 рр. закрили останню школу та дитячий садок з українською мовою навчання.
Не зупинила цей процес і перебудова — школи з українською мовою навчання продовжували переводити на російську. Ось так злочинно, безкарно асимілювали українське населення у нашому регіоні.
Процес русифікації припинився тільки з ухваленням Закону УРСР “Про мови в УРСР” 1989 року. 2-ю статтею Закону державною мовою в УРСР проголошена українська мова. Почалося нелегке українське відродження на Донеччині, яке триває й досі, на 22-му році незалежності України!
Станом на 1989 рік із 1217 шкіл Донеччини з українською мовою навчання залишилося тільки 105 (8,7 %). Це були сільські малокомплектні школи, в яких навчалося лише 2,3 % учнів. Більше половини школярів Донеччини були позбавлені вивчення української мови за “бажанням батьків”. У всіх містах регіону не залишилося жодної школи чи дитячого садочка з українською мовою навчання та виховання.
На виконання Закону УРСР “Про мови в УРСР” 1990 року було ухвалено Державну програму розвитку української та інших мов до 2000 року, а на виконання цієї Програми Донецький облвиконком 10 квітня 1991 року за № 135 ухвалив обласну Програму для запровадження української мови в усі сфери життя на Донеччині на 10 років. Наприклад, згідно зі ст. 18 цієї Програми, необхідно було подати схему навчально-виховних закладів області відповідно до національного складу населення (на той час 51 % українців, 44 % росіян). Законодавче забезпечення цього процесу підсилилось ст. 10 Конституції України від 1996 року та Рішенням Конституційного Суду України щодо тлумачення ст. 10 Конституції від 1999 року та іншими законами України.
Однак цю програму практично провалила окупаційна влада Донеччини: тільки 14 % учнів області навчались українською мовою замість передбачених 51 % в 2000 році. Зокрема у м. Донецьку цей відсоток становив 7,6 замість 50.
Виконання Програми провалили саме органи державної влади та місцевого самоврядування. Замість створення належних умов для відродження і розвитку на Донеччині української мови як державної активно триває русифікаторська політика: майже всі рай-, міськради ухвалюють на своїх сесіях антиконституційні рішення про державність російської на своїх територіях. 27 березня 1994 року Донецька обласна рада провела референдум, на якому треба було відповісти на запитання: “Согласны ли Вы с тем, чтобы на территории Донецкой области языком работы, делопроизводства и документации, а также образования и науки был русский язык наряду с украинским языком?” Також уже після прийняття Конституції України Донецька обласна рада 21.03.1997 року повторно ухвалила рішення про державність російської мови на території області, яке було скасоване 1998 року за позовом обласної прокуратури. І знову під час виборів Президента України у листопаді 2004 року ухвалене таке ж рішення (голова облради на той час Борис Колесников, нині віце-прем’єр-міністр України), яке, обміркувавши, сама облрада у грудні 2004 скасувала. І знову вже новообрана Донецька обласна рада на своїй першій сесії 18 травня 2006 року ухвалює рішення “О создании условий для развития русского языка в Донецкой области” (голова — Анатолій Близнюк, зараз міністр), яке оскаржила обласна “Просвіта” в адміністративному позові 23 травня 2006 року і тільки 30 вересня 2010 року Вищий адміністративний суд підтвердив правильність рішень судів першої та другої інстанцій, якими скасоване незаконне, антиконституційне рішення обласної Донецької ради.
А 16 серпня 2012 року депутати Донецької облради, що були обрані 2010 року на позачерговій сесії, імплементували ухвалений Верховною Радою України мовний закон від знаменитих “філологів” Партії регіонів Ківалова (юриста)—Колесніченка (агронома) “Про засади державної мовної політики”, проголосивши мову колишнього окупанта російську єдиною(?!) регіональною мовою на Донеччині. Хоча дія цього мовного закону розповсюджується на 18 мов, а на Донеччині є українські, грецькі, татарські, німецькі села, їм головне “захистити” лише російську, яка тепер вживається не поряд із державною, як у попередньому мовному законі, а замість неї. Отака реалізація Європейської хартії захисту регіональних мов від правлячої Патрії регіонів.
Хоч Донецька облрада 21 рік незалежності працювала ВИНЯТКОВО російською мовою: сайт ради, таблички на всіх кабінетах, оформлення при вході, пропускний пункт, дві газети облради — усе це оформлялось і друкувалось лише російською мовою всупереч законодавству та Конституції України. Однак це не заважало “насильно українізованим” депутатам від Партії регіонів творити сагу про насильницьку українізацію Донбасу або про гноблених тут “рускіх”, розказувати, як “жестоко угнетается” і “ужасно притесняется” ця мова на Донеччині.
Боротьба влади проти української мови дійшла до абсурду, коли 20 травня 2008 року Донецька міська рада своїм незаконним рішенням заборонила збільшення в нашому регіоні кількості шкіл, класів та груп у дитячих садочках з українською мовою навчання і виховання, хоча з 1989 року українська мова є єдиною державною мовою на всій території України, а з 1996 року цей її статус закріплено в Конституції України. Це рішення рада  скасувала за протестом прокурора.
Ось у таких умовах постійної агресивної боротьби з українською мовою, зневаги та зверхності до тих, хто відданий рідній українській мові, відсутності українськомовних радіо, телебачення, газет, церков, кіно, проведення фестивалів, конкурсів, культурно-масових заходів державною мовою відбувається українське відродження. Влада на Донеччині робить усе, аби мешканці регіону не звільнилися від російщення, не об’єдналися в одну націю, не навели лад в Україні.
З великими труднощами 1 вересня 1990 року в Донецьку було відкрито два українськомовні загальноосвітні заклади: школу № 65 (від 7 січня 1990 року до червня 1990 року вона працювала як НЕДІЛЬНА у Донецькому національному університеті), підпорядковану Міністерству освіти, та ліцей при Донецькому тоді державному університеті.
З проголошенням Незалежності України 1991 року наша країна звільнилася не тільки від 74-річної політики комуністичного режиму, а й від понад 300-літнього російського панування над українським народом. І вже перший перепис населення у незалежній Україні засвідчив збільшення 2001 р. українців (до 56,9 %) на Донеччині і зменшення кількості росіян (до 38,2 %).
А далі парадокси. Самостійна держава повинна стати єдиним гарантом всебічного розвитку нації, її українськомовних шкіл, українськомовної преси, церкви, уряду, органів правопорядку, закладів культури тощо. Українська влада повинна розпочати роботу над припиненням духовної окупації Донеччини. Насправді все робиться навпаки.
1 вересня 2003 року учнів українськомовної школи № 36 м. Донецька та їхніх батьків зустрічали представники місцевої влади, працівники системи освіти та… правоохоронних органів. На жаль, не для того, аби традиційно побажати дітям успіхів у навчанні, здоров’я та нових звершень. Замість цього було проведено чергову акцію старанно спланованої операції із залученням усіх ресурсів, доступних місцевому самоврядуванню: солдати із сусідньої військової частини під керівництвом дільничного міліціонера та його колег отримали наказ терміново звільнити приміщення школи для інших цілей.
Дітям та їхнім батькам, учителям бунтівної українськомовної школи, які мужньо стали на боротьбу за виживання рідного закладу, завдано глибокої морально-психологічної травми й наочно продемонстровано цинізм і безконтрольне свавілля місцевої влади. Отак у східному регіоні України влада за державний рахунок удосконалила технології комуністів із дискредитації українського національного відродження, а “державній мові” відвела роль “хохляцкого нарєчія” на маргінесі громадського життя. Діти й дорослі прийшли, бо як громадяни нормальної європейської держави повірили своєму урядові. Спочатку віце-прем’єру Дмитру Табачнику, який авторитетно запевнив 246 делегатів і 77 високих гостей VIII Всесвітнього конгресу українців із 28 країн світу, що Донецька школа № 36 працюватиме. Потім прем’єр-міністрові України Віктору Януковичу: 36-ту не закриють. Обдурили чиновники.
Не знайшли батьки і підтримки в судах, куди звернулися, аби захистити реалізацію конституційного право навчання державною мовою в незалежній Україні! Донецькі владні діячі пояснюють ліквідацію школи 36 лише реалізацією формульного підходу у формуванні бюджету, що порушує законне право платників податків в одержанні рівної за вартістю освіти.
Насправді головна причина ліквідації 36-ї школи у тому, що вона розвіяла міф про “насильницьку українізацію донецьких шкіл”. Мешканці нашого краю — росіяни, українці, греки, азербайджанці та представники інших національностей — охоче відправляли своїх дітей у 36-ту навчатися українською мовою. Хіба таке в Донецьку дозволено, щоб у рідній країні здобувати освіту українською мовою? Українських громадян сьогодні не висилають у ГУЛАГи, не розстрілюють у Сандармосі, не влаштовують голодомори, а використовують інші, витонченіші методи. Унаслідок цього за підсумками перепису населення 2001 року чисельність українців у Донецьку становила 469008 тис. осіб. Порівняно з попереднім переписом 1989 року дані збільшилася майже на 34,5 тис. осіб (на 8 %). При цьому кількість українців, які вважають українську мову рідною, за 12 років скоротилася майже вдвічі. 1989 року — 189635 тис. українців (43,6 %) визнали українську мову рідною, а 2001-го (коли українська уже 10 років функціонувала як державна) — лише 108004 осіб (23,0 %).
Станом на 1 вересня 2012 року в Донецьку функціонувало 158 шкіл, 18 з яких українськомовні, 70 — з двома мовами навчання (українською та російською). Інші 70 шкіл Донецька й досі працюють державною мовою Російської Федерації, в яких українська державна мова вивчається як мова національної меншини. Отже, саме українська державна влада продовжує нещадне політичне російщення та денаціоналізацію. Українською мовою навчається лише 28,3 % школярів. А 71,7 % школярів м. Донецька навчаються російською мовою. Тільки 26,5 % першокласників у м. Донецьку навчаються українською мовою.
У Донецькій області загалом 1058 ЗОШ. Мова навчання тут за останні 5 років змінювалася так:
2008/2009: українська мова — 40,3 %; російська мова — 59,7 %;
2009/2010: українська мова — 43,3 %; російська мова — 56,7 %;
2010/2011: українська мова — 46,7 %; російська мова — 53,3 %;
2011/2012: українська мова — 48,4 %; російська — 51,6 %;
2012/2013: українська мова — 50 %; російська — 50 %.
Тобто, тільки 2012 року було майже виконано Державну програму розвитку української мови, яка мала бути виконана 2000 року! Але й ці цифри, а саме збільшення за 22 роки дітей, які навчаються українською мовою, з 0 до 28,3 % в Донецьку та з 2,3 % до 50 % в області, страшенно налякали антиукраїнську колоніальну владу. І тоді правляча Партія регіонів на Донеччині розробила програму “оптимізації” тільки-но відроджених українськомовних шкіл: ліквідували відроджені українськомовні школи № 3, №27, №100 в Макіївці, на фінансування яких не вистачало всього 1,8 млн гривень на рік та № 111 у м. Донецьку за тими ж формульними підрахунками. При ліквідації міськими радами цих шкіл, як і у випадку зі школою № 36, було задіяно весь репресивний апарат влади: міліцію, СБУ, уповноважених у справах сім’ї, відділи освіти. Сьогодні судові справи з захисту ліквідації цих шкіл владою перебувають у Вищому адміністративному суді України! А в цей час на школу № 34 в Єнакієвому, в якій навчався Президент України, з державного бюджету виділили 29 мільйонів грн! Отакий формульний підхід, отакі рівні конституційні права та “відсутність” привілеїв.
Ми живемо в ситуації абсурду. Якщо раніше українську мову забороняла окупаційна влада російської, царської та більшовицької імперій, то сьогодні це робить Уряд України, Верховна Рада, Президент, обласні та міські ради. Тобто, маємо окупацію України загалом та Донеччини зокрема неукраїнською державною владою. І результати з приходом до влади Президента України Віктора Януковича та ініційованими Партією регіонів мовними війнами не забарились: кількість першокласників, які навчаються українською мовою, скоротилася з 55 % станом на 1 вересня 2009 року до 50,5 % на 1 вересня 2012 року. Хоча станом на 1 вересня 2012 року українською мовою в дитячих садочках виховується 74,8 % дітей.
Замість відновити знищені права українців, які хоч і не володіють українською, але хочуть, щоб їхні діти без боротьби та судів у своїй державі могли вільно навчатись нею, і припинити масово дискримінувати українських громадян на Донеччині законодавчо закріплюється єдина державна російська мова в статусі регіональної. А для обґрунтування цього використовуються дані перепису населення, в яких закріплено “здобутки” царсько-більшовицької русифікації на Донеччині 1989 та 2001 року, в результаті Донеччина в мовному плані стала “всесоюзним крематорієм”, а не події 1897 року.
На превеликий жаль, розраховувати на покращання ситуації не доводиться, адже у Верховну Раду України прийшли ті, що палають ненавистю до України, до її мови та культури. Як, наприклад, Микола Левченко, який 10 останніх років перебував на посаді секретаря Донецької міської ради і який бореться за єдину державну мову в Україні — російську. Так що послідовно відстоювати утвердження повноцінної, європейської, заможної та соціально справедливої національної держави українського народу донеччанам доведеться самим за допомогою мітингів, пікетів, судів, прокуратури, заяв, звернень до міжнародних організацій. Ефект від такої роботи малий, але є. Все-таки батьки учнів українськомовної школи № 111 у Донецьку перемогли владних чиновників-ліквідаторів у судах першої і другої інстанцій. Школа № 111 продовжує свою діяльність, на відміну від шкіл № 36 у Донецьку, та № 3, 27, 100 в Макіївці. Мізерна надія на справедливі судові рішення Вищого адміністративного суду України.
Тож якщо в нашій державі й треба говорити про захист і підтримку якоїсь мови, то насамперед — української. Бо наслідки такого мовного становища очевидні. Вихована в українських родинах молодь, навіть у ненависній українофобам Західній Україні, вступаючи в доросле життя, змушена зросійщуватися через панування в незалежній Україні російськомовного інформаційного продукту — хоч в телерадіопросторі, хоч у друкованих ЗМІ, на книжковому ринку й на ринку освітніх послуг, не кажучи вже про інформаційно-комп’ютерні мережі й Інтернет. Фактично повністю російськомовними є й сфери трудової діяльності молодого українця, особливо найбільш привабливі — бізнес і науково-технічні галузі, промислове виробництво і сфера обслуговування та інші.
А у східних та південних регіонах України наслідком російської культурно-мовної ситуації є те, що закінчивши українські школи, молодь продовжує навчання в російськомовних ПТУ або ВНЗ. Адже із 32 ВНЗ на Донеччині тільки в Донецькому національному університеті є паралельні українськомовні і російськомовні групи, які ввів знятий теперішньою владою ректор, академік НАНУ Володимир Шевченко. І молода людина, навіть народжена і вихована в патріотичній українській родині, приречена, у кращому разі, відчувати значний психологічний дискомфорт, а найчастіше — зрікатися рідної української мови в рідній українській державі. Це ми і спостерігаємо за переписами населення на Донеччині.
Українська мова, що була заборонена століттями, вижила. І сьогодні є держава, і є єдина державна мова. Нехай в українській державі розвиваються інші мови, окупаційна російська також, але не за рахунок української.

Девальвація гривні, вступ до МС з вини ЄС і Янукович

  • 22.12.12, 11:38
Цього тижня світові ЗМІ та експертів непокоїло катастрофічне знецінення гривні, вони аналізували та намагалися спрогнозувати подальше балансування української влади між Росією і ЄС та ефективність роботи нової Верховної Ради.


The Wall Street Journal пише, що іноземні інвестори стурбовані прогнозами про девальвацію гривні і не поспішають вкладати в Україну гроші.

«Навіть досвідчені інвестори в ринки країн, що розвиваються, мають колись підвести межу. І для всіх, крім найсильніших, українська гривня наразі перейшла на інший бік цієї лінії. Таку точку зору цього місяця підтвердили два зниження кредитного рейтингу на фоні того, що країна без грошей з усіх сил намагається забезпечити фінансування від Міжнародного валютного фонду.

Питанням для інвесторів зараз є не те, чи впаде гривня, а скоріше, як сильно і як швидко. Є цілий ряд оцінок: Goldman Sachs очікує девальвацію приблизно на 30% у другому кварталі 2013 року в той час як за оцінками Barclays, відбудеться знецінення на 20% у другому кварталі. Форвардні валютні ринки передбачають зниження на 30%», - пише видання.

«Ми вирішили не вкладати гроші в Україну, тому що ліквідність є поганою…», - зазначив голова відділу з економічного дослідження і валютної стратегії в лондонському Record Currency Management Ltd Хавьєр Коромінас, який на кінець вересня управляв валютою клієнтів на $32.5 млрд.

«Як тільки ми побачимо, що вони (уряд - Ред) ведуть серйозні переговори з МВФ, і є хороший шанс укладення угоди, тоді ми подумаємо над інвестуванням», - каже Віктор Жабо з Aberdeen Asset Management, додаючи, що Україна зараз не в тому стані, коли інвестори можуть бути певні, що країна не вибухне. 

У зв’язку з запланованим (але врешті-решт скасованим) візитом Віктора Януковича до Москви міжнародні експерти особливу увагу цього тижня присвятили можливому вступу України в Митний союз.

Німецький експерт з відносин ЄС та Росії, стипендіат Mercator Stiftung Ліана Фікс переконана, що до створення нового інтеграційного утворення Євразійського союзу на теренах колишнього СРСР Росію підштовхнула саме неефективність програм і політики, які ЄС проводить щодо цих країн.

 «Можливий вступ Киргизії і Таджикистану (до Митного союзу - Ред) не повинен нікого у Брюсселі налякати, бо поле бою лежить в сусідній до ЄС країні: друга за розміром країна в Європі і важлива стратегічна держава Україна – дитя скорботи ЄС і об’єкт бажань Росії. Переговори щодо угоди про вільну торгівлю з ЄС зайшли в глухий кут через ув’язнення колишнього прем’єра Юлії Тимошенко та як наслідок бойкот Євро-2012.

Тим часом Росія, схоже, експлуатує ситуацію на свою користь і використовує всі наявні інструменти – від пряників (дешевший газ) до батога (торгові санкції) для того, щоб переконати Україну, що членство України в Митному союзі є економічно і політично вигідним», - пише Фікс.

«Вперше Європейський Союз має конкурувати з аналогічним регіональним проектом, який стверджує, що є кращим за ЄС і не має «непотрібних бюрократичних надбудов». А це піднімає питання життєздатності стратегії ЄС в регіоні.

Програма ЄС «Східне партнерство» своєю ціллю має співпрацю, але не пропонує перспективу членства для країн, які до неї приєднуються (не говорячи вже про загальну втому від розширення в Європі). Іншими словами, стимули є слабкими, тоді як перешкоди та вимоги для всіх форм співпраці є високими.

Насправді, саме «Східне партнерство» вперше стривожило, а потім надихнуло Москву. Сила притягання у ЄС безперечно набагато сильніша, ніж у Росії (ніхто за власною волею не хоче повернутись додому до своєї колишньої імперської влади), але Митний союз наживається на загальних настроях в Україні та інших країнах, що «Європа нам відмовила»», - додає експерт. 

Експерти польського Centre for Eastern Studies Тадеуш Іванські і Рафал Садорвські пишуть, що Янукович намагається балансувати між ЄС і Росією, але простір для маневру чим далі стає все меншим.

«Заяви українського президента є частиною його нинішньої політики підтримки балансу між ЄС і Росією, і намагання отримати вигоду з обох сторін. Заяви Януковича щодо зближення з Митним союзом мали місце напередодні засідання Ради ЄС і можуть тлумачитись як спроба чинити тиск на ЄС для прискорення підписання угоди про асоціацію та покращення її умов. Віктор Янукович зацікавлений в отриманні економічної вигоди з ЄС (у зв'язку з імплементацією угоди про вільну торгівлю) і Митного союзу (формула '3 +1') без будь-яких політичних зобов'язань. Якщо Україна створить міцніші зв’язки з Європою, та вимагатиме від неї  демократизації політичної системи та обмеження влади президента, в той час як інтеграція з Росією може становити загрозу для політичної позиції Януковича, а також інтересів бізнес-еліти країни.

Тим не менш, важко визначити, де саме насправді пролягає межа між реальною можливістю приєднання України до Митного союзу і риторикою, призначеною для того, щоб чинити тиск на Брюссель. Тоді як ще рік тому інтеграція з Москвою була малоймовірною, зараз вона здається більш можливою зважаючи на погіршення економічної ситуації і майбутні вибори. Не можна виключати, що з цих причин Київ більш серйозно думає про можливість вступу в Митний союз, а заяви Януковича та публікації економічних оцінок мають на меті зондування громадської думки», - пишуть експерти.

Експерт з політики ЄС та Росії щодо України, Молдови та Білорусі Ольга Шумило-Тапіола дослідницького центру Carnegie Endowment for Peace (Брюссель) прогнозує, що у разі вступу України до Митного союзу українська влада намагатиметься перекласти відповідальність за необхідність прийняття такого рішення на Брюссель, який затягує процес підписання угоди про асоціацію.

«Угода про асоціацію стала інструментом в геополітичній боротьбі між Брюсселем і Москвою, і Брюсселю буде відведено роль винного, якщо Україна вступить до Митного союзу», - зазначає експерт.

«Є багато причин для занепокоєння, що Україна дійсно може рухатися на схід. Українська економіка має проблеми, і їй потрібні будуть гроші від зовнішніх гравців, а якщо МВФ заморозить черговий кредит Україні, Росія залишиться єдиним доступним джерелом грошей. Українським олігархам потрібний дешевший газ, а Росія пообіцяла знижку в обмін на членство Києва в Митному Союзі. І Янукович і його помічники, здається, розвідують обстановку говорячи про тісніші зв’язки з Москвою. ЄС мало що може зробити, щоб допомогти в цій ситуації. Він не втручається і не повинен втручатися у справи зміни режиму і переорієнтації курсу. Брюссель пропонує свою підтримку, коли є потреба щось побудувати. Угода про асоціацію важлива оскільки її імплементація може нарешті допомогти Україні попрощатися з радянським минулим. Але така зміна може статися лише, коли (ЄС) концентрується на Україні, а не на геополітиці», - вважає Шумило-Тапіола.

Як зазначає експерт, на шляху України до Митного союзу все ще стоїть низка перешкод та ризиків.

«Олігархам легше наполягати на дешевшому газі, ніж здійснити модернізацію своїх заводів і зменшити таким чином залежність від Росії. Втім навіть отримавши кращий доступ до російського ринку внаслідок скасування торгових бар’єрів між Україною та членами Митного союзу, вони втратять на всіх інших ринках. Києву потрібно буде запровадити спільний зовнішній тариф Митного союзу, котрий у два або й у три рази більший за український. Вони (олігархи - Ред) також не отримають імунітету від торгових воєн, які все ще трапляються в рамках Митного союзу. Все це переважить можливі вигоди від дешевого газу.

Угоду про вступ до Митного союзу та усі відповідні їй документи має ратифікувати парламент. Малоймовірно, що члени Партії регіонів Януковича із захватом проголосують за таку угоду, не кажучи вже про опозицію, яка має значну кількість місць у парламенті і добре підготовлена до бійок.

І навіть якщо парламент ратифікує членство України в Митному союзі, все ще залишатимуться дві перешкоди. Перша – це українська конституція, яка забороняє здачу суверенітету наднаціональному органу. Втім, президент все ж може використати закон про референдум, щоб змінити конституцію. Якщо він так вчинить, завадити вступити Україні в Митний союз може СОТ. Членство в Митному союзу вимагатиме перегляду зобов’язань України в рамках СОТ щодо митних тарифів. Нещодавні спроби Києва підвищити тарифи на 371 товар отримали різкий спротив усіх членів СОТ. Підвищення усіх тарифів може призвести до довгих суперечок і вимог від членів СОТ компенсувати скорочення їх доступу до українського ринку», - пише аналітик. 

На думку Шумило-Тапіоли, українці незгодні з діями влади, повинні взяти на себе відповідальність за майбутнє країни і боротися з владою її ж методами, а саме новим законом про референдум.

«Тільки самі українці можуть допомогти своїй державі. А почати вони повинні з того, щоб не так емоційно розглядати ситуацію в якій опинилась країна. 

Янукович безумовно має намір використовувати закон про референдум в обхід парламенту для прийняття внутрішньо- і зовнішньополітичних рішень. Тим не менш, існування закону не є ознакою насування членства у Митному союзі. Янукович скоріше використає закон для того, щоб захопити більше влади і забезпечити собі (або своєму протеже) переобрання в 2015 році, а не для того, щоб втратити політичну й економічну владу використавши закон, щоб вступити в Митний союз», - вважає експерт.

На думку аналітика, українці можуть боротися з владою її ж зброєю – законом про референдум.

«Вони повинні зібрати 3 мільйони підписів, щоб ініціювати референдум щодо того, чи повинна Україна виконати умови ЄС та підписати угоду про асоціацію. Зважаючи на те, що більше 50% населення підтримують європейську інтеграцію, зібрати необхідну кількість підписів не мало би бути проблемою. І дуже сумнівно, що влада спробує сфальсифікувати цей референдум.

Для уникнення подальших  зловживань, українці повинні використати закон про референдум, щоб виправити недоліки самого закону. Їм необхідно ініціювати референдум про додавання до закону громадського контролю, що знизило б ймовірність маніпуляцій результатами. Але українці повинні йти далі. Вони мають поставити на обговорення питання, які дійсно їх турбують – від корупції до надмірної влади президента, від податкового кодексу до самого референдуму.

Українцям також потрібно буде почати масову інформаційну кампанію. ЗМІ виявилися найкращим борцем за свободу цього року добившись від влади, щоб та не приймала закон про наклеп, який мав на меті ув’язнення або серйозні штрафи проти журналістів, яких би визнали винними у наклепі. Опозиція в парламенті повинна зробити все можливе, щоб заблокувати будь-який документ, який би повертав європейський курс України назад, або будь-який інший закон, який би порушував норми ЄС чи Ради Європи», - зазначає Шумило-Тапіола. 

Професор політології Ратгерського університету Олександр Мотиль у своїй колонці на The World Affairs відмічає, що розподіл сил у Верховній Раді VII скликання та настрій опозиції можуть стати викликом для старого стилю, яким до цього послуговувалися регіонали, щоб приймати необхідні їм закони.

«Бійки, що спалахнули (у Верховній Раді – Ред.) нічого не зробили для поліпшення авторитету Ради вдома і за кордоном, і звичайно ж вони не є способом втілювати демократію. Втім, те, що опозиція змусила регіоналів захищатися має велике значення для політичної системи України.

Вперше за багато років регіонали знають, що їх махінації – згортання демократичного процесу, байдужість до процедури, порушення етичних норм, прийняття обурливої корисливої політики і безглузде застосування насильства проти опозиції, викликатимуть бійки, які вони програють. Запам’ятайте: регіонали мають імунітет до логічних аргументів і хочуть тільки двох речей: більше влади і більше багатства. Багато українців порівнюють їх з нацистами. І як же, на думку українців, можна зупинити нацистів? Не з допомогою умиротворення і закликів до компромісу», - пише експерт.

На думку Мотиля, тепер, коли регіонали розуміють, що більше не зможуть керувати парламентом як своєю бандою можливі три варіанти їх подальших дій: спроби купити найбільш войовничих опозиціонерів, які втім скоріш за все проваляться; намагання самим озброїтись у відповідь і третя – повернення раціональності.

«Оскільки бажання регіоналів до самозбереження має перевищити навіть їх бажання до збагачення, є шанс, що у кінцевому підсумку вони стомляться від кривавих носів і пом’якшать свій тон. Тоді Рада може вперше через якість 7-8 років стати напівфункціональною установою», - вважає Мотиль.

Мотиль також проаналізував як на бійки в Раді може відреагувати президент Янукович.

«Янукович повинен буде взяти повну відповідальність за всю політику, повністю звітувати за скочування країни до рівня країни третього світу, терпіти приниження від того, що його режим порівнюють з хаосом останніх років перебування при владі Віктора Ющенка і постраждати під час президентських виборів 2015 року або раніше. Владні коридорі Києва вже повні чуток про майбутні перевороти, і їх інтенсивність лише збільшуватиметься, коли нагота Януковича ставатиме все більш ніяковою», - додає аналітик. 

Віце-президент з дослідження Freedom House Арч Паддінгтон нагадує про неоднозначний звіт щодо протікання процесу Юлії Тимошенко виданий американською юридичною фірмою  Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom на замовлення українського уряду та вважає його абсолютно незрозумілим і таким, що вносить більше плутанини, ніж ясності.

 «Авторитетна вашингтонська юридична фірма видала звіт щодо суду над колишнім українським прем'єром Юлією Тимошенко, який майже напевно призведе до більшої плутанини, ніж ясності», - вважає Паддінгтон.

На його переконання, звіт, який підготувала Skadden був класичним продуктом «потрохи для всіх». Для прихильників Тимошенко у звіті є висновок, що її адвокатів позбавили можливості виклику важливих свідків, чиї показання могли б стати матеріалом справи. Український президент Віктор Янукович також знайшов розраду у висновках.

«Поширеною є думка, що Янукович, який затаїв серйозну образу на лідерів попереднього помаранчевого уряду і передусім Тимошенко, за те, що позбавили його перемоли на виборах 2004 року, що відбулися зі значними порушеннями, наказав переслідувати колишнього прем’єр-міністра. Багато спостерігачів, у тому числі високопоставлені американські і європейські чиновники, вважають, що Тимошенко стала жертвою політичного переслідування, а тому визначають її в якості політичного в’язня. У цей вирішальний момент висновки команди Skadden є абсолютно незрозумілими. І як і очікувалося, уряд Януковича вхопилися за цю частину доповіді, як доказ того, що судовий розгляд відповідав нормам судової справедливості», - пише експерт.

Паддінгтон також зазначає, що за словами керівника групи Грегорі Крейга, юристи Skadden не мали на меті оцінити чи був процес політичним, таким чином переклавши цю відповідальність на «інших».

«Ось у чому доповідь Skadden відхиляється від просто доповіді, що збиває з пантелику, до відкрито згубної. Здається, що команда переконана, що за політичного процесу судді і прокурори мали б поводитись так само як і радянські чиновники під час сталінських судів: з полемічними виступами представників держави і з приниженим визнанням вини обвинуваченими. Насправді, обурлива поведінка дійсно трапляється за політично мотивованих процесів, як під час тиради еквадорського президента Рафаеля Корреа проти журналістів у розпал сумнозвісної історії з наклепом. Втім авторитарні режими все більше дбають про те, щоб під час політичних судів проти дисидентів чи лідерів опозиції формально процес відбувався відповідно до правил близьких до правил суспільств з верховенством права, забезпечують, щоб усі сторони могли представити свої докази, викликати свідків, подавати заперечення і так далі. За таких умов намагання встановити справедливість судового розгляду за участі критика режиму чи опозиційної фігури може бути марною справою, насправді, більш ніж марною, якщо легітимізує суд, результат якого було визначено заздалегідь. Як видається за нинішньої ситуації Янукович здається рішучим в організації справ таким чином, щоб його заклятий ворог провів решту життя за ґратами», - переконаний Паддінгтон.

«Створення основи системи міцного верховенства права в суспільстві, де правосуддя по телефону колись було нормою, є найважливішим викликом, зважаючи на те, що корупція і широка безкарність залишаються найбільшими ворогами демократичної консолідації в поставторитарних умовах.

За останні кілька десятиліть, американські юристи часто грали чудову роль у наданні допомоги новим демократіям, коли ті проводили капітальний ремонт своїх правових систем.

Даючи навіть кваліфіковані схвалення технічним умовам проведення судів, чия об’єктивність пахне політичною помстою Skadden Arps прикро відійшла від цієї похвальної традиції», - додає віце-президент Freedom House.

tyzhden

Депутаты получили бесплатно 800 квартир в Киеве

  • 21.12.12, 12:53


Не менее впечатляет список тех, кто взял денежную компенсацию вместо киевской квартиры.

За годы независимости народные депутаты разных созывов получили бесплатно более 800 квартир в Киеве. 

Узнать, сколько всего народных депутатов начиная с 1991 года получило квартиры в Киеве, невозможно: аппарат парламента засекретил эти данные, пишет издание Корреспондент.

По словам бютовца Сергея Саса, в первых трех созывах - с 1990-го по 2002-й - все депутаты, имевшие право на жилье, получили бесплатные квартиры. В сумме речь может идти почти о 700 апартаментах. А за три последующих созыва выдали 129 квартир - в целом депутаты за годы независимости могли получить чуть более 800 квартир.

"Если изначально на столичные квартиры могли претендовать лишь иногородние, то в середине 1990-х это право предоставили и киевлянам, если у них официально было менее 9 кв. м на одного члена семьи. В таком случае закон разрешил улучшать им жилищные условия за счет денежных компенсаций", - отметил Сас.

Поначалу квартиры им выдавали либо на бульваре Леси Украинки, где сегодня цена квадрата жилплощади составляет от $3 тысяч, либо в центре Печерска, на улице Панаса Мирного, - там стоимость квадратного метра стартует с отметки $4 тысячи. Дальше в ход пошли депутатские дома на Оболони, рядом со станцией метро "Минская", на Левобережной, а также на улицах Срибнокильской и Вишняковской, что на Позняках.

Не менее впечатляет список тех, кто взял денежную компенсацию вместо киевской квартиры. Только в период с 2002 по 2006 год таким правом воспользовались 138 парламентариев. Среди них два участника Золотой сотни Корреспондента- ТОП-100 самых богатых украинцев: Александр Ярославский, чьи активы редакция в 2012 году оценила в $940 млн, и Александр Фельдман ($291 млн).

Кроме них деньги из казны взяли харьковский губернатор Михаил Добкин, футбольный тренер Олег Блохин, бывший вице-премьер Иван Васюник и экс-глава МЧС Виктор Балога. В списке есть также целый ряд соратников Виктора Ющенко, начиная с бывшего главы НАК Нафтогаз України Алексея Ивченко и заканчивая певицей Оксаной Билозир.

Напомним, в конце 2011 года сообщалось, что народные депутаты прошлых созывов не вернули в собственность государства квартиры, предоставленные им в Киеве на время исполнения депутатских полномочий.

Плата за "пакращення".

  • 20.12.12, 14:22


Валовий зовнішній борг України за січень-вересень збільшився на 5%, в т.ч. за III квартал - на 2,7%, до 132,446 млрд дол. Відповідні дані оприлюднені на сайті Національного банку України.

Зовнішній борг органів державного управління у січні-вересні збільшився на 3,5% (у III кварталі - на 12%) - до 26,784 млрд дол.

Зовнішній борг органів грошово-кредитного регулювання у січні-вересні скоротився на 25% (у III кварталі - на 10%) - до 5,617 млрд дол., банків - на 10% і 6%, відповідно, до 22,594 млрд дол.

Зовнішній борг інших секторів економіки за січень-вересень ц.р. збільшився на 13%, в т.ч. в III кварталі - на 3%, до 68,535 млрд дол.

Прямі інвестиції (міжфірмовий борг) зросли з початку року на 1,796 млрд дол., в т.ч. в III кварталі - на 8%, до 8,916 млрд дол.

Згідно з інформацією Нацбанку, 73% валового зовнішнього боргу номіновано у доларах США, 10,3% - у євро, 10,7% - у спеціальних правах запозичень, 2,6% - у російських рублях, 2% - у гривні.

Як повідомляв УНІАН, у другому кварталі 2012 року валовий зовнішній борг збільшився на 1,6%, або 2,071 млрд дол. - до 128,955 млрд дол., у I півріччі - виріс на 2,2%, або 2,719 млрд дол.

Довідка УНІАН. Валовий зовнішній борг України в 2011 році збільшився на 7,6% - до 126,236 млрд дол.

Табачник має піти!

  • 20.12.12, 11:19
Звернення

Громадян України

до президента держави Україна Віктора Януковича

та депутатів Верховної Ради України

про неприпустимість повторного призначення Дмитра Табачника

членом уряду, відповідальним за освіту

Ми, громадяни України, вкрай обурені інформацією, що з'явилася останніми днями у засобах масової інформації, про можливість повторного призначення міністром освіти відомого своїми українофобськими висловлюваннями та діями, а також ретроградською і корупційною практикою в системі освіти Дмитра Табачника.

Не викликає сумніву, що діяльність Дмитра Табачника на посаді міністра була спрямованою на дискримінацію україномовних громадян, приниження національної гідності українців та розпалювання в країні протистояння на мовному, міжрегіональному та етнічному ґрунті.

Дм. Табачник відомий, також, українській громадськості корупційними практиками у сфері державних закупівель, про які неодноразово повідомляли ЗМІ, та запровадженням вкрай корумпованої системи прийому до вищих навчальних закладів, що призвела, зокрема, до масового поширення "торгівлі оцінками" в українських школах.

Тому, безумовно, продовження перебування Дмитра Табачника на посаді міністра, відповідального за освіту, веде до її прискореної деградації, що має непоправний негативний вплив на молоде покоління українців, а також – є "плювком в обличчя" усім українцям-патріотам своєї Батьківщини, незалежно від регіону проживання та мови, якою вони користуються в побуті.

Тому, як громадяни України та виборці ми вимагаємо:

- від президента Віктора Януковича – чіткого запевнення, що Дмитро Табачник ні за яких обставин ніколи більше не стане міністром, відповідальним за освіту;

- від депутатів новообраної Верховної Ради України та утворених ними фракцій – вжиття активних дій для неприпущення "перепризначення" повністю скомпрометованого міністра.

В числі перших Звернення підписали, зокрема:

Олексій Кляшторний, заступник голови Громадського об'єднання "Українська справа", член ініціативної групи зі створення Мережі дій в обороні української мови

Ірина Плехова, журналістка, викладач, директор Інформаційної агенції культурних індустрій

Сергій Пантюк, український письменник, секретар Національної спілки письменників України

Марія Матіос, українська письменниця, депутат Верховної Ради України

Ігор Лосєв, викладач, філософ, політолог, публіцист

Оксана Левкова, директорка Всеукраїнської громадської організації "Не будь байдужим!"

Кирило Стеценко, викладач, скрипаль, заслужений артист України

Олександра Матвійчик, правозахисниця, голова правління, ГО "Центр Громадянських Свобод"

Тарас Компаніченко, кобзар, лірник, заслужений артист України

Галина Тельнюк, українська співачка, поет

Леся Тельнюк, українська композиторка, співачка

Назар Стригун, директор проекту "ТЕЛЬНЮК: Сестри"

Олександр Палій, український історик

Єлизавета Щепетильникова, президент Української асоціації студентського самоврядування

Олександр Солонтай, політичний експерт, керівник політичних програм Інституту політичної освіти

Єгор Соболєв, журналіст, голова Громадянської служби "Свідомо"

Павло Мовчан, голова Всеукраїнського товариства "Просвіта" ім. Тараса Шевченка

Назар Обідзінський, журналіст, голова ГО "Воля ХХІ"

Володимир Щербаченко, голова Східноукраїнського центру громадських ініціатив

Кирило Булкін, директор ГО "Мамай", лауреат премії ім. В.Стуса.

Ірина Магрицька, голова Луганської філії Асоціації дослідників голодоморів в Україні, кавалер ордена княгині Ольги ІІІ ступеня

Сергій Неділько, юрист-правозахисник

Світлана Худолій, маркетинговий директор Інформаційної агенції культурних індустрій

Олег Репецький, директор СП "Комора"

Костянтин Сосновський, економіст

Тарас Кремінь, поет

Микола Стецько, викладач

Віктор Таран, директор Центру Політичних Студій та Аналітики

Романенко Євген, музикант, журналіст, громадський діяч, лідер гурту "ТаРута"

Ірина Сидоренко, журналіст, телеканал Гамма

Артур Переверзєв, активіст Руху "Відсіч"

Олександр Смиронов, директор Інституту освітньої та молодіжної політики

Приєднатися до звернення можна тут:

http://www.causes.com/causes/807087-/actions/1716945

Сергій Пантюк