Президента закликали розібратись в корупційних схемах УКРАВТОДОР

У п’ятницю, 24 липня, біля УКРАВТОДОРу та Офісу Президента України відбулися громадські акції, метою яких було покласти край таємній змові учасників дорожнього картелю під кришею НАДУ і дерибану мільярдів грошей з бюджету, - передає Україна кримінальна.


Як зазначають в прес-релізі  організаторами акції виступили кілька громадських організацій: ГО «Держава майбутнього», ГО «Антирейдерський комітет», ГО «Вільні люди» та інші.

 «Не встигли заарештувати попереднього керівника УКРАВТОДОРу, як у корупційний скандал вляпався новий очільник Державного агентства автомобільних доріг України Олександр Кубраков», - зазначають активісти

Як повідомили журналістам під час мітингу, 80% ринку дорожніх робіт незаконно захопили лише 5 корпорацій, учасників Національної асоціації дорожників України. І саме ці компанії, за мовчазного кришування АМКУ, за максимальними розцінками дерибанять між собою бюджетні кошти, нехтуючи тендерними процедурами PROZORRO. Тоді як десятки підприємств малого та середнього бізнесу, що здатні будувати якісні дороги, занепадають і банкрутують.

Див. відео: 


Вперше в історії України та світу під стінами державної установи встановили пересувний модуль з Детектором брехні в середині, обладнаний за всіма правилами Міжнародної асоціації поліграфологів. Організатори акції запросили  пана Кубракова вийти до мітингуючих та прямо на місці пройти детектор брехні за участю ліцензованого поліграфолога.


Зокрема активісти планували задати всього три питання: 1. Чи отримує керівник УКРАВТОДОРу особисті дивіденди від того, що більшість державних замовлень спрямовується лише на 6 компаній? 2. Чи отримує пан Кубраков незаконні вказівки, як діяти, від когось із керівництва Держави? 3. Чи отримує пан Кубраков  від учасників картелю НАДУ вказівки щодо недопуску інших учасників дорожнього ринку до тендерів?

Але голова УКРАВТОДОРу проходити поліграф відмовився.


Ініціатор створення мобільного кабінету детектору брехні громадський діяч Яків Осташ зазначив що: «Наша мета - привернути увагу Президента України та інших органів до питання монополізації ринку дорожніх робіт та спільно розробити алгоритм боротьби з картельною змовою, яка є раковою пухлиною економіки України». За його словами, задля унеможливлення корупційних дій з боку ТОП-чиновників, було створено мобільний пересувний детектор брехні, який планується застосовувати у найбільш критичних ситуаціях. «Він створений за всіма правилами асоціації поліграфологів та може бути застосований будь-де. Такого кабінету немає більше ніде в світі, і ми пишаємось, що Україна дає приклад для усього світу. Але треба, щоб чиновники розуміли, що якщо вони відмовляються від детектора, то це буде означати, що вони тісно пов’язані з корупцією.  Наприклад, за нашими даними до О. Кубракова приставлено радника з картелю……, який диктує йому, що і як треба робити. Впевнений, що Президент Зеленський цього не знає. Ми хотіли поставити ці питання Кубракову на детекторі брехні, але він не висловив зацікавленості. Треба прийняти відповідний закон, який зобов’яже керівників держпідприємств і ТОП-чиновників проходити перевірку на поліграфі за вимогою громадськості, під наглядом ЗМІ. Тоді розпочнеться справжнє очищення влади», - вважає активіст.

Див. репортаж з акції: 


В цей же день, після акції біля УКРАВТОДОРу, учасники мітингу провели акцію на Банковій біля Офісу Президента України, куди активісти передали документи з доказами корупції та закликали Володимира Зеленського відреагувати і не допустити розкрадання бюджетних коштів учасниками картелю.

Зокрема у прес-релізі детально описується схема корупційної змови, яку викрили активісти та експерти ринку.   


«У 2020 році у дорожній сфері створилась корупційна схема, пов’язана із закупівлями. Основними учасниками цієї схеми є Національна асоціація дорожників України (НАДУ), Укравтодор та топ-5 підрядних компаній, які є членами НАДУ. Ще на початку року Укравтодор анонсував затвердження єдиних «Методичних рекомендацій для підготовки типової тендерної документації для закупівлі робіт з будівництва та ремонту доріг» (далі - Методологія), однак бізнес дуже гостро розкритикував цю Методологію, бо помітив в них багато дискримінаційних норм, як приклад: наявність у претендента досвіду аналогічних робіт у розмірі не меншому ніж 100% від об’єму закупівлі, при цьому аналогічним вважається лише досвід робіт на дорогах державного значення (досвід на місцевих дорогах не приймається). Крім того, претендент повинен надати позитивний відгук від замовника робіт, що дозволяє регіональним службам Укравтодору маніпулювати такими відгуками у разі неприязні до конкретного підрядника. До сьогоднішнього дня зазначена Методологія не затверджена на державному рівні і не погоджена з Антимонопольним комітетом та Мінекономіки. Проте Укравтодор у 2020 році розпочав нав‘язувати своїм регіональним службам зазначені дискримінаційні норми Методології та заручився підтримкою НАДУ, яка розпочала активно захищати Методологію в засобах масової інформації. Справа в тому, що під зазначені дискримінаційні вимоги в основному підпадали лише топ-5 компаній (Автомагістраль-Південь, Автострада, Онур, Ростдорстрой та Техно-Буд-Центр), які є членами НАДУ. Більше того, власники перших двох компаній Бойко О.Л. та Шкіль М.В. є офіційними віце-президентами НАДУ. Тобто, перебуваючи у явному конфлікті інтересів, дорожні компанії - члени НАДУ, активно проштовхують через Укравтодор використання замовниками (регіональними службами Укравтодору) дискримінаційних норм в дорожніх аукціонах. Це породило збільшення кількості скарг до Антимонопольного комітету на такі дії регіональних служб Укравтодору. Ця практика дискримінації призвела до того, що згідно з даними порталу «Прозора інфраструктура», сьогодні на топ-5 згаданих компаній припадає 80% укладених договорів по дорогах державного значення (понад 24 млрд. грн.), решта 20% ( близько 6 млрд. грн.) припадає на інші компанії по всій країні. Для порівняння - у 2019 році така частка була 43% на 57%, тобто ринок був поділений практично пополам між топ-5 та іншими компаніями. Такі цифри свідчать про повну монополізацію у 2020 році дорожньої галузі компаніями із орбіти НАДУ. Це породило формування так званого дорожнього картелю зі всіма витікаючими наслідками його існування – це відсутність реальної конкуренції, підвищення ціни на дорожні роботи, закриття великої кількості малих дорожніх компаній, які не допускаються до аукціонів. Здавалося, у такій ситуації Антимонопольний комітет мав би сказати своє рішуче слово у питанні викриття картельної змови компаній під дахом НАДУ, однак Комітет у 2020 році не те що не займався питанням картельної змови на дорожньому ринку, а, навпаки, кардинально змінив практику розгляду скарг на дискримінаційні вимоги Укравтодору. Тобто у 2020 році АМКУ почав відмовляти скаржникам у задоволенні їх скарг на дискримінаційні вимоги регіональних служб Укравтодору при проведенні закупівель, хоча у 2019 році скарги на аналогічні дискримінаційні вимоги були задоволені і Комітет зобов‘язував замовника виключати такі вимоги до тендерів. Враховуючи наведене, громадськість сьогодні цікавить питання, чому такі кричущі факти корупції в дорожніх закупівлях досі мають місце, і де оцінка відповідних органів таким діям. Крім того, в мережі Інтернет наводиться чимало фактів імітації конкуренції та змови між топ-5 дорожніми компаніями - членами НАДУ, які призводять до відсутності економії в дорожніх закупівлях (зниження ціни в основному 1-3%), однак немає жодної інформації про покарання чи спростування таких фактів АМКУ чи Укравтодором.»

Перевізники Київщини до карантину гоотові!, -відео


Незважаючи на те, що в Україні вже є перші жертви коронавірусу, життя в державі завмерти не може. Це в повній мірі стосується і столичного регіону, де завжди існував напружений пасажирський рух, особливо на приміських маршрутах.

Відео: 


Щоденно маршрутними автобусами в приміській зоні столиці користуються сотні тисяч людей. Обмежити ці перевезення у зв’язку із загрозою коронавірусу неможливо, бо це може привести до соціального колапсу. Разом з тим, запровадження безпекових заходів життєво необхідно, і має бути пріоритетом для всіх. Розуміючи, що салон під час руху є місцем підвищеного ризику для учасників руху – як пасажирів, так і водіїв, потрібен спеціальний план заходів, щоб максимально унеможливити розповсюдження інфекції.

Напередодні, згідно з введенням в дію плану протиепідемічних заходів, Управлінням інфраструктури Київської обласної державної адміністрації за підписом в.о. керівника управління Сергія Рибченка на адресу перевізників Київської області, було надіслано лист-припис з вимогою посилити заходи безпеки в зв’язку з поширенням вірусу 2019 n-COV.  Зокрема, була озвучена вимога посилити заходи дезінфекції салонів приміських автотранспортних пасажирських засобів (автобусів, маршрутних таксі).

Одним з перших автопідприємств Київщини, що відреагували на ситуацію, було ПП Інвалідів «Надія-2000», яке успішно працює на ринку перевезень з 1999 року, і наразі обслуговує маршрути Києво-Святошинського району. А саме, №№ 368, 369, 796, 805, 820 та інші.

Фейсбук-сторінка ПП: https://www.facebook.com/nadiya2000/

Як розповіла кореспонденту «Укрпрес-інфо» директор ПП Інвалідів «Надія-2000» Олена Ругаль,  як тільки  надійшов припис від ОДА, на підприємстві одразу зібрали оперативну нараду, під час якої окреслили план дій та розподілили обов’язки і відповідальність кожного працівника.

«Ми чітко усвідомили, що треба запровадити реальні кроки задля безпеки пасажирів, бо ми перевозимо багато людей, і  маємо подбати про їхній захист», -  повідомила керівник.

Нагадаємо, що 11 березня, в інтерв’ю порталу «Киев-Власть», новий очільник Київської обласної державної адміністрації Василь Володін зокрема підкреслив, що обласна влада активно готується до протидії коронавірусу.

«Це дуже добре, коли обласне керівництво не боїться відповідальності та бере на себе функції кризового менеджера і координатора безпекових заходів.

Ми завжди були законослухняним та сумлінним підприємством, що дотримується усіх вимог та законів. Тому одразу відреагували на виклик часу і вжили необхідних заходів.

Неможливо, скажімо, зупинити маршрутне сполучення між Києвом та містечками навколо нього, як авіасполучення або навіть залізничний рух. Це б зупинило життя в столиці. Щоденно наші рейси доставляють у Київ тисячі робітників найбільш важливих та необхідних професій, від яких залежить життєдіяльність мегаполісу – це і працівники торгівлі, ремонтних, аварійних служб, харчових та енергетичних підприємств, установ охорони здоров’я, комунального сервісу, що забезпечують функціонування усіх служб великого міста.

Отже, питання обмеження рейсів не могло розглядатись в принципі. Але, зважаючи на ризик поширення епідемії коронавірусу через великий людський потік, треба було зробити все залежне від нас, щоб унеможливити та ускладнити ймовірне розповсюдження будь-якої вірусної інфекції.

Щоб бути обізнаними і готовими до несподіванок, ми приймаємо участь у регулярних нарадах з головним санітарним лікарем Києво-Святошинського району Ковнацьким Євгеном Миколайовичем. Під час цих нарад наші працівники отримують фахову інформацію та поради, як саме діяти у типових ситуаціях та якими засобами користуватись для ефективної протидії інфекції.


Тому ми закупили достатню кількість потрібних реагентів, таких як Дезамін та ін., і щоденно, в повній мірі обробляємо автобуси всіх наших маршрутів. Миються поручні, обеззаражуються місця для сидіння та інші поверхні.



Зауважу, що роботи з обробки рухомого складу проводять кваліфіковані фахівці санітарно-епідеміологічної служби Києво-Святошинського району. (на фото)


Більше фото заходів безпеки:  https://www.facebook.com/nadiya2000/posts/639159983593640

Також ми регулярно слідкуємо за станом здоров’я наших співробітників, водіїв  та їх близьких, а це більше 120 осіб (!), слідкуємо за їх самопочуттям. Також ведемо роз’яснювальну роботу серед пасажирів, і намагаємося оперативно вирішувати усі складні питання, що постають у цей непростий час», - прокоментувала ситуацію директор ППІ «Надія-2000».

Тож є впевненість, що підступний коронавірус отримає на Київщині гідну відсіч, а пасажирські перевезення на маршрутах Києво-Святошинського району будуть організовані із дотриманням усіх можливих заходів безпеки!

Довідка

Приватне Підприємство Інвалідів «Надія-2000» близько 20 років займається перевезеннями на лініях між столицею та населеними пунктами Києво-Святошинсього району - Боярка, Вишневе, Білгородка та ін. Має штат офіційно працевлаштованих співробітників  - більше 120 осіб. За ці роки ПП було неодноразово відзначено державними грамотами і подяками від різноманітних організацій. Регулярно приймає участь в благодійних акціях, допомагає інвалідам та членам їх родин.

Бізнес-Дні FIDIC зацікавили великий бізнес


Вже третій рік поспіль АІКУ разом з FIDIC проводить Міжнародний Форум Бізнес-Дні FIDIC- 2019 під патронатом транспортного комітету Верховної Ради України, за підтримки Рахункової палати України, Міністерства інфраструктури України, Адміністрації морських портів України, Укравтодору, Укрзалізниці, Академії будівництва України, КНУБА та інших.

І трендом саме цього року стала акцентована участь представників великого бізнесу, галузевих корпорацій та МФО таких як Метінвест,  Нафтогаз,  Укравтодор , Автомагістраль-південь , Родина EPC, ЄБРР  та ін.

З практичної точки зору, як позиціонують організатори, Бізнес-Дні FIDIC- 2019 - це майданчик для нетворкінгу та обміну досвідом між топ-менеджерами бізнесу, влади, МФО та суперзірок FIDIC.

 

Учасники форуму - Олександр Ковалко, Олександр Куляша, Євген Смирнов, Андрій Майснер, Артур Щигуров

Під час форуму відбулося підписання трьох важливих меморандумів, були налагоджені міжгалузеві зв’язки та напрацьовані принципи співробітництва.

Перший день події був присвячений одноденному навчальному тренінгу для експертів щодо використання контракту FIDIC EPC (інженерні, закупівельні та будівельні/підрядні контракти або «Срібна книга») за акредитованим Модулем 5 FIDIC.

Слід зауважити, що навчання під егідою Міжнародної федерації інженерів-консультантів надзвичайно важливе, адже сертифікати FIDIC відкривають можливість працювати за проектами міжнародних фінансових організацій (МФО).

Як відзначають фахівці, вміння працювати за правилами МФО стало особливо актуальним після децентралізації. Адже тепер місцева влада має змогу самостійно залучати на будівництво інфраструктурних та соціальних об’єктів фінансування Світового банку, Європейського банку реконструкції та розвитку, Європейського інвестиційного банку та ін. Умовами кредитування цих фінустанов є обов’язкове використання контрактів FIDIC, які забезпечують успішну реалізацію проектів та мінімізують ризики для всіх сторін. Адже FIDIC гарантує досудове врегулювання конфліктів на міжнародному рівні між замовником і підрядником.

Фахівці будівельного ринку  про переваги системи FIDIC

Під час цьогорічного Форуму учасники традиційно дискутували щодо важливості впровадження контрактів Міжнародної федерації інженерів-консультантів в Україні. При цьому серед фахівців практично нема розбіжностей у розумінні необхідності реформування галузі. Питання лише у  грамотній адаптації проформ FIDIC до місцевих умов та специфіці взаємодії між різними ланками ринку.   

Як зазначив представник Європейського банку реконструкції та розвитку Євген Смирнов, виконання проектів за контрактами FIDIC дозволить вибудувати більш збалансовані відносини між замовником і підрядником незалежно від того, хто виступає замовником робіт та за чиї гроші – публічні чи МФО – вони фінансуються.

 

Промова Євгена Смирнова, асоційованого директора ЄБРР

Віце-президент Асоціації інженерів-консультантів України (АІКУ) Максим Баранов відзначив поступове впровадження норм FIDIC в Україні, звернув увагу на те, що більшість контрактів, профінансованих міжнародними фінансовими установами, отримують іноземні підрядники.

В свою чергу, заступник голови «Укравтодору» Богдан Юлик повідомив, що наразі усі міжнародні проекти «Укравтодору» з фінансуванням МФО та проекти капітальних ремонтів доріг супроводжують інженери-консультанти FIDIC.

 

Виступає Богдан Юлик

«Запровадження норм FIDIC вже активно застосовується в Україні. Наприклад, з наступного року у нас уже не буде такого терміну, як поточний середній ремонт, а буде виключно капітальний – з обов’язковою участю інженера-консультанта FIDIC на кожному етапі прийняття виконаних робіт», - зазначив Богдан Юлик. Він нагадав, що з 2020 року запрацює постанова Кабміну № 1065 «Про затвердження вимог щодо проведення контролю якості робіт з нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування», згідно якої «інженер-консультант - суб’єкт господарювання, який надає дорожні консультаційні послуги з урахуванням умов, визначених у контрактах міжнародної федерації інженерів-консультантів FIDIC».

А основним завданням інженера-консультанта є забезпечення якісного виконання підрядником дорожніх робіт (п.9. – ред.).

Це означатиме, що Україна, нарешті, вийде із замкнутого кола неякісного будівництва та ремонту доріг, що лише з`їдають бюджетні кошти,  і  отримає можливість привести свої автошляхи до європейських стандартів.

Дуже важливим питанням, яке обговорювалося на Форумі, залишається приведення українського законодавства у відповідність до міжнародних стандартів. 

Зокрема, експерт з питань будівництва, містобудування i житлово-комунального господарства Юрій Манцевич зазначив, що в Україні прийняли зміни до законодавства, які опосередковано підтримують впровадження принципів FIDIC. Зокрема, щодо прискорення процедури банкрутства та закон про стратегічну екологічну оцінку.

Зі своєї сторони Євген Смирнов, асоційований директор ЄБРР зауважив: «Спільна співпраця науки, освіти і експертного співтовариства з FIDIC дозволить перебудувати країну за світовими стандартами. Докорінна реконструкція країни вимагає щоб всі, хто бере в ній участь, працювали за міжнародними правилами, які уособлює FIDIC».

Представник державного партнера АІКУ  Андрій Майснер, заступник голови Рахункової палати України, наголосив, що «саме міжнародні стандарти дадуть довготривалу якість всій реконструкції держави».

Про необхідність залучення провідних експертних громадських організацій до проектів державного значення заявив Віктор Лещинський, голова НЕБАУ (Національного експертно-будівельного альянсу України).  Він відзначив актуальність залучення стандартів FIDIC для розвитку держави, зокрема у питаннях поліпшення якості проектно-кошторисної документації та контролю будівельних робіт.

 

Артем Гриненко та Андрій Майснер

Під час заходу Артем Гриненко, президент  Всеукраїнської дорожньої асоціації, голова комітету дорожнього господарства Експертної ради при Мінінфраструктури (МІУ) відмітив позитивний досвід співробітництва з АІКУ, результатом якого стало підписання меморандуму про співпрацю.

 «Всеукраїнська дорожня Асоціація вже довгий час співпрацює з Асоціацією Інженерів-Консультантів України. Під час сьогоднішнього заходу ми вирішили узаконити партнерські відносини у вигляді меморандуму. Разом ми маємо намір об'єднати зусилля задля розвитку дорожньої галузі», - зазначив фахівець.

Законодавство потребує доопрацювання

Резюмуючи підсумки Бізнес-Дні FIDIC- 2019,  організатор Форуму президент АІКУ Яна Щигурова в коментарі для ЗМІ зазначила, що для того, щоб Україна зазнала докорінних змін і провела успішні реформи, треба, перш за все, перевести будівельну галузь на рейки світових стандартів. На її переконання, це стане локомотивом для розвитку всієї економіки.

 

Іван Салій, Голова Всеукраїнської Спілки Виробників Будматеріалів і Яна Щигурова, президент АІКУ під час підписання меморандуму про співпрацю

За її словами, провідні експерти FIDIC, які приймали участь в цьогорічному форумі, зокрема Роджер Рібера, відмічали, що Україна вже зробила багато для того, щоб запровадити систему FIDIC, але треба негайно доопрацювати законодавство.

На думку Яни Щигурової, Україна зробила перший та дуже важливий крок – введення поняття інженер-консультант, але треба  обережніше з нововведеннями. На її переконання, незрозуміло чому вартість послуг інженера-консультанта  та проектних робіт – це відсотки  від загальної суми ремонтно-будівельних робіт?

Президент АІКУ, офіційного представника FIDIC в Україні пояснює, чому така прив’язка – безглуздість.

«По-перше, всі проекти – індивідуальні і різні за складністю. Є такі, де послуги інженера-консультанта можуть включати в себе дуже складні розрахунки і дослідження, такі як охорона праці, безпека, екологічність, освітлення, та інші категорії. Тоді як сама вартість робіт може бути невеликою. І 3% від цієї вартості аж ніяк не зможуть покрити витрати інженера-консультанта.

З іншого боку, є типові ситуації, де самі об’єкти досить вартісні, а підготовчі роботи не містять складності, або просто треба зробити ремонт. І тоді 3% від вартості «консультування» – це сума, яка значно перевищує реальні потреби, це справжній грабунок! Але є норма, від якої ніхто не відмовиться. І тут якраз починаються і перевитрати, і корупція», - пояснює Яна Щигурова.

«Тому ми послідовно виступаємо за те, щоб вартість робіт інженерів-консультантів розраховувалася відповідно до індивідуальних особливостей проекту, а не прив’язувалась до вартості самого об’єкту.  Згідно цього алгоритму, у всіх учасників проекту – інженерів-консультантів, проектувальників, екологів, юристів має бути гідна оплата праці, а не лише у підрядника», – наголосила президент АІКУ.

Відомі експерти та арбітри FIDIC Роджер Ребейро, Джорджана Текучі і Кремона Котовелла також надали коментарі, що відсутні приклади та європейські норми розрахунків вартості проектних робіт та послуг інженера-консультанта у відсотках від вартості будівельних робіт. «Послуги інженера-консультанта – це, перш за все, є інтелектуальні послуги. Неможливо інтелектуальні послуги міряти відсотками від «геометрії та математики» об’єкту», - підкреслив експерт FIDIC Роджер Ребейро.

FIDIC – як локомотив зростання української економіки

Розповідаючи про значення і важливість переходу на стандарти FIDIC,  Яна Щигурова звернула увагу на те, що сьогодні усі міжнародні фінансові організації, банки дають кредити на будівництво, на інфраструктурні проекти лише коли застосовуються проформи FIDIC. Така система дозволяє виконувати роботи на належному рівні, належної якості та в результаті економити величезні кошти на подальшому обслуговуванні об’єктів!

В якості красномовного прикладу спікер навела Китай, який ввів стандарти FIDIC пакетом у 2015 році, і зараз у них справжній інфраструктурний бум.

«Україна з її дефіцитом бюджету просто зобов’язана перейти на стандарти FIDIC. Бо це буде гарантією, що бюджетні кошти будуть використані з максимальною прозорістю, прогнозованістю та ефективністю, що об’єкти будуть слугувати надійно, без ремонтів багато років, що зекономить кошти в подальшому», - запевняє Яна Щигурова.

Організатор форуму сподівається на те, що великий бізнес, і будівельний зокрема, сформують потужний запит на перехід на стандарти FIDIC. На думку Яни Щигурової, саме вони мають, перш за все, бути зацікавленими у новому підході до будівництва. Тим більше, що в умовах Асоціації з ЄС прописані норми переходу на стандарти FIDIC.

«Хочу особливо відзначити той факт, що в цьому році  можливостями, які дає перехід на стандарти FIDIC зацікавився великий бізнес. Такі корпорації як Метінвест, Нафтогаз, Київський метрополітен, Укрзалізниця, Укравтодор вже  розуміють, наскільки важливо переходити на міжнародні стандарти, що без цього неможливий розвиток, неможливе зростання. Сподіваюсь, що приклад великого бізнесу стане красномовним сигналом для керівництва України і проформи FIDIC будуть впроваджені у більшість проектів з будівництва та ремонту», - зазначила голова АІКУ.

Зокрема вона нагадала слова начальника управління капітальних інвестицій корпорації Нафтогаз України Олександра Куляші, який  брав участь у форумі і повідомив про те, що в Нафтогазі вже тривалий час при проектуванні  серйозних будівельних робіт запрошують інженерів FIDIC.

Говорячи про специфіку впровадження FIDIC, Яна Щигурова застерегла від необачних та непродуманих кроків.

«Варто також врахувати досвід сусідніх країн. Зокрема, Польща і Румунія спочатку вирішили піти своїм власним шляхом і приймали стандарти FIDIC окремими частинами, фрагментовано. В результаті система була деформована, не могла ефективно працювати, і вони мали з цим клопіт. Але потім наші сусіди зрозуміли, що потрібний комплексний, системний підхід. Тепер вони працюють на повну потужність і повністю задоволені тими можливостями, які дає FIDIC», - розказала фахівець.

Подолати корупцію в будівництві – цілком реально

Розповідаючи про позитивний досвід співробітництва з держструктурами,  Яна Щигурова  навела приклад спільної і напрочуд плідної роботи з Рахунковою палатою України. Зокрема, фахівцями АІКУ спільно з аудиторами РПУ було перевірено якість будівельних робіт в кількох областях України (Київська, Донецька, Херсонська, Сумська, Одеська, Харківська, Дніпропетровська, Хмельницька, Закарпатська, Львівська та інші). Загалом інженери FIDIC проінспектували 36 об’єктів.  За результатами спільної роботи було відкрито 28 кримінальних справ. І це лише початок справжнього співробітництва. 

«Це демонструє, що інтеграція стандартів FIDIC  в державні структури дає величезні переваги та відкриває нові можливості. Зараз, як ніколи, важлива позиція Держави, щоб якнайшвидше адаптувати норми FIDIC до вітчизняних реалій і дати поштовх модернізації усій системі будівництва. Без FIDIC не буде розвитку, а навпаки, може виникнути велика проблема з міжнародними інвестиціями, спільними проектами та кредитами. Сподіваюсь, що українська влада, нова команда це розуміють і не змарнують шанс України вийти на новий рівень розвитку», - наголосила спікер.

Відмічаючи високий рівень організації та представництва  Міжнародного Форуму Бізнес-Дні FIDIC- 2019, Яна Щигурова подякувала всім учасникам, партнерам та особисто відмітила спонсорів – Юридична компанія Астерс, ТОВ «Дорожнє будівництво Альтком» та ТОВ «Будівельно-інвестиційну стратегію».

В Києві презентували нові сервіси ProZorro для тендерів

12 червня, в офісі ДП «Прозорро» відбулася презентація розроблених командою експертів EU Association Lab критеріальної бази та електронного сервісу для здійснення більш ефективних публічних закупівель.


Як передає портал Досьє, за відкритими даними, публічні закупівлі є найбільшим ринком в країні – більше мільйона процедур з оборотом 700 млрд грн щорічно. При цьому майже всі закупівлі здійснюються без врахування показників поліпшеної якості, економічності, енергоефективності, екологічності, тощо. Внаслідок цього замовники неефективно витрачають мільярди на дороги що потребують постійного ремонту, ремонти шкіл, після яких наші діти труяться парами токсичних фарб, будують будівлі, які споживають вдвічі більше тепла ніж в аналогічних кліматичних умовах у Європі.

ProZorro опитало понад 10 тисяч замовників, з’ясовуючи чому закуповуючи на потреби держави та громади вони не орієнтуються на інновації та ресурсоефективні технології більш чистого виробництва. Переважна більшість зазначила що має певні сумніви відносно можливості застосування тих чи тих вимог, не знає як обґрунтувати необхідність їх застосування та забезпечити перевірку виконання згідно з Законом. Внаслідок – ризики бути покараними контролюючими органами.

Так, у березні 2018 року народилась ідея – створити команду однодумців «Нецінові критерії ProZorro» для розробки корисного і зручного інструменту здійснення більш ефективних закупівель.

Ідея пройшла відбір  в EU Association Lab – конкурсній програмі, що спрямована на підтримку реалізації Угоди про асоціацією між Україною та ЄС. Протягом шести місяців команда працювала над новими підходами у сфері закупівель, орієнтуючись на кращий європейський досвід.

На старті було обрано 12 пілотних категорій товарів, послуг та робіт за показником «найбільш закуповувані» у грошовому вимірі. Неперевершеними лідерами серед них є ремонтно-будівельні роботи.

Експерти по профільним ринкам в Україні на кожну категорію розробили набір критеріїв із обґрунтуванням доцільності застосування кожного та конкретними показниками по таким характеристикам як:  ефективність – якість – безпека – заходи із захисту довкілля –  інноваційність.

Приведена багатокритеріальна база є збалансованою в категорії «ціна-якість». Вона дозволить уникнути дискримінацій, коли вимоги до робіт, проекту чи будматеріалів «заточуються» замовником під конкретного виконавця, торгівельну марку, тощо.

І всі автодори, школи, лікарні та адміністрації країни зможуть це застосовувати вже зараз – критерії[1] з методичними рекомендаціями[2] розміщено на Infobox ProZorro.

У подальшому рекомендовані критерії стануть контентом нового електронного сервісу ProZorro, який дозволить швидко сформувати тендерну документацію, спираючись на перевірені експертами дані та доступність ринкових  пропозицій.

Економія коштів вражає!

У 2018 році на ремонт і будівництво доріг було витрачено 44,5 млрд грн, на ремонтно-будівельні роботи – 251,9 млрд грн. На цей рік план близько 49 млрд грн і 277 млрд грн відповідно.

Застосування лише одного такого критерію як заміна на 30% природних мінеральних матеріалів (піску, гравію, щебеню) на техногенні (металургійні шлаки, золошлаки, тощо)  забезпечить скорочення бюджетних витрат не менше ніж на 10% = економія понад 30 млрд грн. І це лише оцінюючи прямі витрати по одному з критеріїв. Пропоновані критерії у цілому дозволять скоротити до 20% витрат на життєвий цикл об’єкту.

Також це дозволить зменшити обсяги промислових відходів в місцях їх накопичення і зберегти природні мінеральні вичерпні ресурси. Техногенні відходи можуть застосовуватись у якості замінників природних матеріалів згідно з чинними нормативами та стандартами (ДБН, ДСТУ). До того ж вони відносяться до найнижчого класу безпеки та радіоактивності. Досвід ЄС доводить що саме цей підхід є раціональним і ефективним з усіх точок зору.



Коментуючи важливість проекту, Ольга Стефанішина, генеральнии директор Урядового офісу координації європеиськоі та євроатлантичноі інтеграціі зокрема відмітила: «Програма EU Association Lab допомогла реалізувати ідею по створенню електронного сервісу для замовників, який допоможе ефективно використовувати публічні кошти на закупівлі більш якісних, безпечних та екологічних товарів, робіт чи послуг для того, щоб всі ми відчули зміну життя на краще. Команді «Нецінові критерії ProZorro» допомагали консультанти з ІТ, маркетингу, бізнес-моделювання, експерти з євроінтеграції. У підсумку ми маємо реальний продукт, який є невід’ємною частиною євроінтеграційних реформ. Зараз перед командою постає завдання запровадити свій проект до кінця, і залучити в процес реалізації якомога більше замовників».

Ініціатива команди «Нецінові критерії ProZorro» була реалізована за фінансовою підтримкою Федерального уряду Німеччини.


Тетяна Венцель, координатор програми EU Association Lab, Консультаційний фонд підтримки асоціації Україна - ЄС (GIZ) наголосила на тому, що «Команді «Нецінові критерії ProZorro» – учаснику  першого набору EU Association Lab, вдалося задати високу планку. Своїм результатом вони довели, що державний сектор цілком може бути локомотивом впровадження інновацій у сфері публічних закупівель. Важливим позитивним результатом є те, що подальша реалізація проекту буде здійснюватись у взаємодії з замовниками, бізнесом та представниками громадянського суспільства. Це надасть можливість запровадити нові інструменти, враховуючи потреби держави та громади, можливості ринку, та дотримуючись євроінтеграційного вектору».


Команда «Нецінові критерії ProZorro»

 

В Киеве состоится форум «Бизнес-Дни FIDIC в Украине 2019»

В ИА «УНИАН» состоялась пресс-конференция, на которой анонсировали проведение и презентовали особенности программы международного инфраструктурного форума «Бизнес-Дни FIDIC в Украине 2019», который пройдет 6-7 июня в столичной гостинице «Крещатик» под патронатом Комитета ВР по вопросам транспорта.


См. видео с пресс-конференции: https://www.unian.net/multimedia/video/press/10109670-biznes-dni-fidic-v-ukraine.html

В частности, президент Ассоциации инженеров-консультантов Украины (АИКУ), уполномоченный представитель Международной федерации инженеров-консультантов (FIDIC) в Украине Яна Щигурова сообщила, что форум пройдет уже в третий раз и гарантирует интересную насыщенную программу для всех, кто связан со строительной отраслью.

Она поблагодарила всех партнеров и спонсоров форума за помощь в организации и внимание к данному событию, отметив такие организации, как FIDIC, ЕБРР, Американскую торгово-промышленную палату, Администрацию морпортов Украины, Службу автомобильных дорог, Академию строительства Украины, Киевский национальный университет строительства и архитектуры, Строительную палату Украины, юридическую компанию «Астерс» и других.

«Что касается самой программы, у нас на 6 июня запланирован традиционный обучающий семинар для специалистов по практике EPC-контрактов. Это самый распространенный формат проформ FIDIC в Украине для проектов строительства «под ключ», в том числе в сфере альтернативной энергетики. Участники получат международные сертификаты FIDIC. Будет проведен анализ проформы 1999 и 2017.  В новую редакцию проформы вошли рекомендации по применению BIM, ценовая политика учитывает полный жизненный цикл проекта, новый подход к механизму предотвращения споров и многое другое. Напоминаю, что в начале 2019 между FIDIC и «МирБанком» подписано глобальное соглашение на использование проформ  FIDIC 2017», - сообщила организатор форума.

(Данные сертификаты будут опубликованы в международном реестре FIDIC. Это новшество 2019 и очень приятно, что первыми зарегистрированными специалистами стали именно украинские консультанты – ред.) 

А 7 июня пройдет сама конференция, на которой ожидаются выступления знаковых спикеров и будет ряд очень интересных панельных дискуссий, презентаций и докладов.

Более детально с программой форума можно ознакомиться по ссылке: https://aecu.org.ua/ua/business-dni-fidic-2019/

«На конференции мы презентуем три серьезных программы, которые подготовила к выпуску наша организация. В частности, хочу отметить, что АИКУ получила право на перевод типовых проформ на украинский язык (Бизнес-Дни FIDIC 2018), и уже поступила в продажу «Красная книга 1999» – самая распространенная и востребованная в Украине, которая позволяет компаниям работать в соответствии с высокими стандартами ЕС, отраженными как раз в принципах FIDIC. Это типовой контракт, регламентирующий отношения заказчика и генподрядчика. В Украине по такому контракту работает в основном Служба автомобильных дорог.

Кроме того, в скором времени поступят в продажу украинские издания «серебряная», «розовая» и «голубая» книги, что еще больше расширит возможности и приблизит украинскую строительную сферу к передовым современным стандартам качества. И хочу отметить, что на сегодня нет препятствий для применения этих типовых форм контрактов в Украине», - отметила глава АИКУ.

«Также мы запускаем программу национальных арбитров. Это модель FIDIC досудебного урегулирования споров, которая позволяет упростить и ускорить многие спорные моменты в сфере строительства. Применение механизма досудебного урегулирования споров – это обязательное условие каждого контракта FIDIC. Члены так называемого СУС – это элита FIDIC.  Приоритетно назначать членов СУС из списка национальных арбитров. Это еще одна международная профессиональная функция инженера-консультанта, и мы гордимся, что с 2019 года организована палата украинских национальных арбитров АИКУ-FIDIC и сформирован список специалистов.

Еще один важный момент - на форуме, совместно со Счетной палатой, мы презентуем программу контроля качества FIDIC – независимую модель для проверки соблюдения условий контракта и использования средств по объектам строительства. В рамках аудиторских проверок Счетной палаты Украины нами проведен анализ 36-ти строительных объектов. В результате, были выявлены системные, типовые ошибки и просчеты, что позволяет систематизировать разрозненный опыт и решать эти вопросы комплексно. По итогам наших действий, мы разработали и презентовали программы для системных проверок контроля качества и использования средств в строительстве», - рассказала президент АИКУ.

В своем выступлении Яна Щигурова отметила, что очень важно выработать и внедрить единые правила и стандарты для всех игроков строительного рынка в Украине. Особенно это необходимо для привлечения инвесторов и выхода украинских компаний на международные рынки. Что обязательно позитивно скажется на развитии украинской экономики.

Ведь на сегодняшний день лишь две украинские корпорации, а именно «Альтком» и «Автомагистраль ЮГ», имеют достаточные  квалификацию и опыт, чтобы выигрывать международные тендеры по контрактам FIDIC, тогда как остальные только начинают осваивать новый для себя опыт. Внутри Украины ситуация с переходом на европейские стандарты пока также оставляет желать лучшего, хотя позитивные сдвиги есть и развитие не остановить.

«Есть также проблема, когда инвестор хочет построить в Украине крупный объект, готов вкладывать деньги, но выясняется, что у нас нет подрядчиков с нужной квалификацией и опытом. А иностранный бизнес предпочитает работу по типовым контрактам FIDIC, тогда как ГАСК, принимающий такие объекты, работает часто по непонятным для международных инвесторов правилам, что ухудшает инвестклимат в стране.  Для решения подобных вопросов мы готовим инженеров-консультантов FIDIC. С 2017 года эта профессия официально зарегистрирована в Украине и наших специалистов уже активно привлекают к строительству объектов.

Для расширения образовательной базы мы сотрудничаем с Киевским национальным университетом строительства и архитектуры (КНУСА – ред.). Ведь профессия инженер-консультант требует очень большого объема знаний в финансовой, юридической, экологической и прочих сферах. И мы надеемся, что в партнерстве с КНУСА нам удастся подготовить достаточное количество специалистов для строительной отрасли», - рассказала Яна Щигурова.

Тему подготовки кадров для строительной отрасли продолжила замдиректора Института инновационного образования КНУСА Иннола Новикова.

«Мы плодотворно сотрудничаем с АИКУ по обучению специалистов и у нас уже есть положительный результат по системной подготовке профессиональных инженеров-консультантов. Для этого мы привлекаем специалистов и партнеров по различным направлениям. В частности, мы намерены готовить кадры в области аудита. Это будут специалисты с базовым финансовым образованием, которые смогут проверять объекты строительства на предмет соответствия со стандартами FIDIC. За этими профессиями будущее строительной сферы», - уверена Иннола Новикова.

Как сообщил присутствовавший на пресс-конференции директор Украинского сообщества строительного права Артем Киселев, после подписания соглашения об ассоциации с Европейским Союзом Украина обязана гармонизировать украинское законодательство с европейским, в том числе в плане приведения технических регламентов основополагающей отрасли страны - строительстве.

«У нас существует много недоработок в законодательстве, многие пункты устарели и требуют полного пересмотра. Это касается не только технических регламентов строительных работ, но и юридической составляющей. Мы над этим работаем», - отметил эксперт.

По мнению партнера юридической фирмы «Астерс» Олега Бойчука, строительная отрасль на базе контракта FIDIC несомненно будет иметь в Украине свое развитие. Бойчук отметил, что его организация с большим энтузиазмом поддерживает предстоящее мероприятие «Бизнес-Дни FIDIC в Украине 2019», поскольку видят огромный интерес со стороны рынка, видят реальную перспективу.

«В Украине только учатся работать по контрактам FIDIC, пока не хватает специалистов, не хватает законодательного обеспечения. На этом пути возникает очень много вопросов. На форуме я поделюсь опытом и расскажу, как лучше и практичней их решать. В частности, игрокам строительного рынка очень полезным будет разработанный нами механизм разрешения юридических споров, который мы презентуем для участников форума», - сообщил юрист.

УМЕС закликала політиків об`єднатися заради медреформи


У середу, 20 березня в інформаційному агентстві «Укрінформ» відбувся круглий стіл на тему “Результати експертної оцінки програм кандидатів у Президенти України за напрямом охорона здоров’я”, організований Українською Медичною Експертною Спільнотою (УМЕС).

Див. Повне відео з круглого столу:



У вступному слові модератор заходу - уповноважений координатор УМЕС Костянтин Надутий окреслив головні пріоритети діяльності УМЕС в передвиборчий період. Оскільки охорона здоров’я - галузь не лише складна, але і життєво важлива для всіх громадян, від кожного кандидата слід вимагати чіткого бачення її подальшого розвитку. Не обіцянок, а реалістичного погляду в майбутнє.

Костянтин Надутий наголосив, що формування медичної політики має бути справою експертів, а політики повинні дослухатись і втілювати ці принципи у життя. Щоб знайти спільний фундамент впродовж останніх майже 4-х років, однодумці в палких дискусіях у співпраці з іншими громадськими ініціативами, опираючись на досвід та сучасні знання кожного, визначили, що слід відштовхуватись від речей, які не викликають жодного конфлікту.

Наприклад, чи може бути сумнів, що цінністю державної політики охорони здоров’я є щось інше, ніж людина. Що духовне має переважати над матеріальним (бо якщо поставити в центр гроші, то можна  буквально “з’їсти людину за столом або розібрати її на органи»). Що немає речей важливіших за національну безпеку. Метою політики має бути примноження людського капіталу, без якого неможливий жоден розвиток - як економічний, так і соціальний. Безпосередні ж цілі політики мають бути насамперед вимірюваними. Бо якщо ціль не є вимірюваною, то вона є і недосяжною. Йдеться, зокрема, про такі показники, як тривалість життя, якість життя, яку можна чітко вирахувати, забезпечення рівного доступу до медичних послуг. Жодних ліберальних моментів (хто як хоче - так нехай і лікується) тут бути не повинно. Медицина це не вільний ринок, бо тут споживання вимушене, а пацієнт -  не компетентний споживач, тому держава не може не втручатися.

На думку Костянтина Надутого, будь-яка Концепція розвитку охорони здоров’я не має бути фіксованою догмою. Світ в наш час змінюється швидко, технології також змінюються, і ми не можемо планувати на 20 років наперед. Рухатися слід через постійний розвиток. Саме такі підходи сповідує останній документ, над яким працювали члени УМЕС:  Концепція  безперервного вдосконалення національної системи охорони здоров’я України.

Див. Обґрунтування Концепції безперервного вдосконалення національної системи охорони здоров’я України: https://www.umj.com.ua/article/138238/obgruntuvannya-kontseptsiyi-bezperervnogo-vdoskonalennya-natsionalnoyi-sistemi-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini

 

Один з засновників УМЕС, член координаційної ради Ігор Найда, подякував експертному товариству за формулювання консенсусної позиції, з якою ознайомили кандидатів у президенти. Деякі з них (Ольга Богомолець, Руслан Кошулинський, Віталій Скоцик, Сергій Тарута) прислухались до фахової думки і підписали з цього приводу відповідний меморандум про співпрацю. Наразі тривають перемовини з Анатолієм Гриценком, Юлією Тимошенко та іншими кандидатами. Ігор Найда підкреслив, що охорона здоров’я - тематика позапартійна, тому вона повинна об’єднувати, а не розділяти. Наразі УМЕС готова стати майданчиком для проведення широкого діалогу між політиками і громадянським суспільством. Потрібно спільними зусиллями втілювати Концепцію в національне законодавство, в реальні справи, насамперед у Національну стратегію охорони здоров’я України, засади якої вже розроблені медичною фаховою спільнотою, а потім в законодавчу норму. Експерт висловив впевненість, що УМЕС має все, щоб перетворитися на дієву інституцію, яка буде координувати дії політиків і формувати політичну волю.

 

Далі  слово взяв член УМЕС, експерт Анатолій Анчішкин (м. Дніпро), який координував роботи з аналізу програм кандидатів у президенти. Шістьма незалежними експертами було проаналізовано 12 програм найбільш рейтингових кандидатів, а також тих, хто засвідчив прагнення співпрацювати з УМЕС. Оцінка базувалась на 16 критеріях, задекларованих у самій Концепції: таких, як вимірюваність, економічна реалістичність, а також доказовість - тобто відповідність фактам, науковому знанню. За результатами експертизи програми кандидатів були відсортовані за кількістю балів. Найвищий результат отримала Ольга Богомолець, найнижчий серед чільної шестірки – Володимир Зеленський. Але в цілому було зроблено висновок, що більшість кандидатів слабо розуміє проблеми і потреби медичної галузі. Рішення, які вони пропонують – у більшості своїй декларативні, позбавлені конкретики. Інструментом для реформи медицини пропонується медичне страхування, але без чіткого визначення його моделі. Практично відсутні і згадки про детермінанти здоров’я.

Костянтин Надутий додав, що хоч деякі кандидати набрали більше балів, ніж інші, але в абсолютному вимірі за 100-бальною шкалою жоден не набрав більше 60-ти, а це рівень трійки за 5-бальною шкалою, щоб було зрозуміліше тим, хто в школу ходив. З іншого боку, насправді дуже важко в стислому вигляді відповідно до визначених вимог до таких документів, відобразити весь спектр системи охорони здоров’я.

 

Головний редактор інтернет-ресурсу Trigger Анатолій Якименко пояснив, чому важливо звертати увагу на медичну складову програм кандидатів, навіть якщо за Конституцією до повноважень президента відноситься винятково оборона і зовнішня політика. Бо увага до медицини - зростаючий тренд. І якщо В. Ющенко не дуже заглиблювався в тему, В. Янукович вже цікавився нею досить серйозно. А чинний Президент П. Порошенко, на думку Анатолія Якименка, цікавиться аж надмірно. Саме він завів в уряд виконувача обов’язків міністра Уляну Супрун, він особисто лобіював прийняття Закону про державні фінансові гарантії. І цей тренд, напевно, збережеться. До того ж, кожен президент має власну фракцію у Верховній Раді, а охорона здоров’я відноситься до безпосередньої сфери відповідальності парламентської коаліції. Саме тому, на думку Якименка, важливо аналізувати погляди кандидатів. Серед іншого вони є індикаторами компетентності в питаннях економіки і фіскальної політики. Тим паче, що можливості останньої давно вичерпані.

 

Член координаційної ради УМЕС, хірург Олексій Орлов назвав цілком закономірним факт, що найвищу оцінку отримали програми кандидатів, які співпрацюють з експертними спільнотами. Принципово важливо після виборів закріпити і зміцнити таку співпрацю.

 

Член УМЕС, лікар-терапевт Наталія Бондаренко (Безмен) нагадала, що хоча експерти аналізували 12 програм, кандидатів на цих виборах більше 40. Відтак вона дозволила собі  вийти за межі поставленої задачі і прочитала також решту програм. Висновок: в більшості справді відсутнє комплексне розуміння, як принципів роботи системи охорони здоров’я, так і сутності   реформи, через яку вона наразі проходить. Тим часом реформа у самому розпалі і не рахуватися з цим фактом не можна. Хто б не зайняв посаду президента, йому доведеться чітко визначити своє ставлення до неї – чи потрібно її призупинити, чи скасувати, чи продовжувати далі. І чи є для цього кошти у бюджеті.

 

Зі свого боку, голова Спілки захисту прав пацієнтів “Здоров’я нації” Валентина Очеретенко наголосила на важливості врахування інтересів людини, як пацієнта, так і лікаря, при виробленні будь-якої державної політики в сфері медицини. Зокрема, вона нагадала, що закон про захист пацієнтів, попри намагання, так і не змогли прийняти. Від імені пацієнтської спільноти вона закликала скасувати урядову постанову про заборону розвитку медичних програм, а також надати більшу інституційну підтримку руху пацієнтів.

 

Член координаційної ради УМЕС  Іван Сорока, зазначив, що попри всі складнощі, УМЕС відбулася як потужна, об’єднуюча, авторитетна сила, яка здатна стати флагманом медичної реформи і об’єднати різні політичні сили у прагненні покращити ситуацію в медичній сфері. Головне, що ми маємо авторитетну команду, чітке розуміння, що і як треба робити, і готові ділитися своїм досвідом та допомагати політикам піднімати медичну галузь на новий рівень.

 

В свою чергу, Ігор Шкробанець, член  УМЕС і  член правління ГО «Українська асоціація сприяння охороні здоров'я населення», зазначив, що важко переоцінити ту роботу, яка була зроблена експертами УМЕС при аналізі програм кандидатів і виробленні засад реформування медичної  галузі. Охорона здоров’я, здоров’я громадян – є невід’ємною складовою національної безпеки, а отже цей напрям неодмінно має бути в фокусі уваги президента і відповідних структур.  

 

А Костянтин Косяченко з Громадської спілки «Українське агентство з оцінки технологій охорони здоров'я» висловив впевненість, що така колосальна робота не може залишитись без уваги можновладців і голос УМЕС буде почутий та врахований на найвищих щаблях владних і партійних структур.

В заключній частині круглого столу відбулась дискусія та обмін думками між зацікавленими сторонами. В обговоренні взяли участь запрошені до платформи УМЕС експерти, журналісти, керівники лікарських та пацієнтських товариств.

Долучитись до участі в УМЕС та обговорення ситуації можна на сторінці Фейсбуку: https://www.facebook.com/UkrMedExpAs/

Загалом всі відмічали велику прогалину між гаслами, які декларує політикум, і, власне, реальними справами та послідовними діями щодо вдосконалення медичної сфери.

Як одними з головних засад, на яких має будуватись реформування та відродження системи охорони здоров’я, громадський діяч Олег Рижак виділив три кити: бюджетно-страхова медицина, лікарське самоврядування та розвиток вітчизняної фармацевтики. Що на його переконання, зможе забезпечити необхідні умови для розвитку медичної галузі.
Дуже показовим був виступ журналістки Олени Труш, яка розповіла про проблему електоральних очікувань, за якою 52% українців прагнуть бути обманутими. Тобто, маємо суспільний запит на толерантність до безвідповідальних популістів, які говорять те, що люди хочуть почути, а не те, які проблеми існують і що відбувається насправді. В результаті цього виходить ідеалізована декларативність медичних програм більшості кандидатів в президенти, які не мають уявлення, що насправді відбувається і як це змінювати. Проте надважливим завданням є донесення до кандидатів, та політикуму тези, що Національна безпека і виживання України як незалежної держави напряму пов’язані  із рівнем охорони здоров`я.  Наразі можна констатувати, що українська спільнота в особі УМЕС отримала  авторитетний, потужний, конструктивний і  дієвий ресурс, який зможе бути провідником позитивних реформ у медичній галузі.

52% толерантності до брехні «пороблено» цілеспрямовано через суцільно пропагандистський підхід до висвітленя діяльності держави, практичне витіснення з інформаційного простору правдивої аналітичної, політично незаангажованої, навіть просто об’єктивної інформації. Така «виховна» робота з суспільством уможливлює маніпуляції суспільною думкою, перетворення передвиборчих перегонів у змагання в брехні.

Низка кроків здіснених УМЕС:

-        розробка основи політичного консенсусу в питаннях політики охорони здоров’я – цінностей, мети, цілей, принципів і механізму реалізації національної політики охорони здоров’я (Концепція безперервного вдосконалення національної системи охорони здоров’я);

-        об’єднавчі заходи з політичними силами на платформі взаємного визнання констатацій Концепції;      

-        розробка методології експертизи політичних пропозицій у відповідності до засад «доказової політики»;

-        експертиза пропозицій за напрямом «охорона здоров’я» лідерів політичних сил, це шлях до побудови в Україні громадянського суспільства та впровадження публічної і доказової політики. Точніше – один зі шляхів. Інші торуватимуть інші спільноти.

Є приклад і є інструментарій.

Нація має інтелектуальний і духовний потенціал, щоб вийти за «циркове» коло змагання в брехні, планувати і будувати свої власні перспективи.      

В Києві податківці грабують офіси, прикидаючись кур’єрами

У вівторок, 15 січня в інформагентстві Інтерфакс-Україна відбулась прес-конференція на тему “Гоп-стоп" від податкової міліції: як в Україні грабують підприємців", присвячена зриву роботи компанії "Колумб трейд” та інших столичних підприємств.


Див. відео з прес-конференції: https://www.facebook.com/InterfaxUkraine/videos/227256611489991/

Співзасновник компанії “Колумб трейд”, яка займається консалтингом у сфері імпорту автомобілів зі Сполучених Штатів,  Павло Казар’ян розповів, якими прийомами скористалися представники київської податкової міліції, щоб заблокувати роботу його підприємства.


Спершу податківець, переодягнений в форму кур’єра Нової пошти, брехнею змусив підприємців відчинити двері офісу, після чого до нього вдерлась слідча група і одразу ж почала конфісковувати техніку, в тому числі - мобільні телефони, де-факто позбавивши працівників можливості оперативно визвати адвоката. На прохання обґрунтувати свої дії податківці продемонстрували судову ухвалу, у якій дозвіл на обшук був виданий із вказанням загальної адреси офісного приміщення, яке орендують декілька компаній. Проте в ухвалі жодним словом не згадувалась ні компанія “Колумб трейд”, ні прізвище Казар`яна, що підтверджує незаконність дій податківців.

 


Ухвала суду про обшук, в якій не значиться постраждала фірма

Реагуючи на зухвалі дії силовиків, працівники фірми викликали поліцію, але патрульні, «констатувавши» відсутність порушень, поїхали не вчинивши жодних дій. Втім така реакція поліції, коли замість того, щоб негайно припинити правопорушення, умиває руки, на жаль є нормою в Україні. В результаті обшуку було вилучено офісну техніку, ноутбуки, особисті телефони, а також чималу суму готівкою, яка належала особисто керівнику, та не мала ніякого відношення до фінансів підприємства.

 

Офіс Колумб-трейд після обшуку

Павло Казар’ян наголосив, що подібні інциденти стали системною практикою не лише у Києві, але і в регіонах. Особливо ж ситуація загострилася в останні тижні. Це підприємець пов’язав із поверненням на посаду голови Державної фіскальної служби Романа Насірова.


Однією з жертв силовиків стала і компанія “Міттрейд”, яка працює в сфері торгівлі продуктами харчування. Її власник Антон Орехов розповів, що податківці і в цьому випадку вдалися до трюку з перевдяганням у кур’єрів. Більше того, ухвалу про обшук приймав все той же слідчий суддя, а засвідчувала його та ж сама група понятих. Як і у ситуації з “Колумб трейд”, ні точної адреси офісу, ні назви компанії в ухвалі не знайшлось - лише адреса бази, в якій орендують приміщення декілька сотень компаній. Так само була конфіскована техніка і особисті речі, але цього разу силовики зайшли трохи далі -  з’явились вдома у головного бухгалтера і під приводом того, що вона нібито затоплює сусідів, вдерлися у квартиру з обшуком.

Внаслідок слідчих дій робота компанії була повністю заблокована. Дійшло до того, що податківці обдзвонювали постачальників фірми і брехали, що проти її керівництва порушено кримінальну справу.

Підприємець висловив нерозуміння, чому компанія, яка платить всі податки і працює по-білому змушена стикатись із переслідуваннями. Це питання він задав і силовикам, почувши у відповідь, що він є надто “нездогадливим і впертим”. На його думку це свідчить про бажання отримати ними неправомірну вигоду.


Адвокат Роман Волошин, з адвокатського об’єднання “Айтлекс” вказав на те, що всі подібні обшуки проходять по одній схемі, і спробував дати їй коротку характеристику. По-перше, ухвала суду посилається на голослівні твердження слідчого, що за деякою адресою містяться докази в справі про ухилення від сплати податків. При цьому, вказані компанії за даною адресою найчастіше не перебувають. По-друге, слідчі переодягаються в форму кур’єрів. Така практика не заборонена законом, але має застосовуватися в рідкісних випадках, при потребі затримати небезпечного злочинця. По-третє, в ході обшуку довільно конфіскуються речі, про які в ухвалі не йдеться. Наприклад, може стояти вимога конфіскувати печатки і робочу документацію фірми - натомість конфіскують особисті телефони, грошові кошти. Деякі з вилучених речей навіть не вносять в протокол, що на думку Волошина можна сміливо кваліфікувати, як крадіжку. Проводяться несанкціоновані ухвалою особисті обшуки, в тому числі - представниками іншої статі, всупереч вимог закону. Слідчі звертаються до послуг одних і тих же понятих, які, вочевидь, не є сторонніми особами.

Павло Казар’ян звернув увагу на те, що слідчі в рамках одного кримінального провадження, відкритого близько року тому, провели обшуки в кількох десятках непов’язаних між собою компаній. Виникає сумнів в тому, що це провадження, взагалі, має змістову частину.


Президент ГО "Антикорупційний підприємницький фронт" Ігор Єгоров зупинився на мотивах поведінки силовиків. За його словами, такі дії спричиняє відчуття їх повної безкарності. Як у справі з “пограбуванням” бутика Граф, можливу компенсацію постраждалим від незаконних дій виплачують за рахунок бюджету, тобто коштом платників податків, а злочинці із середовища правоохоронних органів лишаються непокараними. Навіть сам скандальний голова ДФС Роман Насіров після всіх своїх пригод не сидить за ґратами, а балотується в президенти. А широко розрекламована ініціатива уряду Маски-шоу стоп насправді не працює.

І все ж надія на позитивні зміни лишається. Новий меморандум України з МВФ передбачає ліквідацію податкової міліції. Що прийде їй на зміну, поки що невідомо. Подейкують, що це може бути Національне бюро фінансової безпеки (НБФБ), ідеологи якого запевняють, що покладуть край протиправним переслідуванням бізнесу. Але в будь-якому разі нова структура має бути закрита для старих кадрів податкових органів, які давно себе дискредитували і, за виразом Єгорова, “навіть піцу розносити негідні”.

Активісти планують звертатися до всіх компетентних органів, привертати до своєї проблеми увагу ЗМІ. Підсумовуючи все сказане, Павло Казар’ян нагадав, що джерелом влади в демократичній країні є народ. Саме він платить податки, за які утримуються силові структури, і має право на спокійне життя у своїй країні. Отже такі ганебні явища, про які розповіли учасниками прес-конференції, повинні негайно припинитися, а винні у протиправних діях податківці мають бути покарані.

Уляну Супрун повідомили про порушення у закупівлі ендопротезів

В Українському кризовому медіа-центрі відбулась спільна прес-конференція керівництва Міністерства охорони здоров`я та громадських організацій, на якій ЗМІ презентували звіт про здобутки і досягнення МОЗ у боротьбі з тендерною мафією в 2015-2017 роках у сфері державних закупівель ліків та медичних виробів. На жаль, попри обнадійливі цифри та діаграми про зменшення корупційної складової, журналісти не почули відповідей на деякі гострі запитання. Зокрема, про численні порушення, які почастішали у 2018 році. Наприклад, при проведенні тендеру «Державна закупівля ендопротезів та наборів інструментів для імплантації», що проводив МОЗ під керівництвом Crown Agents у 2018 році. Як то: в двічі-тричі завищена ціна на ендопротези, тоді як ринкові ціни не змінились, перемога фірми без ліцензії, повернення у систему нових-старих гравців тендерної мафії, та інші порушення.


Відповідаючи на запитання до Уляни Супрун, чому і досі, особливо у 2018 році, допускаються численні кричущі факти зловживань службовим становищем при організації тендерів МОЗ, керівник медичного напрямку Центру протидії корупції Олена Щербан сказала, що за порушеннями, в першу чергу, мають слідкувати поліція та інші правоохоронні органи. Тоді як у МОЗ, за її словами, немає важелів боротися із внутрішніми корупціонерами. Що ж, така відповідь аж ніяк не допоможе подолати негативні явища і приборкати тендерну мафію. Але учасники прес-конференції, серед яких була і заступниця міністра Ольга Стефанишина, кураторка тендерного напрямку, все ж пообіцяли розібратись із наданими фактами та зробити все можливе, щоб усунути грубі недоліки і порушення у наведених випадках.

Учасникам прес-конференції передали журналістські запити, які залишились без відповідей, та роздруківку журналістського розслідування Антикорупційної ініціативи, де розкрита корупційна схема в МОЗ, про яку йшла мова.


В Києві викрито зухвалу банду перевертнів


На прес-конференції в Українських новинах активісти та юристи розповіли про жахливі факти злочинів під прикриттям кругової поруки і корупції в правоохоронних органах столиці.


Зокрема, громадський діяч Валерій Пильгун акцентував увагу на дуже високий рівень корупції саме у правоохоронних органах нашої країни, і  наголосив, що внутрішня безпека НПУ не виконує своїх обов`язків. Він висловив сподівання, що керівництво правоохоронних органів, в особі Авакова і Князєва, зверне увагу на цю прес-конференцію, і вживе невідкладних заходів, щоб очистити лави поліції від злочинців у погонах, які повністю дискредитують сутність правоохоронної системи.

«Нещодавно один з ватажків банди Євген Боголюб пройшов перевірку і був прийнятий на роботу у Державне бюро розслідувань. Керівництво ДБР ніяк не відреагувало на наші звернення щодо причетності Боголюба до численних злочинів. Вони не звернули увагу на те, що на нього відкриті дві кримінальні справи: СБУ (N42018100000000443) і НАБУ (N52018000000000855). Це неприпустимо і свідчить про абсолютну невідповідність кадрової політики  ДБР та системи внутрішньої безпеки МВС», - наголосив активіст.

Під час прес-конференції журналіст-розслідувач Артем Фляжніков розповів про численні епізоди злочинів банди перевертнів, які трапились в період 2013-2018 років, і про які неодноразово писали вітчизняні ЗМІ. Навіть знімались телесюжети на центральних каналах – Інтер, ТСН, Надзвичайні новини.

Він нагадав, що основним джерелом збагачення банди, до якої загалом входило близько 20 людей, були квартири, які за допомогою розроблених схем, за участю чорних нотаріусів, чорних брокерів та інших посадових осіб незаконно віджимали у громадян України, переважно самотніх і незахищених категорій. За його даними, таким чином банда провернула більше як 200 операцій з нерухомістю, а сума незаконного збагачення складає близько 6 млн. доларів США. Журналіст показав фото діючих осіб угруповання та розказав, хто і чим займався.



          «Не зважаючи не те, що відбулося вже кілька затримань – троє поліціянтів і четверо цивільних перебувають в СІЗО, що скандал набув всеукраїнського розголосу, банда продовжує діяти. За нашими даними, щоб погасити всі обвинувачення проти себе, керівник банди Швалюк заніс наверх близько 300 тисяч доларів США. Якби вони займались лише шахрайством, але ж вони залякували і катували людей, примушуючи їх переписувати на себе квартири. Кількох постраждалих було вбито за допомогою отрути і товченого скла. Неможливо, щоб така схема розквітла та діяла без прикриття зі сторони поліцейського керівництва», - впевнений журналіст.

Подробиці злодіянь бандитів у погонах описані в матеріалах, що є у відкритому доступі.

Банду оборотней, которая убивала киевлян из-за квартир, возглавляет начальник из угро Михаил Швалюк: http://politica.com.ua/bandu-oborotnej-kotoraya-ubivala-kievlyan-iz-za-kvartir-vozglavlyaet-nachalnik-iz-ugro-mixail-shvalyuk/

Следователь Евгений Боголюб из банды Швалюка пытался отжать BMW X5, но сам вляпался в уголовное дело: http://vse.media/sledovatel-evgeniy-bogolyub-iz-bandyi-shvalyuka-pyitalsya-otzhat-bmw-x5-no-sam-vlyapalsya-v-ugolovnoe-delo/

Про методи роботи бандитів розповів адвокат, правозахисник Валентин Рибін, який представляє інтереси кількох потерпілих від дій перевертнів. Так, однією з улюблених схем Швалюка-Боголюба було штучне створення проблеми, за розв’язання якої вони вимагали потім гроші. Саме так відбулося з авто BMW х-5 його клієнта, яке за поданням Боголюба незаконно заарештували і поставили на штрафмайданчик, а з власника вимагали 50 тисяч доларів за повернення. Інша схема, про яку розповів Рибін, стосується махінацій із квартирами. Щоб створити проблеми і заволодіти нерухомістю, перевертні фабрикували довідки про те, що один із фігурантів угоди начебто має психічні розлади, що дає право накладати арешт на квартиру. Розв’язання цієї проблеми, звичайно ж, чимало коштувало.

На пресс-конференції були присутні постраждалі від квартирних махінацій банди у погонах – Віктор Олейніков, Лариса Асатрян та інші громадяни, які поскаржилися журналістам на дії банди Швалюка-Боголюба. Так само відбулося і з квартирою по справі постраждалого Попандопуло, про яку розповів активіст з антикорупційного ГО УДАБ Сергій Горбаченко. За його словами, він з 2013 року слідкує за діями цієї банди, і може документально підтвердити всі схеми і оборудки, про які йому відомо.

Активісти і постраждалі підготували відкрите звернення до керівництва правоохоронних органів, народних депутатів, до всіх вищих інстанцій з вимогою взяти справу на особливий контроль, провести всебічне розслідування, не допустити подальшого кришування цієї справи та притягнути керівників банди до справжньої відповідальності.


Автоперевізники вимагають звільнення керівництва Укртрансбезпеки

У вівторок, 7 листопада, автомобілісти з усієї України блокували центральні вулиці столиці та пікетували урядовий квартал. Як повідомили кореспонденту «Кримінального огляду» активісти з ГО «АвтоЄвроСила», окрім питань з євробляхами, однією з вимог протестувальників було звільнення голови «Укртрансбезпеки» (ДСБТ) М.В. Ноняка - за систематичну корупційну діяльність, що розвалює галузь та ускладнює життя автомобілістам взагалі, і автоперевізникам, зокрема.


Що саме інкримінують Ноняку  - розібрались нещодавно кореспонденти антикорупційної ініціативи в своєму розслідуванні, опублікованому на порталі Медіум.

Так, найбільше обурення автоперевізників викликає створення в Україні чорного ринку дозволів на транспортні автоперевезення по території іноземних країн. Журналісти привели розрахунки фахівців  ГО «Український транспортний союз» та  ГО «Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури», за якими об’єм вторинного ринку міжнародних дозволів досягає 10 млн. євро, а вартість одного дозволу, за умови штучного дефіциту, коштує 300-700 євро. Тоді як офіційна ціна дозволу коштує менше 2-х євро! Різниця ж, за свідченням експертів, осідає в кишенях Ноняка і його поплічників.

Така ситуація, як з`ясувалося, виникає за свідомого сприяння і цілковито лежить на совісті керівництва ДСБТ. Крім того, плутанина із квотами та дозволами, що її створює «Укртрансбезпека», істотно дратує наших сусідів з інших країн, які зі своєї сторони, також знижують квоти на перевезення по їх території, тим самим збільшуючи дефіцит і попит на чорному ринку.

Крім того, в статті згадали численні скарги на тотальне хабарництво при призначенні керівників регіональних підрозділів, кричущу некомпетентність нових інспекторів, незаконне звільнення тих, хто відмовляється платити данину нагору, систематичне підробляння даних про вагу машин, тощо.

Все це разом б`є по репутації та кишені українських перевізників, і ставить автотранспортну галузь на межу виживання.

Що стосується головної проблеми – торгівлі чорними дозволами, у згаданому розслідуванні журналісти навели три основні схеми, за якими відбувається штучне створення ажіотажу і формується ситуація з дефіцитом дозволів.

Так, перша схема - це продаж дозволів на найбільш популярні напрямки (Польща, Румунія, Італія, Угорщина) своїм перевізникам, що призводить до їх відсутності та дефіциту для інших бажаючих. Насправді, ці «зайві дозволи» не використовуються власниками, а перепродаються іншим перевізникам за ринковою ціною.

В другій схемі фігурують вже пусті бланки, які видаються на підставні фірми. Фактично чистий дозвіл роздруковується на будь-яку компанію, хто готовий заплатити ринкову ціну і кому терміново потрібно їхати закордон. Згідно з отриманої інформації існують випадки, коли підприємство оптом скуповує дозволи та використовує їх в той момент, коли квота міжнародних дозволів використана в повному обсязі і утворюється штучний попит.

І, нарешті, третя схема – це коли використані бланки не утилізуються, а потрапляють на вторинний ринок, де перепродаються знову. Саме таку крупну схему по незаконному знищенню, а насправді – зникненню більш як 400 тисяч бланків нещодавно розкрила комісія Мінінфраструктури, про що був складений офіційний рапорт і повідомлене керівництво Мінінфраструктури, СБУ, Прокуратури.

Проте, як зазначається в розслідуванні, жодних правових наслідків для керівництва «Укратрансбезпеки» це викриття не спричинило. Більше того, існує інформація, що кримінальну справу планують злити, а керує прикриттям Ноняка та його команди ніхто інший, як голова ВР Андрій Парубій, з яким Ноняк пліч-о-пліч виборював демократичне антикорупційне майбутнє для Українців на останньому Майдані, і зв’язками з яким головний трансбезпеківець так пишається в соцмережах.


У статті наведена думка фахівців, що таке відверте потурання корупції в «Укртрасбезпеці» загрожує не лише знищенню вітчизняної автотранспортної галузі, але й різким скороченням імпорту-експорту, масовим закриттям підприємств, а відтак – збільшенням інфляції та економічним занепадом для всієї країни. 

Наостанок, в статті пролунало чітке попередження, що якщо не будуть почуті вимоги автоперевізників і корумповане керівництво «Укртрансбезпеки» не звільнять, то фурами безстроково перекриють не тільки центр, але й все місто, і тоді столицю очікує справжній транспортний колапс.

Страницы:
1
2
3
4
5
6
8
предыдущая
следующая