Колодій
- 28.02.10, 11:39
Колодій
Зустрілися весна із зимою. Весна у човнику, зима - на санчатах. І почалося життєве протиборство холоду й тепла, темряви і світла. Лютує зима морозами й заметілями, а весна теплий усміх посилає. Дивляться люди на відзимовий злосупротив та приказують: - Тріщи, не тріщи - вже минулись Водохрещі.
Яка б темінь не налягала, а світлий день збільшується. До того ж давне знання упевнює: - Світле сяє в темноті, і їй його не здолати!
Десь там, у синіх небесах, невпинно йде змагання: одне наступає, а друге опирається. Чумацьким шляхом майнула вогняна колісниця. Відірвалося од неї колесо і покотилося, покотилося… Зимовий дух почав відступати. Тепліє. Задзюркотіла вода. Гомоном веселим розлилася. Заспівали дівчата в оселях білостінних:
Вербовеє колесо, колесо Попід тини качалось, качалось. Попід тини качалось, качалось, За Германа питалось, питалось: - Куди їдеш, Германе, Германе? - На ярмарок, мій пане, мій пане…
На тім ярмарку славних дівчат шанують по вдатності. Коли ж на друге коло заходить вербовеє колесо, на велелюднім торговиську виявляють ледарів. Коло діє - зима відступає. Зібралися хлопці й дівчата на вечорниці. Кружком посідали. Дівчата починають веснянку і називають імена, хто до кого горнеться.
Колесом, колесом Сонечко вгору іде. Послухай, Іване, Де голуб гуле.
Парубок прислухається. Коли ж пісня долинає до душі дівочої, голубка летить до голуба. Бере дівчина мережану хустину і пришпилює її коло серця милого - “чіпляє колодку”. Зближувала хустинка молоді серця, пов'язувала їх. Узорна, сонцесяйна писанка всміхається весняним квітом. Коли ж пісня покличе до любування всіх хлопців і дівчат, відтоді увесь вечір сидять парами. Розквітали дівчата у співі веснянок. Від того душевного виконання, здавалося, відходила зима. На прощання з нею всі разом їли вареники з сиром, та ще й у маслі обкупані. І на душі добре, і на губах масно. Як тільки заспівували ось цю пісеньку, то вже був знак: пора розходитися.
На колодку ішла - Оглядалася. На колодці була - Милувалася. А з колодки ішла - Цілувалася.
Із подібних нерясних розсипів народної поетики доводиться відтворювати давнє українське свято Колодія. Його відзначали на переході зими до весни, вшановуючи сонце, яке о цій порі піднімається все вище і вище. Ця природна зміна була втілена в міфах, ритуалах, піснях. Мистецтвознавець Вадим Щербаківський, досліджуючи писанки, відніс їх до атрибутів сонячного культу - того, що зберігся у Калиті, Коляді, Колодії, Великодні, Купайлі. Перші три свята, як бачимо, мають спільний пракорінь. У Вишнополі є й така веснянка:Ой була я на колодці, Моргала на хлопців: - Гаю, хлопці, гаю, Гарні брівоньки маю. Гарні брівоньки маю, Я ними хлопців маню…
Сонце-колесо котилося далі небесним обширом. Його підхоплював вогненний кінь. Вони доганяли колісницю. Колесо ставало до своєї осі. Далі в колісницю впрягався кінь і віз її в небесні далі та високості. Цей відгомін давніх слов'янських вірувань вбачається у залишках ритуальних дійств, які ще пам'ятають у Колодистому. Тут свято справляли як народини, бо “родився Колодій”. Потім він спускався на землю. Котрась із жінок перевдягалася у вусатого козака і в білому свиті “їхала на коні”.А вже весна, а вже красна, Із стріх вода капле. Молодому козаченьку Мандрівочка пахне. Помандрував козаченько У чистеє поле, За ним біжить дівчинонька: - Вернися, соколе!
За піснею всі тричі вигукували: “Колодій їде!” Жінки приглядалися до прибульця, жартували:Я на тебе, Колодію, Маю всю надію, А без тебе, Колодію, Нічого не вдію.
Слов'янські боги, котрі втілювали сонячну силу й енергію, з'являлися в усьому білому і на білому коні, адже світ наш - білий. Саме кінь, за уявленням предків, возив небом сонце. І лосі в народних керамічних іграшках (Наприклад, як ось в свистунцях із Громів на Уманщині) кінь витворюється із сонечками-квіточками по боках. Очевидно, це про нього мовлено у “Влес-книзі”, найдавнішій слов'янський пам'ятці письменності: “Воспоємо славу суражжю (сонячну - В. Мицик). І той комонь злат суражій, що скаче в небесі…” Під час гостини, де переважали вареники з сиром, сметана, молоко (адже саме в цей час телилися корови, котилися вівці, кози), жінки показували, які писанки розписали. Саме з цієї пори починали їх розмальовувати й уславляти ними сонце-коло. Серед узорів найчастіше траплялися “рожа половинчата”, “рожа косичаста”. В Романівці ці символи сонця називають “зорями”. А ще були поширені писанки з “трилисником”, “ламаним хрестом”. Тут же жінки й обмінювалися писанками, давали їх дітям, для яких це було великою втіхою, знаком того, що невдовзі настане весна.Ой мала я писанку, та й нема. Та я свою писанку продала, Та я свою писанку продала, На музики грошики збирала.
Писанки розписували всю весну по святах аж до Зеленої неділі. Після гостини жінки за прикметами прикидали, якою буде весна, які надії вона принесе. У щирості, веселості, життєрадісних співанках проходив вечір.Ой спасибі, Колодію, Що зібрав до купи. Гостювались, цілувались, Аж злипались губи.
Коли ж сонце підніметься так високо, що аж ніби застигне, то все довкруг стане благодатним і зазеленіє.Кроковеє колесо, колесо Вище тину стояло, стояло. Вище тину стояло, стояло, Много дива бачило, бачило. Чи бачило колесо, колесо, Куди милий поїхав, поїхав? Куди милий поїхав, поїхав - За ним трава зелена, зелена Й дібровонька весела, весела.
Люди живуть надією на гарну весну - теплу й квітучу. Цю зміну в природі вони оспівують і возвеличують. Духовне піднесення невдовзі втілять у працю творчу, аби земля буяла красою і достатком.
Коментарі
Гість: MARTA_P
128.02.10, 12:15
Так вроде в этом году масленица была 8-14 февраля?
yats
228.02.10, 12:24Відповідь на 1 від Гість: MARTA_P
Колодій святкується в останній тиждень лютого
Гість: MARTA_P
328.02.10, 12:53
Колодій празднуется в последнюю неделю перед Большим постом, как и Масленица.
yats
428.02.10, 14:12Відповідь на 3 від Гість: MARTA_P
http://osergii.wordpress.com/
Часто приходится слышать, что масленица—это языческий праздник...
Действительно, в язычестве древних славян существовал праздник весеннего равноденствия. Этот праздник состоял из целого цикла обрядов, относящихся к проводам зимы и встрече весны, и занимал целых две недели—одну до весеннего солнцестояния и одну после. Главным языческим божеством языческой масленицы было солнце: зимнее солце-дитя Коляда росло и становилось весенним юношей Ярилом.
Кстати, именно с поклонением солнцу и связана традиция печь блины—горячие, желто-масляные, круглые.
С пришествием на Русь христианства, Церковь оставила это весёлое празднование, перенеся его на неделю перед началом Великого поста.
анонім
52.03.10, 18:42Відповідь на 3 від Гість: MARTA_P
Колодій - наше свято, масляна - російське.