Женское «Да» может привести к...(Афоризмы)

Не ищите в людях недостатки, они найдут вас сами.

***

То, что сто раз услышал, даже один раз увидеть уже не хочется.

***

Не все ищут братьев по разуму, – половина ищет сестер по глупости.

***

Женское «Да» может привести к тому же, если читать наоборот.

***

Когда узнали, что в нем спит гений, все стали ходить на цыпочках.

***

Старость – это когда о внутренних органах думаешь больше, чем о наружных.

***

Не бывает некрасивых женщин – бывают женщины редкой красоты.

***

Каждая мать – потенциальная теща или свекровь.

***

Печально – это не отправляться на кладбище, а оставаться там.

***

Если вы не видите в телевизоре телеведущего-еврея – значит, вы в арабском регионе...


***

Не получилось? Подумай еще. Не получилось? Подумай другим местом.

***

Шум в линии любезно предоставлен ГТС.

***

Чем больше у человека проблем, тем меньше ему нужно для счастья.

***

У одних главные полушария защищены черепом, у других – штанами...

***

Рожденный ползать построил самолет.

***

У попа была собака, он ее любил... Это сняли на видеокамеру, и попа отлучили от церкви.

***

Они любили друг друга очень сильно, жили долго и счастливо, и умерли в один день, от оргазма – она с утра, а он ближе к вечеру.

***

Из презервативов получаются неплохие шарики, а вот из шариков презервативы как-то не очень.

***

Уважаемые пассажиры! Наш самолет потерпел посадку в аэропорту Мюнхена.

***

Нет, я не жизнерадостный, это у меня уже истерика...


***

Хотите, чтобы ваши глаза были большими и выразительными? Тужьтесь!

***

Прошу объяснить до каких границ продлен в наше время бальзаковский возраст для женщин. (из переписки с читателями «Спид-Инфо»)

***

Мудрость – точное знание границ собственной компетенции.

***

Если именинников тянут за уши, за что же тогда нужно тянуть жениха?

***

Самые лучшие аргументы – это те, что приходят потом. (закон Мерфи)

***

Прочитал «Камасутру». Должен заявить, что согласен не со всем!

***

Есть два способа спорить с женщиной, но ни один не помогает.

***

Есть два способа разлюбить человека: перестать общаться или же узнать его поближе.

***

Используя силу слова, провоцируешь слабость к оружию.


***

Не тяни резину, купи лучше подходящий размер.

***

Вы снова здесь? Как Вы непостоянны!

***

Народная примета: Если вечером у вас чешется жопа, то утром будет вонять палец.

***

Лучшие менеджеры по продажам – мужчины. А по покупкам – женщины.

***

Дешевая комната страха: темно и везде грабли.

***

Я вам этого не говорил, но повторяю.

***

Если забыл заплатить – не беда, беда, если догнали...

***

Не каждому дано развить свое неумение.

***

А Вам к лицу пойдут рога погуще...

***

Любимая, не плачь... Найдем тебе мужчину.

Як «зачистити» місто від бандитів і продажних політиків

Петля і куля. Як «зачистити» місто від бандитів і продажних політиків
Звичайні громадяни за кілька тижнів покінчили з бандитами і корупцією у найбільшому місті США. Північно-американський досвід 150-річної давності може виявитися досить корисним для нинішньої України.

УВАГА! Майте на увазі, що всякий, хто буде красти, грабувати або вчиняти незаконне насильство буде зрештою повішений.
«Комітет пильності»


Так дохідливо і недвозначно висловився Vigilance Committee - «Комітет пильності», який чинив самосуд в часи золотої лихоманки в Каліфорнії.

Іспанське слово vigilante - «пильний» відповідало поточному моменту. Так назвали себе люди, які добровільно і самовільно взяли на себе захист закону і моральних норм у випадку, якщо державні органи відсутні, не діють або вражені корупцією.

У 1850-х роках у Сан-Франциско був повний бардак. Багато посад в правлінні міста захопили головорізи і вихідці з австралійської каторжної колонії. Тисячі іноземців та злочинців прямували в місто, яке не було готове до їхньої асиміляції. Міста, в якому ділові люди настільки були зайняті пошуком прибутків, що відмовлялися виступати в якості присяжних засідателів і навіть просто голосувати.

У результаті чиновники призначали собі все більш високу плату і доїли скарбницю штату, витрачаючи великі суми без звітів.

Поліція знайшла спільну мову з злочинцями і їх союзниками. Не минало й ночі без зломів, грабежів або стрільби...

Кримінальні авторитети вбивали беззбройних людей, а поліцейські та судді називали це самозахистом.

У лютого 1851, після особливо зухвалого пограбування, терпінню жителів Сан-Франциско прийшов кінець. П’ять тисяч людей зібралися на площі. «Мер, кат і закони - це ми! - кричали вони. - Судді ще не повісили жодної людини в Каліфорнії!» Присутні сформували перший «Комітет пильності» з 14 осіб. Вони обрали присяжних, розглянули справу двох людей, звинувачених у грабунку. Одна особа була повішена, інша - звільнена.

Це стало першою офіційною акцією вігілантів. Через день або два суддя у кримінальних справах назвав поіменно 9 осіб, замішаних в повішенні, і зажадав перекази їх суду. Тоді комітет опублікував список з 180 осіб, що підписали статут. Суд не міг притягти до відповідальності стільки шановних громадян, та й не намагався це зробити.

Незабаром число вігілантів зросло до 700 осіб. Вони заарештували 90 осіб, що звинувачувалися в підпалах, грабежах та вбивства, і судили їх: 3 були повішені, 1 випоротий, вислано 15, 15 передані звичайним судам і 41 - звільнений.

Нині незрозуміло, наскільки справедливим був суд вігілантів, але швидше за все - неупередженим: половина обвинувачених була виправдана. Після вельми активної діяльності, провівши чесних людей на посади мера, прокурора міста та судового виконавця, Комітет вігілантів ухвалив рішення про саморозпуск.

Однак незабаром виявилося, що рішення про саморозпуск було передчасним - спокою ще не було. Комітет був змушений відновити свою роботу. Був прийнятий статут і вироблені процедурні правила. На кілька років суворих заходів вистачило - встановився відносний порядок.

Але в 1856 році, після кількох холоднокровних вбивств серед білого дня знову задзвонив дзвін Каліфорнійської пожежної команди, скликаючи «Комітет вігілантів».

Серед білого дня на вулиці, на очах у численних свідків була застрелена беззбройна людина, і суд присяжних, вислухавши спритного адвоката, вирішив, що це був самозахист. Майже одночасно з цим колишній мешканець в’язниці Сінг-Сінг, а в 1856 році попечитель шкіл графства застрелив редактора місцевої газети, який оприлюднив його кримінальне минуле. Після чого сховався в поліцейській дільниці, що знаходилася під контролем своїх друзів.

«Люди висипали на вулиці. Один з братів <.. вбитого редактора ..> в полум’яної промови зажадав смертної кари через повішення. Натовп навколо в’язниці ставав все чисельнішим. Прибули війська для посилення тюремної охорони.

Мер вмовляв: «Надайте можливість діяти закону. Справедливість буде відновлена. Але люди вже надивилися на справедливість. Вони відмовлялися розійтися», - та описав ці події письменник Ірвінг Стоун в своїй книзі «Гідні моїх гір».
УВАГА! Майте на увазі, що всякий, хто буде красти, грабувати або вчиняти незаконне насильство буде зрештою повішений. «Комітет пильності»
УВАГА! Майте на увазі, що всякий, хто буде красти, грабувати або вчиняти незаконне насильство буде зрештою повішений. «Комітет пильності»
Тієї ночі був створений «Комітет пильності» 1856 року. Його президентом став Вільям Колмен, один з членів Комітету 1851 року. Колмен опублікував у газеті наступне оголошення: «Членів Комітету пильності і добрих громадян просять прийти на збори в будинок № 105 Ѕ на Сакраменто-стріт сьогодні, у п’ятницю, о дев’ятій годині ранку».

До полудня півтори тисячі чоловіків, які віддали себе у розпорядження Коулмена, було внесено до списків комітету. Коулмена обрали президентом; кожен чоловік дав клятву підкорятися комітету, зберігати таємницю і отримав порядковий номер. До вечора записалися дві тисячі громадян.

Загалом до Комітету записалося понад 8 тисяч осіб. Члени Комітету вдягнули білі стрічки в петлиці в якості відзнаки. Кожен дав клятву підкорятися Комітету і зберігати таємницю. Всі члени Комітету отримали порядкові номери.

Вігіланти вирішили розбитися на роти по сто чоловік кожна, вибрати командирів і скласти плани військової підготовки. Виконавчий комітет складався з тридцяти семи членів. Працював він у три зміни, по дванадцять чоловік у кожній. По три командира від кожної сотні входили до Ради делегатів. Члени комітету вносили грошові пожертвування.

Комітет орендував триповерховий будинок № 41 по Сакраменто-стріт, на його даху встановили гармату. Звели укріплення з мішків з піском висотою у вісім футів (вище 3-х метрів, з амбразурами. На кутах валів також встановили гармати. У тилу розмістили стайні з кавалерійськими і артилерійськими кіньми.

Коли було потрібно, по сигналу дзвонів три чверті чоловічого населення міста зі зброєю в руках і з білими стрічками в петлицях бігли до місця збору.

У наступні тижні злочинці і продажні політики дюжинами поставали перед «Комітетом пильності».

Їх судили і страчували - або депортували, оплачуючи при необхідності транспортні витрати.

У червні губернатор Джонсон вирішив, що час покласти край самочинної діяльності комітету. Він оголосив облогу. Проте Президент Пірс відмовив у його проханні про допомогу військовими частинами та артилерією. Тоді губернатор звернувся до Комітету з вимогою про саморозпуск.

Стративши злочинців і вигнавши шахраїв і політичних махінаторів з міста, «Комітет пильності» погодився саморозпуститися. Призначили дату на четверте липня, День незалежності США.

Врешті-решт, комітет здійснив саморозпуск лише 18 серпня. Він, однак, зберіг за собою неофіційну владу. Крім того, Комітет висунув своїх кандидатів на всі посади в органах міського самоврядування, провівши їх за списками Народної партії, і призначив відповідальних контролерів на президентських виборах 4 листопада 1856 року.

Ті поліцейські, які приєдналися до Комітету пильності, повернулися до виконання своїх обов’язків.

Комітет влаштував парад. Його члени йшли під звуки оркестру, одягнені в довгі сюртуки з сатиновими білими стрічками в петлицях. Командири мали при собі рушниці, в стволах яких були встромлені букетики квітів.

За матеріалами honestlil.livejournal.com та politica-ua.com


Каталог з виставки спортивної карикатури 20143Каталонія Іспанія)

Мій малюнок на сторінці №32. Кому цікаво, можете переглянути каталог за посиланнямза п  
 https://docviewer.yandex.ru/?c=51caeaa02264&url=ya-mail%3A%2F%2F2190000002805082017%2F1.2&name=CATA%CC%80LEG%20EXPOSICIO%CC%81%20Concurs%202013.pdf

Афоризмы.

Любовь при коммунизме невозможна. Не будет денег – не будет любви.

***

Закон сохранения денег: единственное, что в деньгах сохраняется – это нужда.

***

Идущий прямо к цели гнет свою линию.

***

Последний звонок очень похож на день ВДВ, только для детей.

***

Люблю свою бабушку! Для нее я всегда худая!

***

Поднятый жезл в руке работника ГАИ означает «касса пуста».

***

Не так страшен Новый год, как его репетиции.

***

Страшнее террориста-смертника только террорист-бессмертник.

***

Если нос чешется, а выпить не на что, падает всякое доверие к народным приметам.

***

Свобода говорить, что хочешь и делать что хочешь, называется разводом.

***
Покажите мне честного человека, и я скажу вам, кто вас обманывает...

***

Кентавры, Минотавр, Ехидна, Гарпии? – ну какие ещё нужны доказательства системной зоофилии в пантеоне греческих богов?

***

Девушка, простите, вы крашеная блондинка или натуральная дура?

***

А черная кошка просто хотела предупредить…

***

Последние слова свиньи на мясокомбинате: «Меня колбасят!»

***

Только русская женщина может есть чебуреки, запивая все это чаем для похудения.

***

Жизнь так коротка, что едва успеваешь ее испортить.

***

Мочегонное с Виагрой – попробуй попасть в унитаз!

***

Ваша шея выполнила недопустимую операцию и будет свернута...

***

Иногда решительный шаг вперед – это результат хорошего пинка сзади.


***

Моя врожденная культура только мешает мне, не давая в нужный момент и в полной мере проявить мою природную наглость.

***

Чтобы делать ошибки, совсем не обязательно вообще что-нибудь делать.

***

Работа с красивыми женщинами теоретически возможна, а на практике – всё время стоит.

***

Переходя через дорогу, смотрите не на светофор, а на машины – светофоры еще никого не сбивали...

***

Мужчины всегда правы, а женщины никогда не ошибаются.

***

Нет – зарплате в конвертах, да – зарплате в бандеролях.

***

Самобытную натуру Сидора неодолимо влекло в глубинку и в ширинку.

***

Если вы хотите узнать, что про вас думают знакомые и близкие, позвоните в их присутствии с мобильного и послушайте какая мелодия на вас стоит. Будeте удивлены.

***

Самые светлые свои дни он провел в материнской утробе.

***

По всему миру прошли забастовки цыган. Тысячи людей остались без будущего.


***

Самое лучшее средство от всех болезней – это простая вода! Две капли на стакан спирта, и всё как рукой снимет!

***

Женщины не хотят слышать, что думают мужчины. Они хотят слышать, что думают они сами, но чтобы это было сказано более низким голосом.

***

Религия – это инструмент для контроля, необходимость в котором пропала с появлением телевидения.

***

В России только два способа решения проблем: самотек и топор.

***

14 февраля – день рождения святого Валентина, 8 марта – день его гибели.

***

Сексапильная… Пилит даже во время секса…

***

Что может делать военный на гражданке? Очень много, особенно когда гражданке это нравится.

***

Из женского дневника: «На завтра у меня истерика и шоппинг».

***

Время шло настолько быстро, что от циферблата исходил легкий ветерок.

***

На визитной карточке: «Ассенизатор-кондитер! Делаю из говна конфетку».

А теперь скажите,что все написанное выше не правда?


Журнал "BOSTONSthemag" (CША)

Увидел свет 211 номер журнала "BOSTONSthemag" (CША) с моим рисунком за подписью Valeriy Chmyriov(Ukraine). Даю ссылку http://bostoonsmag.com/ Кому интересно, полюбопытствуйте!

Каштани Оболоні(Київ)

Хрещатику залишається дуже заздрити каштанам, що ростуть на Оболоні на вул. Мате Залки. Кому цікаво, перегляньте інші світлини мого фотоальбому.

Світлини зроблені 9.05.2013р.

Забобони. Галерея карикатур з Ірану

Сайт "Іранкартун" нещодавно опублікував  галерею карикатур  з конкурсу "Забобони" з моїм малюнком. Кому цікаво, можете переглянути галерею за посиланням: http://www.irancartoon.ir/gallery/album749


Цікаво, що у мусульманському Ірані  біля 100 карикатуристів жінок. Саме у цій країні найбільший та найпопулярніший серед фахівців сатиричної графіки сайт карикатур. В Ірані щорічно проводиться найбільша у світі кількість міжнародних конкурсів карикатур. "Іранкартун" першим відгукнувся на смерть  видатного карикатуриста сучасності, нашого земляка Юрія Кособукіна. На його честь  була опублікована галерея карикатур митця, та влаштований посмертний вернісаж дружніх  шаржів художників  на нашого колегу.  Всього цього не скажеш про  Україну.

Чому потрібно позбутися російської культурної матриці

Експансивна безправність. Чому потрібно позбутися російської культурної матриці
Зусилля, спрямовані на дерадянізацію, можуть залишитися марними, якщо не позбутись ідейного та ментального субстрату більшовицької ідеології – російської культурної матриці.

З подивом відкрив для себе, хто є автором терміна «русофобія». Виявляється, по­ет Фьодор Тютчєв, автор «Люблю грозу в начале мая» та «Умом Россию не понять». Ще він був впливовим чиновником – спершу дипломатом, потім цензором, а крім того, автором незакінченої книжки «Россия и Запад». Його ображало, що комусь у Європі не подобалася країна, економіка якої була побудована на рабстві 90% населення, політична система – на тотальному контролі згори до низу, а ідеологія – на офіційній церкві як частині держапарату. Не минуло й півтораста років, як згадане слово несподівано зазвучало знову, тепер уже від імені держави…

Коли після падіння СРСР різні посткомуністичні країни ставили собі завдання позбутись елементів тоталітарного минулого, вони визначали два напря­­ми діяльності: демонтаж інституцій і заборона символів. Перший «фронт» складний, але зрозумілий: розпуск злочинних структур, люстрація, адміністративні реформи, впровадження демократичних процедур. Другий – нібито простіший, але не менш важливий: німцям так само важ­­ко було б попрощатися з нацизмом, якби вони досі мали змогу милуватися пам’ят­ником Адольфові Гітлеру на розі Gringstrae та Himmlerplatz. Але символіка – лише окремий випадок, зовнішній прояв тих глибинних механізмів, які визначають мотивацію окремих людей у їхній щоденній поведінці. Культурна матриця, спосіб сприймання й структурування дійсності, система та ієрархія цінностей невблаганно нав’я­зу­ють свої сценарії, часом незалежно від суб’єк­тивних намірів тієї чи тієї дійової особи історії.

Уже давні греки заповідали не озиратись, утікаючи зі світу мертвих. Інакше старі звички неминуче змусять вступати в ту саму колію, відтворювати скомпрометовані маршрути, рухатися зачаклованим колом, із якого неможливо вирватися. А якщо брази старої матриці підживлюють на офіційному рівні, тоді як альтернативний дискурс зазнає репресій, то порятунку немає.

Константинополь, Гібралтар…

Днями в Росії стався черговий скандал на ідеологічному ґрунті: група ображених меломанів із Татарстану звернулася зі скаргою на пісню, що її виконує на гастролях відома співачка в жанрі кантрі-фолк, одна з ікон радянської інтелігенції 1970-х. Прокуратура Росії не знайшла в ній ознак екстремізму й таким чином, як це бачиться останнім часом, офіційно благословила її зміст і пафос. У тексті звертає на себе увагу чимало акцентів. Наприклад, натяки на зовнішніх і внутрішніх ворогів («хазары», «мамаи», «масоны», «иные злодеи»), чітка вказівка на те, що з ними робити («И не будет зоны, лагерей и тюрем, / Все враги России будут казнены»), але найбільше вражає, так би мовити, зовнішньополітичний вектор («Возвратит Россия Русский Севастополь, / Станет снова Русским полуостров Крым, / Наш Босфор державный, наш Константинополь / И святыня мира Иерусалим»). Ось із цього місця хотілося б детальніше.

Константинополь, протоки й подеколи Єрусалим – ці символи (або, як тепер кажуть, меми) залишалися для російського імперського мислення своєрідною невротичною fata morgana впродовж століть. «Константинополь має бути нашим», – пише Тютчєв. «Росія… тому бере собі Константинополь, що ані жоден із вас, ані всі ви разом не доросли до нього, а вона, Росія, доросла», – продовжує його думку Достоєвскій. Фактично аж до Першої світової «візантійський» напрям був одним із визначальних у зовнішній політиці імперії Романових. Ідеться не так про геополітичну стратегію, яка виходить із будь-яких практичних потреб держави, як про реалізацію ідеологеми: відновлення право­слав’я як визначальної потуги в масштабах усього світу (зрозуміло, під орудою Росії), як «очищеного» християнства на противагу його меркантильній католицькій версії, спотвореній Римом. Усе це серйозно обговорювали, і воно виявлялося підставою для дій.

Другий, паралельний проект, що частково перетинався з першим, розглядав Росію як центр світового слов’янства: разом із великоросами, українцями та білорусами – всіх поляків, чехів, словаків; у перспективі – болгар, сербів та ін. Імперія мала виступати гарантом їхньої спільної самобутності на противагу «рома­но-германській» асиміляції, водночас самі слов’яни мусили поступово «обрусіти», себто все од­­но асимілюватися, тільки в «правильному» напрямку. Одним із перших найяскравіших проявів цієї візії є програмний вірш Алєксандра Пушкіна «Клеветникам России» і впритул до нього «Бородинская годовщина» («Сла­­вянские ль ручьи сольются в русском море?). Можливо, хтось жахнеться: «Как же так? Пушкин – это же наше все!» Нічого не поробиш, той факт, що Алєксандр Сєрґєєвіч був російським імперіалістом (як і українець Гоголь, як і грузин Джугашвілі), не робить його гіршим поетом. Подобається нам чи ні, це файли з різних тек.

Обидва ідеальні проекти поступово ставали стрижнем усієї російської свідомості. Будь-хто, почуваючись росіянином, мав так чи так навіть на підсвідомому рівні всмоктати саме ці цінності, саме це відчуття держави як спільного тіла (за рахунок власної плоті й індивідуального простору окремої особи) із саме цією траєкторією розвитку.

Хтось вважає, що більшовицький жовтневий переворот поклав край згаданій традиції. Зовсім ні: змінилися символи, реперні точки, проте загальний пафос проекту зберігся. Замість православ’я – торжество комунізму, замість «Боже, царя хра­­ни» – «Інтернаціонал», замість двоголового орла – серп і молот поверх земної кулі та напис: «Пролетарии всех стран, соединяйтесь!» І неофіційне гасло, трохи забуте в останні десятиліття СРСР: «Красные знамена от Владивостока до Гибралтара». До речі, невдовзі після революції могутній вусатий диктатор почав рішучий рестайлінг, повернувшись до старої системи координат: відтоді російський народ знову було визнано першим серед рівних, а стрижневою, такою, що визначає сенси, культурою (як і мовою) остаточно затверджено російську.

Нарешті, після розпаду СРСР менш ніж через 10 років те, що залишилося від імперії, почало демонструвати звичні імпульси до «збирання земель»: відновлен­­ня «Русского міра», створен­­ня єдиної союзної держави або наддержавних організмів на кшта­­лт Митного союзу (звісно ж, із центром у Москві), водночас проявляючи агресивну ворожість до реальних або вдаваних конкурентів і противників.

Висловлюючись прямо, феномен Росії (тобто Російської імперії – Союзу Радянських Соціалістичних Республік – РФ) як експансивного організму з месіанськими претензіями назовні й колоніальною асиміляторською політикою всередині слід розглядати як безперервність. Ідеться про теорію та практику, декларації та їх утілення, колективне підсвідоме й індивідуальну свідомість.

Ще простіше: належати до Росії – це прагнути втілення великого Проекту в межах сакральної держави, не рахуючись із ціною як для тих, хто мав нещастя опинитись у фокусі зусиль, так і для самих співвітчизників, їхнього добробуту й безпеки. СРСР є тимчасовою формою існування Росії, радянська свідомість – окремий прояв російської.

Війна і «мір»

Казати, що кожен росіянин – імперіаліст, було б проявом тупої ксенофобії. Невід’ємною частиною цієї культури є етична складова, отже, всередині суспільства завжди є суттєва частка людей, які чинять опір мейнстримові. Недарма саме в Росії сформувалися поняття «інтелігент», «інтелігенція». Це унікальний феномен, якого не існує в жодній іншій традиції: підкреслена чутливість до будь-якої кривди, акцентована вихованість і увага до іншого, особливо якщо він перебуває в гіршому становищі. Цей імпульс протистоїть зверхності, месіанській захопленості, відчуттю офіційної сили й пов’язаного з нею лицемірства.

У російській культурі чимало культових імен, які уособлюють інтелігентність. Саме вони в очах іноземців представляють передусім націю ментально: Толстой, Чєхов, Пастернак… Утім, попри популярність усередині країни та за кордоном, не ці імена визначають справжнє обличчя країни як в офіційному житті, так і в побуті. Бо на кожного Чаадаєва є свій Гоголь, на кожного Нєкрасова – свій Тютчєв, на кожного Салтикова-Щєдріна – свій Аксаков, на кожного Ґєрцена – свій Достоєвскій… Не хочу сказати, що носії офіційної, точніше панівної ідеології та ментальності геть усі потворні чи аморальні. Здебільшого навпаки, і в цьому величезна драма росіян як спільноти. Відкрита, чесна, уважна людина в якихось певних ситуаціях стає захисником антигуманних цінностей, утіленням зверхності, безпардонного домінування й нетерпимості. Зазвичай ця ситуація пов’язана із зачіпанням якихось больових точок, дотичних до критики держави або навіть сумнівів у її добрих намірах. Той невротичний конфлікт, роздвоєність можуть ставати ґрунтом для творчих досягнень, але в практичному житті вони радше запорука тупцювання на місці, відсутності розвитку, марного витрачання енергії та ресурсів.

Однією зі складових такого вельми умовного «колективного характеру» є потенційна злоба й пошуки ворога. У різні часи він бачився різним: «Римська ідея» (Тютчєв), «Австрійський генеральний штаб», «Світовий уряд», «Вашингтонський обком»… Чи варто говорити, що «зрадники-хохли», безумовно, завжди входили до цього набору жахалок. Сучасний російський публіцист «ліберального» табору досить вдало описує такий психотип: «Він абсолютно переконаний, що ми живемо в ситуації американської всесвітньої змови, і йому чомусь така позиція видається дуже духовною. Він весь час захищає духовність. Йому здається, що Росія перебуває в кільці ворогів. Це цілком класична симптоматика добре розвиненої, зрілої параної, коли останнім оплотом правди, честі, духовності залишилася Росія».

Слід відзначити дивну обставину: імперіалізм європейського зразка впродовж останніх століть був здебільшого так само безцеремонним, подекуди безсоромним, але він керувався міркуваннями зиску, господарської користі. Російська експансія досить часто не передбачала ніяких прибутків, подекуди навіть ішла на додаткові витрати. Звісно, добробутові васалів це не сприяло, але й збагаченню метрополії чомусь теж – хіба що якихось окремих функціонерів, які «сиділи на потоках» (до речі, корупція, неефективність і чиновницьке свавілля чомусь так само відтворюються в російському суспільстві будь-якої стадії чи модифікації впродовж століть). Сенс імперії був у самій імперії.

Росія не визнає проектів життя – тільки проекти завоювання: Сибіру чи Кавказу, Північного полюса чи північних річок, Європи чи Космосу… У боротьбі, можливо, найбільше постраждали власне росіяни – депопуляція, занепад, забруднен­­ня, вичерпання ресурсів. Але це не означає, що сусіди й підлеглі в межах імперії мають толерувати цей шлях. Росія і може, й уміє продукувати дивовижні досягнення техніки та людського духу, але насамкінець перемогу щоразу чомусь здобувають реакція та безвихідь.

Росія, яку ми повинні втратити

Без зрозумілого плану, без стимулу для розвитку, дезорієнтована, деморалізована, умовно керована, позбавлена самоврядування та зворотного зв’язку, Ро­­­сія як поліційно-мілітар­но-адміні­­стратив­­не утворення не має майбутнього в її нинішньому вигля­­ді. Можливо, колись країна Ґєрцена, Чєхова і братів Струґацкіх переважить країну Ніколая І, Бєрії та Суслова. Але станеться це не сьогодні й не завтра. Симпатики «Русского міра», попри звичку, виховання, тяглі­­сть і сентименти мають колись визнати, що належність до цієї умовної (вдаваної) спільноти автоматично означає зв’язок виключно з минулим, а отже, відмову від майбутнього.

Доводиться визнати, що ро­сійське=радянське, а радянсь­ке=російське. Ще раз: більшовицький проект є прямим продовженням і складовою частиною російського. Отже, намагаючись подолати тяжкий спадок, у процесі деколонізації та дерадянізації неминуче доведеться дистанціюватися від мен­­тальної Росії, передусім у собі.

Вочевидь, це означало б упровадження певних адміністративних заходів із метою посилення конкурентного начала в інфор­ма­ційно-культурному просторі на власну користь замість тотального домінування менталь­­ної Росії, яке триває досі. Але значно важливішою є внутрішня дистанція. Слід нарешті сказати собі, що російський спадок не наш спадок, і відповідне («спіль­­не») минуле так само не наше. Не слід відмовлятися від Чєхова, як не варто нехтувати Діккенсом. Та оскільки не умовна, не ідеальна, а нинішня реальна Росія експортує ніяк не Чєхова (і не сучасну якісну літературу, не кіно-артхаус, не театр, не образотворче мистецтво), а Ґріґорія Лєпса чи Любу Успєнскую та численні варіації на тему «мєнтов» та «братков», то ми навряд чи втрачаємо щось вартісне. Залізна завіса має впасти у свідомості. Без цього конструкція нашого власного повноцінного ментального простору геть неможлива.

Україна – не Росія, сказав колишній Президент. Так отож.