У пошуках людської гідності (за статтею Уласа Самчука «Нарід чи
- 27.01.11, 15:31
Ця людина у своїх художніх творах охопила поглядом справжнього майстра
епосу життя українства на початку XX століття та за часів Голодомору.
Важливе місце посідає і публіцистична спадщина письменника, у якій він
свої думки, своє ставлення до майбутнього та теперішнього свого народу
висловлює напрямки.
чернь?» є проблеми національної самосвідомості народу, його власного
ставлення до цього, митець намагається знайти причини та шляхи подолання
культурної, історичної, національної «амнезії» своїх співвітчизників.
«нарід» і «чернь». Нація, народ, за твердженням Уласа Самчука, —
«організована, свідома, вигранена збірна одиниця», тоді як чернь — «юрба
без'язиких і безликих постатей». На основі цих визначень Улас Самчук
доходить дуже гіркого і невтішного висновку: українство для нього є саме
черню і юрбою, бо більшість людей втратили два найголовніші елементи,
які могли б зробити їх саме нацією, народом. За Самчуком, ці
найважливіші елементи — це людська гідність і національна свідомість.
собі і читачеві питання автор. Руйнування національної свідомості
корениться у русі самої історії: влада, яка панувала на Україні, чи то
польська, чи то російська, чи то радянська, проводила не лише певне
економічне, а й — що найстрашніше — ідеологічне, духовне насилля. «Всяка
влада... лиш доводила нам, що ми — не ми, а щось інше. Це було постійне
ламання нас, нищення нас», — говорить Улас Самчук. В історії знайдемо
безліч прикладів на підтвердження цієї думки, згадаймо хоча б Емський
указ 1876 року, в якому було написано, що «української мови не існує»,
були заборонені будь-які мистецькі акції українською, українські книжки
можна було видавати тільки через цензуру і написану, що найдив-ніше, «за
правилами руського правопису», тобто російськими літерами... Водночас
діти Галичини змушені були навчатися польською. Чи поліпшилася ситуація
із занепадом Російської імперії і приходом більшовизму? На це питання
відповідає у своїй статті Улас Самчук: «Большевизм багато говорив про
свідомість. Але його свідомість зводилася не до людської свідомості, а,
як тоді говорилося, до класової, чи соціальної. А це є далеко не те
саме». Саме тут і криються причини занепаду людської гідності: із
більшовицькою ідеологією викорінювалися власне людські, вічні цінності,
все духовне замінювалося матеріальним, «класовим». Зі свідомості
українців поступово витісняли віру в Бога, відчуття власної землі,
власного господарства, відповідальності за свою працю — все це
викорінювалося шляхом встановлення системи колгоспів. Улас Самчук
висловлює дуже важливу думку: «Основою життя є не клас, а людина». Отже,
«одиницею виміру» життя є саме людина, особистість, незалежна у
поглядах та думках, сповнена духовності і краси...
викоріненні глобальної байдужості людей, боротьби з денаціоналізацією,
яку треба «вирвати з корнем». «...не все одно, хто як говорить, яким
богам молиться, які книжки читає. Не все одно, якими іменами названі
вулиці наших міст... Не все одно, ...кого ми вчимо у школі... А коли —
все одно, то це значить, що все одно для нас, хто є ми самі».
ніби написана про сьогодення, за тим лише винятком, що більшовизм уже
повалено. Але, як на мене, радянська ідеологія, принцип «моя хата з
краю» ще живий у головах людей. Ми не маємо права судити, ми маємо
спробувати зрозуміти кожен людський вчинок. Так, насправді, ще кілька
десятиліть тому життя за філософією «моя хата з краю» могло врятувати
людині життя, врятувати її близьких від політув'язнення, від
переслідувань та цькувань. Але ось уже понад п'ятнадцять років минуло з
того часу, як вільно висловлюватися і створювати мистецтво на свій смак
може собі дозволити кожен без жодного ризику. Найголовніше — вільно
думати, розвиватися, формувати у собі найкращі якості й цінності... Бо
без цього не можна буде зняти питання «Нарід чи чернь?» зі, скажімо так,
«порядку денного»...
-
-
-
Авторизуйтеся, щоб проголосувати.