Мажоритарні округи. Полтавська область.

  • 31.10.12, 22:24

У Полтавській області опрацьовано 100% голосів (по 8 округах 144-151).  

В окрузі 144 (підраховано 100% голосів) переміг Сергій Каплін (32,21%) від "Удару", на другому місці самовисуванець Олександр Залужний (25,19%). В окрузі 145 (підраховано 100% голосів) переміг Юрій Бублик від "Свободи" (36,43%), на другому місці самовисуванець Володимир Макар (30,31%). В окрузі 146(підраховано 100% голосів) переміг самовисуванець Юрій Шаповалов (34,35%), на другому місці Віктор Таран від "Батьківщини" (23,46%). В окрузі 147  (підраховано 100% голосів) переміг самовисуванець Олег Кулініч (43,32%), на другому місці Юрій Коваленко від "Батьківщини" (35,97%). В окрузі 148 (підраховано 100% голосів) переміг самовисуванець Володимир Пилипенко (47,41%), на другому місці Петро Ворона від "Удару" (24,18%). В окрузі 149 (підраховано 100% голосів) переміг Олексій Лелюк від Партії регіонів (35,67%), на другому місці Андрій Река від "Батьківщини" (31,15%). В окрузі 150 (підраховано 100% голосів) переміг самовисуванець Костянтин Жеваго (61,2%), на другому місці самовисуванець Ганна Капустян (12,11%). В окрузі 151  (підраховано 100% голосів) переміг Тарас Кутовий від "Удару" (41,27%), на другому місці самовисуванець Людмила Овчаренко (30,38%).

Вперше...

  • 29.10.12, 18:27
Вперше націонал-соціалісти з 33-го р
оку прийшли в Парламент України.

Проект Андропова або Поява Штірліца радянському народу

  • 29.09.12, 21:50

© Віктор Македонськи

Проект Андропова або Поява Штірліца радянському народу

22:12 26.06.2012

Штірліц блукав весняним лісом. Пробивалося перше боязке яскраво-зелене листя. Штірліц обережно погладив набряклі бруньки на дереві. Він знав, на що йде... «Штірліц зловив себе на тому, що думає про німців і про Німеччину як про свою націю і про свою країну ... Парадокс, мабуть: я люблю цей народ і люблю цю країну».



З партійної характеристики члена НСДАП з 1933 року Макса Отто фон Штірліца, штандартенфюрера СС (VI відділ РСХА):

«Істинний арієць. Характер - нордичний, витриманий. З товаришами по роботі підтримує добрі стосунки. Бездоганно виконує службовий обов’язок. Нещадний до ворогів рейху. Відмінний спортсмен: чемпіон Берліна з тенісу. Неодружений; в зв’язках, що ганьблять його, помічений не був. Відзначений нагородами фюрера і подяками рейхсфюрера СС... » 

З першої ж миті, з’явившись на екранах телевізорів, штандартенфюрер СС Макс Отто фон Штірліц увійшов у кожну радянську сім’ю. Увійшов стрімко, без попередження, щоб залишитися назавжди. 

Але Штірліц прийшов не один. Разом з ним прийшли Мюллер і Борман, Шелленберг і Кальтенбруннер, Гіммлер і Герінг, Вольф і Айсман, Кет і Гельмут... А з ними в кожну радянську квартиру прийшов і їхній світ, і їхній світогляд - національний соціалізм. 

«Великий російський і багатонаціональний радянський народ», - як одного разу охарактеризував нову радянську спільність один з партійних функціонерів, - застиг в здивуванні! Два зразка соціалізму були перед ним! «Розвинений соціалізм», який він з дитинства бачив щодня і щогодини навколо себе, і «національний соціалізм», знищений в Німеччині в далекому травні 1945-го, і який ритуально проклинає частина соціуму до цього часу. Відмінності були настільки вражаючі, що народу було про що задуматися! 

Беручи свій початок від «ленінської гвардії», радянська номенклатура, під охороною чекістських кордонів і непроникною завісою секретності, розцвітала, міцніла і багатіла з кожним днем. На кістках мільйонів каторжних трудяг концтаборів і спецпоселень, які удобрили своїми тілами шосту частину суші, і на пограбуванні решти населення, що трудиться на волі і одержує мізерну зарплату, вона в країні «реального соціалізму» створила свою маленьку Спецкраїну. Де все було спеціальне: спеціальні житлові будинки, що зводилися спеціальними будівельно-монтажними управліннями, де відсутність басейну вважалося таким же диким, як і відсутність вікон у звичайній квартирі; спеціальні дачі, пансіонати, санаторії, лікарні та поліклініки; спеціальні дитячі установи; спецпродукти, що продавалися в спецмагазинах; спецстолові та спецбуфети; спецперукарні; спецавтобаза, бензоколонки і номери на автомашинах; розгалужена система спецінформації та спеціальна телефонна мережа; спеціальні клуби та кінотеатри; спеціальні зали очікування на вокзалах та аеропортах; спеціальні пологові будинки і навіть кладовища. 

Ця Спецкраїна жила, відпочивала, харчувалася, купувала, подорожувала, розважалася, вчилася і лікувалася, ніколи не стикаючись з народом, на пограбуванні якого грунтувалося все її благополуччя. Відгороджені глухими парканами і озброєною охороною, потопали в зелені розкішні особняки і котеджі, «мисливські будиночки», парки та сади, особисті кінозали, тенісні корти та басейни, ажурні альтанки, оранжереї, парники, стайні з дорогими елітними скакунами... 

Новітні французькі та фінські меблі, блакитні бельгійські ванни, ніжнопалеві італійські унітази, кухонні західнонімецькі комплекси, аудіо-та відеосистеми «Соні», «Панасонік», «Акаі»... 

Унікальні гобелени, різнокольорові вітражі на вікнах, перські килими, старовинна зброя, золоті та срібні статуетки і дрібнички, дорога порцеляна, вази із яшми, золоті самовари, різьблені прикраси зі слонової кістки, індійський шовк, погреби з колекційними винами... 

Спецохорона і спецперсонал давали строгу підписку про нерозголошення, і заохочувалися за мовчання високими окладами і допуском до дрібних привілеїв, типу спецпайків та чеків в «Берізку». 

Безперервна винищувальна війна, яку комуністичний режим вів проти народу, призвела не тільки до фізичного знищення або втечі з країни найкращої, працьовитою і талановитої частини населення, але й позначилася на генофонд нації, різко знизивши рівень духовної і моральної культури. У результаті жахливого марксистсько-ленінського експерименту було створено суспільство, де, за словами одного відомого філософа, «панівним психологічним типом стала людина байдужа». І абсолютно аморальна, з повністю втраченим поняттям про «суспільне благо» або «громадянський обов’язок», який якщо і проявлявся, то лише в доносах. 

Основними принципами стали: «Нахабство - друге щастя», «Після мене хоч потоп», «Будь як усі», «Я - людина маленька» і багато інших. Атмосфера лицемірства, брехні, нахабства, несправедливості, блату робила свою справу не гірше війни, знищуючи своєї затхлістю, як на фронті, в першу чергу чоловіків, і, напевно, - кращих. Найгірші залишалися жити і пристосовуватися. Пряме вираження внутрішнього протесту в чоловіків проти політики номенклатури, яка розбещувала душу, стало проявлятися у пияцтві, соціальній пасивності і злочинності. У результаті чоловіче населення розгубило риси характеру «сильної статі» остаточно - з ними було не вижити. Потрібні були догідливі, покірні і мовчазні. Такі, що думають виключно про особисте благополуччя. 

Культ особистості Л.І. Брежнєва, що посилювався одночасно, ще більше ускладнював ситуацію з морально-етичної орієнтацією радянського народу. Хвилі міщанської психології, егоїзму, байдужості, злодійства (або незаконного привласнення матеріальних цінностей держави) захлеснули радянське суспільство. Якщо номенклатурні працівники, використовуючи владу, незаконно привласнювали собі державні багатства машинами і вагонами, то прості працівники виносили з заводів, фабрик та установ державні цінності сумками. «Несунство», як масове явище, охопило всю країну. Численні спроби боротися з «несунами» закінчувалися невдачею. Саме тоді народилася народна мудрість: «Бери з роботи кожен цвях - адже ти господар, а не гість!». 

В середині 70-х вже мало хто з радянських громадян хотів бути чесним і справедливим. Це було невигідно і небезпечно. До цього часу байдужість роз’їла душі у більшості громадян, а перекручена система моральних цінностей брежнєвського періоду зробила їх пасивними, егоїстичними і легко керованими. 

Байдужість до праці і її результатів, масове пияцтво стали найбільш видимими проявами деградації радянського народу. Він став безпорадним, покірним, легко керованим стадом, нездатним не тільки відстоювати інтереси країни, але й особисті. 

Подвійна система відносин з дітьми: заклики зростати добрими, турботливими, чесними і реальне життя батьків, їхня шита «білими нитками» вимушена негативна поведінка, - привели до остаточного вимивання моральності та духовності у підростаючих поколінь, до спотворення їхньої власної системи внутрішніх цінностей, що породило нинішнє покоління з масовими деградаційними і антисоціальними рисами поведінки. 

Двоїстість - логічний результат радянського маніхейства. Говорити одне, а думати інше, кричати на демонстраціях і шепотітися на кухнях, цілувати берези і заздрити від’їжджаючим євреям. 

Однак радянську номенклатуру постійно мучив страх, що народ може дізнатися правду про реальне життя в західних країнах. Тому Велика інформаційна війна, розпочата ще за Сталіна, коли за слухання передач західних радіостанцій давали 10 років таборів, тривала... «Глушилки» цілодобово працювали на повну потужність, викидаючи в ефір мегавати енергії. Одна з них - це «Об’єкт 200», що розташовувався на околиці Києва, у Биківні. Його антенні поля займали територію близько 250 гектарів. До речі, неподалік розташовувався ще один спецоб’єкт - розстрільний полігон НКВС, де знайшли свій останній притулок десятки тисяч наших громадян. 

Був у партії і випробуваний спецзагін борзописців, що підгодовувався в спецгодівницях, і набив руку на «викриттях родимих плям капіталізму»... 

…І раптом радянський народ побачив національний соціалізм, і зовсім іншу, націонал-соціалістичну, номенклатуру! 

Замість кремлівських старців, що ледве-ледве ворушили членами, незрозуміло чим займалися і тому, замість конкретних справ бурмочуть з трибун та екранів телевізорів комуністичну фразеологію, - радянський народ побачив номенклатуру, що не втратила віру в ідеали, гордість за свою країну і віру в майбутнє відродження. Він побачив державний апарат, що працює чітко і злагоджено, хоча Німеччину від остаточного краху відокремлювали лічені тижні. 

У середовищі цієї номенклатури народ побачив і Штірліца, - радянського розвідника. Він живе в умовах порядку і не страждає від «двозначності». Він відкрито і законно отримує свою салямі, не відчуває утисків від бюрократії, від дурних начальників. Йому не треба стояти в чергах, чекати цілий день якогось сантехніка, у нього чисто і прибрано в будинку, на вулицях немає смітників і звалищ, побут його добре організований. Він захищений всією культурою схильного до порядку німецького народу. 

У фільмі нацисти (тобто національні соціалісти. - НО) показані не моральними виродками, а цілком розсудливими людьми, патріотами, хорошими товаришами. Причому показані вони були неспішно, так що можна було вдивитися в них і десь навіть до них прив’язатися. Вони були симпатичні і привабливі. І вся ця номенклатура епохи національного соціалізму не була вражена раковою пухлиною корупції, що для «гомо совьєтікус» було дивно і незвично. Один тільки Герман Герінг своєю пристрастю до розкоші викликав деяку підозру. Однак і його багатство не було накопичено за рахунок присвоєння суспільного добра або хабарів. 

Докір Гітлера, що прозвучав з екрана: «Ви загрузли в достатку і розкоші, Герінг! Ви живете в дні війни, немов імператор або єврейський плутократ! Ви стріляєте з лука оленів, а мою націю розстрілюють з гармат літаки ворога!», - сміливо можна було інтерпретувати як докір в користолюбстві особисто Брежнєву, який надто вже любив дорогі подарунки і дуже любив полювати в заказниках, і як докір в користолюбстві секретарям ЦК компартій Азербайджану, Грузії і Середньоазіатських республік. 

Ну а наступний вислів фюрера: «Покликання вождя - це велич нації! Доля вождя - скромність! Професія вождя - точне співвідношення обіцянок з їх виконанням», - звучало як відверта єресь, бо навіть школярам, що дивилися телебачення було ясно, що скромністю Генеральний секретар і керівні товариші по партії не відрізняються, а в настання комунізму в 1980 році вірили тільки олігофрени. 

Групенфюрер СС Мюллер, бригадефюрер СС Шелленберг і співтовариші 

Генріх Мюллер завжди був прихильником дисципліни і порядку. Поставлені перед ним завдання він виконував так, немов вони були військовими командами. Істинний трудоголік, що ніколи не брав вихідних, Мюллер був налаштований служити німецькій державі незалежно від того, який уряд був при владі, і вважав, що це є загальний обов’язок коритися. 

Переживаючи за Штірліца, глядач захоплювався Мюллером, і він заслужив всенародну любов. Складно цим фактом знайти розумне пояснення. Неможливо навіть уявити собі, щоб у Німеччині чи Прибалтиці виконавець ролі Берії, що показав цю людину без пропагандистських штампів (!), був піднесений на вершину народного шанування. 

Мюллер дуже людяний. Коли виявляється, що відбитки на валізі російської радистки і на телефоні в кімнаті урядового зв’язку є відбитками Штірліца (8-а серія), Мюллер переживає. Він засмучений через Штірліца. Це удар по вірі Мюллера в існування чесних людей. Мюллер хоче, щоб підозра щодо Штірліца виявилася помилковою. Мюллер - людина, яка піклується про справу, про товаришів, про Батьківщину. Душевний в спілкуванні, нордично стриманий. Можна сказати, - зразок для радянських людей. Навіть прочуханів, за його словами, він нікому не робить. До речі, слід зазначити, що упродовж усього фільму між співробітниками Головного управління імперської безпеки спостерігаються коректні і навіть десь теплі відносини. 

У 10-ій серії моральні страждання Мюллера досягають найбільшої сили. Половина глядачів, якщо не більше, вже закохана в цю людину з важкою долею. 

Коли Мюллер повертається з конспіративної квартири в камеру Штірліца, то Штірліц, в порушення субординації, дозволив собі не встати, - перед старшим за званням і за посадою. А потім починає фамільярно тріпатися, - абсолютно ненордично і, можна сказати, дещо по-хамськи, так що Мюллеру навіть доводиться зробити йому зауваження. Мюллер чудовий. І глядачеві мимоволі доводиться визнати, що в даному випадку Штірліц виявився не на висоті. 

*** 

Прекрасна сцена, в якій Мюллер дає доручення оберштурмбанфюреру СС Айсману перевірити справи Штірліца. 

Айсман: «Особисто я вважаю, що слід бути до кінця чесним перед самим собою - це визначить всі наступні дії і вчинки». 

Мюллер: «Дії та вчинки - одне й те саме. Як я заздрю тим, хто виконує наказ - і тільки! Як би я хотів тільки виконувати накази! «Бути чесним»! Можна подумати, що я раз у раз думаю, як би мені бути нечесним. Будь ласка, я надаю вам повну можливість бути чесним, беріть ці матеріали і зробіть свій висновок. До кінця чесний. Я обіпруся на нього, коли буду доповідати шефу про результати інспекції». 

- Чому саме я повинен робити це, обергруппенфюрер? - запитав Айсман. 

Мюллер засміявся: 

- А де ж ваша честь, друг мій? Де вона? Завжди легко радити іншим - будь чесним. А поодинці кожен думає, як би свою нечесність вивернути чесністю... Ніби виправдати себе і свої дії. Хіба я не правий? 

- Я готовий написати рапорт. 

- Який? 

- Я напишу в рапорті, що знаю Штірліца багато років і можу дати за нього будь-які запоруки. 

- Пишіть,
 - сказав Мюллер. 

З боку Айсмана це Вчинок! Адже він ручається за людину, яку підозрюють у зраді. І підозрює його вищий керівник - начальник Головного імперського управління безпеки Ернст Кальтенбруннер. 

Мюллер гідно оцінює вчинок Айсман: «Молодець... Я завжди ставився до вас з повагою і повною довірою. Зараз я мав можливість переконатися ще раз у вашій високій порядності, Айсман». 

- Дякую вам, обергрупенфюрер. 

- Мені вам нема чого дякувати. Це я дякую вам. 


Мюллер щирий, йому імпонує порядність Айсман, і він дійсно радий, що Айсман вважає Штірліца поза всяких підозр. 

*** 

Якщо початком націонал-соціалістичної пропаганди у фільмі вважати прекрасну сцену (з першої серії), в якій Штірліц перериває істеричну викривальну демагогію фізика Рунге простим питанням: «Ну, а ви що пропонуєте?» (а справді, що?), то її апофеоз - це допит штурмбаннфюрером СС Рольфом російської радистки Кет (9-та серія). 

Він нервує. Видно, що йому огидно займатися цією справою. Що таке проведення часу взагалі йому чуже. Він «заводить» себе, щоб подолати моральний бар’єр і заподіяти зло немовляті. Він переконує себе, що це потрібно для його Батьківщини. Він, нарешті, кричить: «Так, мені це буде дуже страшно робити! Так, я теж людина, а не тварина, і мене теж народжувала мати! Але ім’ям всіх матерів рейху я зроблю це! Іменем дітей рейху, які гинуть під бомбами, - я зроблю це!»Він п’є серцеві краплі, нарешті. Сцена з серцевими краплями - це взагалі неповторна пишність. Саме такі речі роблять фільми шедеврами. Які найтонші відтінки емоцій і смислів, яка приголомшлива гра нюансів! 

Але ж за пропагандистською логікою офіцер Гестапо повинен бути патологічним садистом, для якого позбавити життя расово неповноцінного немовляти (адже Кет слов’янка), що муху прибити! 

*** 

(З партійної характеристики члена НСДАП з 1934 року бригадефюрера СС, начальника VI відділу РСХА Вальтера Шелленберга: «Істинний арієць. Характер - нордичний, відважний, твердий. З друзями і колегами по роботі відкритий, товариський, дружелюбний. Нещадний до ворогів рейху. Чудовий сім’янин. Кандидатура дружини затверджена рейхсфюрером СС. Зв’язків, що ганьблять його, не мав. Чудовий спортсмен. У роботі проявив себе видатним організатором... ») 

Олег Табаков виявився настільки схожим на реального Шелленберга (начальника Штірліца), що, за спогадами Ю. Візбора, після виходу фільму на екрани Табакову прийшов лист із Німеччини, в якому його дякували за те, що він так благородно зобразив запеклого фашистського розвідника.«Ви так схожі на дядька Вальтера, - прочитав у посланні Олег Павлович, - що мені не залишається нічого іншого, як повісити ваш портрет в цій ролі в моїй кімнаті». Під листом стояв підпис рідної племінниці Шелленберга. 

*** 

Існує легенда, що коли Андропов складав список про нагородження орденами акторів, що знялися в картині, то прізвище Броньового він не згадав і написав просто - «Мюллеру». 

А одного разу якийсь секретар ЦК ВЛКСМ, відповідаючи на питання «чому в світі так багато фашистських організацій?», сказав: «Це Броньовий винен. Не можна робити фашистів такими привабливими...» 

Третій Рейх в масовій свідомості 

«17 миттєвостей весни» стали єдиним телефільмом, який був одностайно прийнятий і високо оцінено всіма верствами суспільства: молодими і літніми, вільнодумцями і комуністами, народом і інтелігенцією, ідеологами та творчою елітою. Він був присвячений найжорстокішій темі - війні, але в ньому не було озлоблення. 

Успіх фільму був неймовірним! Незважаючи на літо і відпустки, з 11 по 24 серпня буквально вся країна припала до екранів своїх телевізорів, а про популярність фільму свідчила кількість споживання води в країні, яке в години показу фільму падало по всьому Радянському Союзу в десятки разів (народ не займався пранням і приготуванням їжі). МВС фіксувало зниження рівня злочинності. А вже останні серії, де інтрига фільму була закручена до межі, глядачі й зовсім дивилися, затамувавши подих. 

Країна обговорювала Штірліца і Мюллера, переживала за Кет, народ писав захоплені листи на телебачення, а рано вранці 11 вересня 1973 року в Чилі на армійській хвилі радіодіапазону прозвучала кодова фраза «В Сантьяго йде дощ». Військові вирішили зупинити комуністичну загрозу. Аугусто Піночет публічно заявив: «Ми намагаємося зробити з Чилі країну власників, а не пролетарів... Ми ніколи не сумнівалися у виборі: гарантувати права десяти тисячам антисоціальних крикунів, або права десяти мільйонів чилійців». Військові благородно запропонували Альєнде літак, щоб він з родиною відлетів з країни до своїх марксистських натхненників. Але Альєнде застрелився з автомата Калашникова, - особистого подарунка Фіделя Кастро. А Луїс Корвалан, Генеральний секретар компартії Чилі, загинути геройською смертю за ідеали марксизму-ленінізму не побажав, і віддав перевагу арешту і ув’язненню. 

Головний ідеолог партії М.А. Суслов розгорнув потужну пропагандистську кампанію з «викриття фашистського режиму» в Чилі і за звільнення «товариша Лучо». Папери на плакати винищили незміряно... Навіть футбол підключили до ідеологічних операцій. У Москві (26.9.1973) збірні СРСР і Чилі зіграли 0:0 і матч повинні були грати в Сантьяго, в листопаді. Але оскільки тренери не гарантували навіть нічиєї, а програвати з ідеологічних причин було не можна, то радянська федерація футболу теж влаштувала пропагандистський спектакль в вигляді відмови від гри на стадіоні, «политому кров’ю героїв». 

Склалася парадоксальна ситуація. Радянська преса волала про злочини «фашистського режиму» в Чилі, західні радіостанції твердили про злочини сталінізму, а приголомшливий успіх картини змусив керівництво Держтелерадіо повторити показ фільму «з благородними фашистами» вже в грудні того ж року. 

13 грудня 1973 відбулася і міжнародна прем’єра - фільм показали в НДР. А 6 вересня 1974-го - у Фінляндії. Потім його показували у всіх соціалістичних країнах. 

Втретє по Центральному телебаченню картину прокрутили в січні 1975-го. Через півтора роки її показали знову. 

Фільм став сенсацією. Він увійшов в аннали радянського кіно. Герої серіалу «пішли» в народ, ставши персонажами нескінченних анекдотів «про Штірліца», літературних і музичних творів, карикатур, а через багато років і комп’ютерних програм, що зайвий раз підтверджує геніальність картини. 

*** 

Олександр Бурьяк, автор книги «Один проти всіх», згадує:«Сімнадцять миттєвостей весни» - це цілий віртуальний світ.

Яскравий, вражаючий, насичений, повчальний. Населений чудовими героями, яких ви ніде більше не зустрінете. Там є особистості, сила, життя, чудова боротьба, блиск розуму, красиві жінки (мигцем), благородство, наївність, самовідданість, смішне, піднесене, трагічне. 

Пам’ятаю, після першого перегляду «Сімнадцяти миттєвостей» в далекому щасливому дитинстві я завів досьє на своїх вчителів і однокласників. Я наробив маленьких папок і ховав їх у старому рюкзаку у ванній. 

Певна нацифікація російського масової свідомості, що відбулася після «Сімнадцяти миттєвостей весни» (я маю на увазі не тільки анекдоти про Штірліца, але також, наприклад, манеру жартома присвоювати один одному звання СС), була своєрідним проявом загального глибинного фрондерства, неприйняття офіціозної радянської брехні. 

О, я був далеко не єдиний, хто в молодості опинився зачеплений історією про Штірліца і Мюллера. Мій армійський приятель старший лейтенант Л. розповів мені якось, що один його друг, однокурсник по військово-політичному училищу, будучи збудженим від цього фільму, навіть пошив собі нарукавну пов’язку зі свастикою. Інший мій приятель - провідний інженер П. зі стогоном зізнавався мені, що знаходить уніформу СС неперевершено гарною, а уніформу Радянської Армії - до образливого жалюгідною».
 

Штірліц як зашифроване послання 

У книзі «Герої, шанування героїв і героїчне в історії» англійський письменник і філософ Томас Карлейль описав шість типів героя, якому люди поклонялися, якого обирали в якості ідеалу. Хронологічно ряд героїв Карлейля виглядає так: Божество, Пророк, Поет, Духовний пастир, Письменник, Вождь. Кожен герой має своє покликання, обумовлене вимогами епохи, але суть героїзму - завжди одна і та ж. Герой - це людина, яка завдяки своїй духовній силі, мужності, чуйності і, головне, - Вірі, здатний бачити Істину Життя і сповістити про неї людям. З глибини своєї щирої душі Герой звертається до народу з проповіддю, закликом, пророцтвом. Він малює перед людьми образ Майбутнього, пробуджує в них совість, бажання жити справжнім життям. Він знаходить відгук у душах, своїм словом і дією облагороджує, підносить Людство. 

Аналізуючи образ Штірліца, філософ і культуролог Є.В. Соколов, пише: «Фашизм і комунізм як ідеології, що протиставляються одна одній у фільмі, можна сказати, відсутні. Росіяни і німці виглядають як нормальні, багато в чому схожі люди - гідні суперники. Серед німців ми зустрічаємо не тільки відданих Батьківщині, тверезомислячих генералів, а й солдата, що ціною життя рятує російську дитину, носіїв високих гуманістичних цінностей - пастора Шлага, професора Плейшнера. 

У Штірліца не підкреслені жодні власне російські риси і ніяк не позначений в ньому переконаний комуніст. Здається, що Штірліц - теж носій загальнолюдських, загальноєвропейських цінностей і саме на цій основі знаходить він взаєморозуміння з пастором... В духовному контакті, у згоді Штірліца і Шлага, передбачається майбутня духовна єдність Європи і Росії»
. 

І в ім’я цієї майбутньої єдності Штірліц руйнує спроби Гіммлера домовитися про мир з американцями. Виконуючи цю місію, Штірліц поєднує в собі якості і розвідника, і політика. Він своїм розумом, волею, мужністю в цей унікальний момент історії власноруч розв’язує і заново пов’язує нитки політичних подій. Але, як ми змогли переконатися в ході фільму, Штірліцу властиві й інші якості, що необхідні Вождю. 

«Духовним пастирем», що ініціював появу міфу про Штірліца, був Юрій Володимирович Андропов, Голова КДБ СРСР. «Письменниками», які створили міф про Штірліца були Юліан Семенов і Тетяна Ліознова. Герой Штірліц, у виконанні В’ячеслава Тихонова, - прообраз «Вождя». 

Можливо, це було зашифроване послання про прийдешній прихід вождя нового типу для нової країни! Країни націонал-соціалістичної? 

Згадайте філософські міркування Мюллера про те, що націонал-соціалізм ще повернеться в Європу і нацисти будуть героями! 

Опубліковано зі скороченнями.

Не говориш українською -- менше живеш!

  • 21.09.12, 22:56

© Юрiй КОНКЕВИЧ, Експрес


Не говориш українською -- менше живеш!


Луцький медик Олександр Харченко виявив цiкаву закономiрнiсть: нешанобливе ставлення до рiдної мови... скорочує життя


Звiсно ж, перша реакцiя на таке твердження — це подив i, м'яко кажучи, недовiра. Проте дослiдник має свої аргументи. 

— Пане Харченко, обґрунтуйте свої висновки... 

— Почну з того, що Земля — це рiдинний субстрат, на поверхнi якого є тоненький шар земної кори. Планета крутиться в холодному космосi й створює сильну вiбрацiю (це можна порiвняти з вiбрацiєю колеса автомобiля). 

Тим часом медицина досi не може з'ясувати, для чого у людини бiля горла є маленька вигнута кiсточка — пiд'язикова. Давнi китайцi стверджували, що до неї iнформацiйно пiд'єднанi всi м'язовi системи органiзму. Отож, пiд'язикова кiстка своєрiдно зав'язує на собi рефлекторнi процеси, бо вiдчуває вiбрацiю Землi та м'язiв. I вiбрує вона вiдповiдно до територiї проживання людини. Через цi специфiчнi особливостi диво-орган бере участь у мовному процесi. 

Ось ви чуєте мою полтавську говiрку? Я не можу iнакше говорити, бо народився на Полтавщинi. Тому мiй язик вимовляє специфiчне полтавське "ел". Француз говорить з прононсом, а iталiєць (там ще є додаткова вiбрацiя моря) — дуже швидко. Британець мусить не закiнчувати слова, ковтати їх — це вiчний туман змушує його закривати рота. Тож кожна частина планети вiбрує по-своєму, створюючи специфiку мови". 

— А як це позначається на практицi? 

— Наша мова залежить не тiльки вiд роботи так званих мовних м'язiв та язика, але й вiд пiд'язикової кiстки, що поєднана з оститими вiдростками черепа. Якщо ж порушити природний процес передачi iнформацiї вiд цiєї кiсточки до м'язiв, людина пiдхоплює болячку. 

Ось я порiвняв збiльшення кiлькостi росiйськомовних в Українi зi збiльшенням смертностi українцiв. I замислився: "Чому українцi живуть чи не найменше в Європi? Можливо, причина у суржику, яким вони спiлкуються?. Виходить, що людина ламає рiдну мову, а вiдтак ламає й тiло. 

Я випробовую своє вiдкриття на практицi читанням. Приходить до мене, примiром, у Польщi пацiєнтка з проблемами постави. Прошу її почитати вiрш Мiцкевича iдеальною польською. Коли людина говорить рiдною мовою, буквально на очах починається зцiлення. Змiнюється насамперед її постава — усi м'язи починають зразково працювати. Чому? Бо пiд'язикова кiсточка iнформує 
вестибулярний апарат. 

— Виходить, що правильно спiлкуючись, ми ще й оздоровлюємося? 

— Про те, що язик — це друге серце, казали ще давньокитайськi цiлителi. Медицина тибетська та iндiйська довели, що дiабет — це саме проблема кривомовностi. Тому дiабетикам раджу послухати свою мову через диктофон i вимiряти рiвень цукру в кровi. Потiм вголос почитати Лесю Українку, Iвана Котляревського чи Iвана Франка i ще раз вимiряти рiвень цукру у кровi. Результат вражає! 

Тож моя порада проста: щоб запобiгти хворобам, говорiть щирою українською i спiввiбруйте з рiдною землею.

Кияни 11-го століття розмовляли майже сучасною українською мовою

  • 21.09.12, 21:50

© Олексій Редченко

Кияни 11-го століття розмовляли майже сучасною українською мовою

12:29 21.09.2012

Написи тисячолітньої давнини на стінах Софії Київської мають майже всі риси сучасної української мови. Живу мову київських графіті цілком доречно називати українською мовою зразка раннього середньовіччя.


Софія Київська. Заснована Володимиром Великим у 1011 році як храм-меморіал династичного шлюбу з візантійською принцесою Анною.

Софія Київська. Заснована Володимиром Великим у 1011 році як храм-меморіал династичного шлюбу з візантійською принцесою Анною.

ОЗНАКИ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ПРОПИСУ НА ГРАФІТІ ХІ-ХІІІ СТ. 

Ці написи — відомі як графіті — свідчать, що кияни XI-XIII ст. не були «праросіянами». «Найстаріша наша літературна мова не була живою українською мовою, оскільки це була мова церковнослов’янська, що прийшла до нас разом із християнством, — писав у своїй класичній праці «Філологія та погодінська гіпотеза» славіст Агатангел Кримський, — проте жива наша мова вдиралася в літературну церковнослов’янщину ізмінювала потроху чужий правопис так, щоб він був легший для нашої людності», бо «переписувачі багато чого змінюють в правопису, вносячи риси власної вимови». 



Проаналізувавши писемні пам’ятки Київщини ХІ-ХІІ ст., дослідники знайшли в них численні риси саме українського живого мовлення. 

«Читач може пересвідчитися, що в «Ізборниках Святослава» 1073, 1076 рр. достатньо ясно віддзеркалюється малоруська мова, — пише Агатангел Кримський, — звичайно, не наша сучасна, а лише така, що її мали малоруські предки в XI ст.» За що знищило НКВД ученого на початку Другої світової? — Саме за ці висновки: «Мова Наддніпрянщини та Червоної Русі часів Володимира Святого та Ярослава Мудрого має здебільша вже всі сучасні малоруські особливості». 

З ним солідаризувався лінгвіст Олексій Шахматов: «Мова Наддніпрянщини та Червоної Русі XI ст. — цілком рельєфна, певно означена, ярко-індивідуальна одиниця, і в ній аж надто легко і виразно можна розпізнати прямого предка сучасної малоруської мови». 

Та в часи тих дискусій ще не були досліджені графіті. Хоча видряпувати на стінах соборів було заборонено церковним статутом Володимира Великого, «порушники» знайшлися — від ремісників до князів. Написи, зроблені на внутрішніх стінах Софії та інших соборів княжого Києва, стали об’єктом прискіпливих 30-річних досліджень Сергія Висоцького, вже перша монографія якого в 1966 році «потягнула» одразу на докторську. 

Агатангел Кримський зазначав: «В українців X ст. з’являється дуже м’який звук «і» зі старого дифтонга «іє». Тоді як на півночі цей дифтонг з XI ст. почав обертатися на «є», в Києві XI ст. — на «і»… Це головна ознака української вимови того часу». Цю ознаку ми знаходимо і в київських графіті: «в морі», «на Желяні», «апріля». 

 
 
Напис «Господи помози рабу своєму Петрові». 

 
Фотоадаптація напису. 

Тут і зменшувальні, суто українські, форми чоловічих імен — Остапко, Іванко, Жадко (від Жаден), Марко. Сучасне українське «прізвище» вигулькує в напису XII ст. — «Господи, помози рабу своєму, Ігнатові. А прізвище (ПРЪЗЪВИЩЬ) моє Саєтат». 

У графіті княжого Києва ХІ-ХІІІ ст. фіксуємо такі суто українські граматичні ознаки: 

— кличний відмінок іменників: владико, Стефане, голово; 
— закінчення «у» в родовому відмінку однини чоловічого роду: спору (з того спору); 
— форму дієслів без «т»: пече; 
— дієслова минулого часу, що закінчуються на «в» : писав, ходив, молив; 
— дієслова із закінченням «-ти»: долучити, писати, скончати; 
— м’яке «ц» наприкінці слів: чернець, (помилуй) Валерця, поможи Архипцю… 
— прикметники втрачають на кінці «я»: многопечальна, благодатніша. 

 
Приклад кличного відмінку іменників. 

Ось напис XI ст., який читаємо в книзі історика Сергія Висоцького, вимушено виданій в брежнєвські часи російською: «Мать, не желая ребёнка, бежала прочь…». Фотооригінал засвідчує: «Мати, не хотячи дитичя, біжя гет…» 

У графіті «Господи, помози рабу своєму Луці, владичину дяку…» маємо перехід «к» в «ц» у давальному відмінку однини (Лука – Луці). І зміну приголосної «к» перед суфіксом «-ин» на «ч» (владика – владичин) — у повній відповідності із сучасним «Українським правописом». 

 
Графіті «Господи, помози рабу своєму Луці, владичину дяку…». 

«УКРАЇНСЬКА МОВА МАЄ ДОВШУ ІСТОРІЮ, НІЖ РОСІЙСЬКА» 

Але річ не в тім, на скільки відсотків сучасна українська мова співпадає з мовою наших предків. Тут справа більше політична: ми у 2008-му — прямі нащадки тих, хто складав етнічне ядро Русі в 1008-му. «Україна складала ядро Київської Русі», — констатує британський Словник Хатчінсона («Ukraine formed the heartland of medieval state of Kievan Rus which emerged in the 9th century». The Hutcinson dictionary of World History, 1993 (1994)». 

«Живу» мову київських графіті цілком доречно називати українською зразка раннього середньовіччя. Як роблять, скажімо, англійці. Хоча їхня «жива» мова оновилася щонайменше на 50% від «turning point» — поворотної точки (1066 р.), як називають англійці пришестя норманів. 

 
Василь Тімм. «Краєвид старого міста з Ярославого валу», 1854 р. 
Ліворуч — Собор Св. Софії.
 

Захід відходить од звички дивитися на слов’янський світ очима Москви. В авторитетному «Словнику мов» Ендрю Долбі (Dictionary of Languages. Andrew Dalby. Bloomsbury, 1999. London), де фігурують старослов’янська (Old Slavonic), церковнослов’янська (Church Slavonic), про українську мову написано чорним по білому: «вона має довшу історію, ніж російська» (Ukrainian has longer history than Russian). І про те, щоУкраїна — «та територія, звідки праслов’янська мова (protoslavonic language) поширювалася зокрема й на північ — до Білорусі та Новгорода». 

ЗАБУТИЙ 

У публікаціях часів СРСР Сергій Висоцький майже не торкався українських рис відкритих ним графіті. 

 
Сергій Висоцький. 
Фото з архіву його вдови О. В. Спасокукоцької-Висоцької.
 

Схвально поставившись до спроби автора цих рядків зібрати такі написи в один реєстр (із праць «Давньоруські написи Софії Київської ХІ-ХІV ст.» (1966), «Средневековые надписи Софии Киевской ХI-ХVІІ ст. (1976), «Киевские граффити ХІ-ХVІІ вв.» (1985)), він зауважував, що в колишньому СРСР написати про таке було неможливо в принципі. Згодом у 1998 р. вийшла його остання праця — «Київська писемна школа Х – ХІІ ст.», де є розділ «Палеографія та деякі особливості писемної Київської школи, властиві українській мові». Він пішов із життя в той день, коли прийшла телеграма про її вихід. 

Життя доктора наук не менш дивовижне, ніж його відкриття. Отримавши в юності травму хребта і набувши туберкульозу кісток, Висоцький провів близько 10 років у ліжку, а як одужав, то став істориком. Його монографії на чільному місці тримав художник Ілля Глазунов, домагаючись «аудієнції» та автографа автора. Високо цінив його покійний академік Борис Рибаков. 

Відкриття графіті — це тривалі пошуки, підбір спеціального бокового освітлення, реставрація напису, обробка фото, аналіз особливостей написання кожної літери, притаманні певному часу. І так довгих 30 років: Золоті ворота, Свята Софія, Видубицький монастир, Успенський собор Києво-Печерської Лаври, Церква Спаса на Берестові, Кирилівська церква. 

Сьогодні на стінах Софії є дошка з іменами меценатів, що дали гроші на реставрацію. Але нема імені того, хто відкрив нам багатство графіті. Цього року в грудні виповнюється 10 років з дня смерті Сергія Висоцького. Хотілося, щоб його ім’я було належно вшановано і оцінено до того часу. 

Бо усі напрацьовані істориком фотоматеріали — десь глибоко у скринях Музею Києва. І навіть убогого напису, що в 1990-х безстрасно інформував: «Виявлено близько 300 давньоруських написів — графіті — унікальних пам’яток писемності (досліджені С. Висоцьким)» — у Софії вже нема. Потрібно зробити відповідну експозицію в стінах собору і включити цю інформацію про графіті до обов’язкового екскурсійного мінімуму, надто для наших школярів. Адже в Софії є спеціальна екскурсія по графіті, але тільки на замовлення. 


 

 

Справжній рейтинг ВО Свобода

  • 17.09.12, 23:56

© Богдан Свириденко, Газета.ua


Справжній рейтинг ВО Свобода - 14% - Олександр Шевченко


Професор права, №5 у виборчому списку ВО Свобода Олександр Шевченко заявив, що справжній рейтинг ВО Свобода - 14%.


Ті рейтинги, що отримують такі соціологи як Копатько та Бекешкіна, вони подають їх спочатку до Адміністрації Президента, Кабінету Міністрів України та СБУ, а оголошують зовсім інші - заявив Олександр Шевченко. 


Зарплата на американських шахтах Ріната Ахметова

  • 14.09.12, 20:14

Зарплата на американських шахтах Ріната Ахметова в 12 разів вище, ніж на українських


Про це йдеться в уточненому за підсумками перших п’яти місяців поточного року бізнес-плані групи "Метінвест" на 2012 рік, який є в розпорядженні "УкрРудпром". Середній річний фонд оплати праці (з нарахуваннями) на одного працюючого в групі "Метінвест" в 2012 році складе 12 555 доларів.


Лідерами за розміром середнього річного фонду оплати праці (з нарахуваннями) на одного працюючого в рамках "Метінвесту" є швейцарська компанія Metinvest International SA (211 347 доларів), американська вуглевидобувна компанія United Coal Company (132 613 доларів) і український головний офіс групи – " Метінвест Холдинг "(65656 доларів). 

Для прикладу: аналогічний показник по гірничодобувному дивізіону "Метінвесту", куди входять тільки українські активи групи, становить 10831 долар. 

Серед аутсайдерів по оплаті праці в "Метінвесті" – Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча (8952 долари), Комсомольське рудоуправління (8340 доларів) і "Донецьккокс" (8131 долар). 

Група "Метінвест" є загальновизнаним монополістом на ринку металургійної і залізорудної продукції в Україні. Контрольний пакет "Метінвесту" (71,25%) належить Рінату Ахметову. 


Вольф-Дітріх Гайке про українську Дивізію.

  • 14.09.12, 20:07


© Вісті Комбатанта

Вольф-Дітріх Гайке про українську Дивізію


"Хай ця праця внесе ясність щодо заслуг українців у боротьбі за справжню демократію та хай буде визнанням хоробрості і порядності її вояків, які свій меч до кінця війни тримали чесно та залишили його незаплямленим". В.-Ф. Гайке




У видавництві "Мандрівець" вийшла книжка "Українська Дивізія "Галичина" Вольфа-Дітріха Гайке, німця за національністю, офіцера штабу Дивізії. У книзі автор розглядає це формування як бойову одиницю, дає характеристику українським воякам із погляду військового, без жодних політично-ідеологічних нашарувань. Він описує бойовий шлях Дивізії від створення до здачі в полон західним альянтам. 

Книга проілюстрована архівними світлинами і мапами бойових дій всього шляху Дивізії. Гайке наголошує на відмінностях українського вояка від німецького, його переваги і недоліки, що не завжди враховувалося німецьким командуванням. Він дає аналіз стосунків між німцями і українцями, характеризує поведінку одних і других в бою. Книжка буде цікавою військовим, історикам, дослідникам і просто читачам. Написана доступною мовою. 

Книжка була видана німецькою, англійською мовами, а українською – тільки у канадському виданні, в перекладі Романа Колісника, нинішнього головного редактора міжнародного часопису «Вісті Комбатанта». 


Українські боксери до Олімпіади вистригли козацькі чуби

  • 05.08.12, 21:56






Перед вильотом до Лондона боксери вирішили підкреслити імідж представників сильного народу. Як пишуть izvestia.com.ua, на урочистих проводах олімпійської збірної спортсмени постали в козацьких шликах. У половини з них із-під цих шапок стирчали чуби. 

За словами срібного призера чемпіонату світу з боксу в категорії до 69 кг Дениса Берінчика, ідея традиційної козацької зачіски виникла ще торік. Сам Денис уже боксував із оселедцем. Згодом домовився з друзями по збірній, що якщо будуть олімпійські ліцензії - будуть у Лондоні й українські чуби. 

Хлопці вважають, що така зачіска додає їм грізного вигляду і популяризує козацьку історію. Капітан боксерської збірної, чемпіон світу з боксу в вазі до 91 кг Олександр Усик розповів історію придбання оригінальних головних уборів: 

- Ми з Дениском (Берінчиком - gazeta.ua) захотіли козацькі шапки. Але не звичайні, а з прапором України. Знайти їх не було складно: замовили в інтернеті - і ось вони у нас. 

На запитання, чи готовий Олександр, якщо завоює чергову медаль, змінити ще й зачіску, він, знімаючи з голови козацьку шапку, показав виголену чуприну: 

- Яка ще потрібна зачіска? Вона вже в мене є! 

В розміщеному на сторінці Федерації боксу України інтерв’ю кримчанин Олександр Усик сказав, що козацтвом захоплюється з дитинства: 

- Дуже міцні дядьки були, рубали голови ворогам направо й наліво. Справжні воїни, справжні чоловіки. Захищали державу, піклувалися про свої родини, про народ. Вороги боялися козаків, бо ті давали таку відсіч - мало не покажеться. Вміли жити, кохати, веселитися. 

Уродженець Луганщини Денис Берінчик відомий тим, що на першому для себе чемпіонаті світу 2011 року виборов срібло. Крім того, українські боксери тоді здобули ще 4 золота, зайнявши переможне загальнокомандне місце, через що українська боксерська ватага вважається наразі найсильнішою. 

Про козацького чуба Денис говорить, що це не тільки прикраса: 

- Це символ воїна. В бою козаки впізнавали один одного по чубу. Нас теж впізнають на Олімпіаді в Лондоні. І надовго запам’ятають.

Треба розстріляти усіх, хто сидить у Верховній Раді, - священик

  • 12.07.12, 00:14

       ЗАГАЛЬНОПОЛІТИЧНІ ТА СУСПІЛЬНІ НОВИНИ

© Євген БОРІСОВ, Газета.ua

Треба розстріляти усіх, хто сидить у Верховній Раді, - священик

20:10 12.06.2012

У Львові на круглому столі священик розповів притчу про розстріляних депутатів.


Отець Іван розповів притчу про депутатів. Фото: gazeta.ua

Отець Іван розповів притчу про депутатів. Фото: gazeta.ua

"Приходить молодий хлопець до старого чоловіка і питає: "А що треба зробити, щоб жити краще?". А дід йому відповідає: "Треба прийти у Верховну Раду і розстріляти усіх, хто там сидить. А потім прийти на похорон і розстріляти усіх, хто прийшов попрощатися із усіма, хто сидів у Верховній раді. Отоді й жити стане краще".  Отже справа не легка, але її потрібно робити", - резюмував отець Іван.  Пізніше священик пояснив, що має на увазі боротьбу політичну, а не фізичну і благословив на чисті наміри політичних діячів та активістів від КОДу.