хочу сюди!
 

Alisa

39 років, водолій, познайомиться з хлопцем у віці 34-46 років

Школи майбутнього: дайте дитині свободу

Школи майбутнього: дайте дитині свободу
Сьогоднi, 11:02 
Фото: ZaraMuzafarova/Depositphotos

Фото: ZaraMuzafarova/Depositphotos

Рік тому мій син перейшов на домашнє навчання і тепер сам обирає собі уроки. Зізнаюся, спочатку було складно. Але я відпустила ситуацію, і результати перевершили всі очікування.

Чому ви вважаєте, що ви хороший вчитель? Ви насправді подобаєтеся дітям? Грати у футбол вмієте? А театр любите? Такі питання задають на співбесіді в альтернативних школах по всьому світу. Але озвучують їх не керівники і навіть не батьки, а самі учні. Саме вони затверджують кандидатури майбутніх вчителів та вибирають дисципліни для вивчення. У багатьох не вкладається в голові: як можна перекласти цю відповідальність на дитячі плечі. Насправді перша така успішна школа Summer Hill з'явилася у Великобританії ще 100 років тому. З тих пір ідея утворення нового формату розійшлася по всій земній кулі.

Мій 10річний син Назар ще рік тому навчався в дуже хорошій приватній школі в Києві. У класі було всього десять дітей. Вчителі завжди посміхалися. Але для нашої творчої та верткої дитини навчання стало справжньою мукою. Йому було нудно, у багатьох завданнях він не бачив ніякого сенсу. Навчаючись у третьому класі, син запитував, чому в школі не проходять Гаррі Поттера — не читають те, що для них класно? І я навіть не сперечалася, бо розуміла: читання потрібне для розвитку усного мовлення, щоб діти могли дискутувати на різні теми. А в наших школах цей урок є просто тому, що так треба. Діти повинні вчити математику п'ять разів на тиждень, тому що так треба. А може, комусь не потрібно стільки? Може, варто провести урок біології, яка цікава конкретній дитині вже у 9 років, а не чекати, коли цій дисципліні належить з'явитися в програмі.

Рік тому Назар перейшов на домашнє навчання і тепер сам обирає собі уроки. Зізнаюся, спочатку було складно делегувати відповідальність дитині. Але я відпустила ситуацію, і результати перевершили всі очікування. Зараз син вивчає LEGO-інженірінг, ходить на заняття STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), танцює брейк, вдосконалює гру на фортепіано і займається ще мільйоном цікавих справ. Після уроків він з палаючими очима розповідає про будову ДНК. І ми щасливі.

Природна дитяча жага до відкриття світу і цікавість перемагають будь-яку бюрократію

Багато батьків напевно зрозуміли: наша модель виховання — вчися добре, вступай до університету, і це гарантує тобі працевлаштування — давно не працює. Зараз починають замислюватися про абсурдність процесів у шкільній системі, про кількість непотрібної інформації, яку діти поглинають заради підготовки до непотрібних іспитів. Школи майбутнього, у свою чергу, працюють як справжні ком'юніті, де в центрі уваги — учні. Перший місяць діти незалежно від віку можуть відвідувати будь-які заняття. За цей час вони повинні вибрати, чим хочуть займатися. Якщо дитина вирішила ходити лише на футбол, то цілий рік буде набивати м'яч. Сенс в тому, що емоційне дозрівання важливіше, ніж академічне навантаження. Коли ми тиснемо на незрілих дітей, ми лише губимо їх. І до 15 років підлітки не хочуть зовсім нічого, не знають, що їм цікаво і куди розвиватися далі. А якщо дати дитині свободу, вона вчиться усвідомленості.

Але перед тим як розвивати в Україні школи такого формату, потрібно активно зайнятися освітою самих батьків. Перше, про що вони хвилюються, — що діти взагалі не будуть ходити на уроки. Але так не буває. Діти можуть байдикувати кілька тижнів, а потім їм набридає, і вони починають заходити в класи, цікавитися. Природна дитяча жага до відкриття світу і цікавість перемагають будь-яку бюрократію. Але дитині необхідно відчувати інтерес. Це не про знання, нав'язані зверху. Тут інформаційний потік направлений в іншу сторону. Щоб не вчитель говорив: "Ми сьогодні з вами вивчимо ось це". А у дитини з'явився запит, він сам прийшов за знаннями. І тоді вчитель йому відповість: "Я теж цього не знаю, давай шукати відповідь разом".

Чому школи так повільно змінюються? Батькам зручний якийсь all inclusive: вранці відвів, ввечері забрав. А коли доводиться займатися організацією освіти самостійно, виникає страх — як же я впораюся? Пізнати свою дитину, зрозуміти її інтереси та зробити все, щоб їх розкрити,— це велика робота. Але розібравшись у пулі завдань і з'ясувавши, куди він хоче рухатися, ви зрозумієте, що кількість часу на уроки скоротиться в рази. Іноді те, що в стандартній школі займає п'ять днів у тиждень по 6-7 годин, діти роблять за два дні. І тут мама або тато повинні мотивувати і вчити пізнавати світ поіншому.

Школа і процес навчання можуть стати для дитини святом і територією свободи, а не муками, що повторюються з року в рік. І те, що багато хто хоче змінити це і помістити саме дітей, а не стереотипи батьків, у центр освітньої системи — особисто для мене великий виклик і натхнення.

Колонка опублікована в журналі Новове Время від 12 травня 2017 року. 

БГ: Що "совково"-радянську систему шкільного навчання потрібно реформувати докорінно в Україні - це однозначно, але підлаштовувати навчання під кожного учня окремо не вийде. Як і не можна звільнити дитину не звільнивши від догматів та жорсткого контролю самого вчителя. Тому потрібно створювати багато різних навчальних закладів і підбирати їх до потреб дитини, як це роблять з творчими задатками.


3

Коментарі

129.05.17, 08:43

Учень - це НЕ ПОСУДИНА, яку треба хоч чимось наповнити, а факел, який треба запалити! Але запалити його може тільки той, хто САМ ГОРИТЬ!
\Плутарх\
Хто може краще батьків ЗНАТИ, ЧОГО САМЕ ХОЧЕ їх дитина?!
Тож саме БАТЬКИ повинні вібирати, ЯКІ САМЕ СИЛЬНІ сторони своєї дитини треба розвивати!
Це з однеї сторони...

Але я бачив і таких "батьків", що краще б та дитина жила в Дитячому Будинку...- наприклад, одна з мамаш хвалиться
-"А ви знаєте, моя Анютка така розумна, що НА ПАМ'ЯТЬ ЗНАЄ ВСЮ ТБ-РЕКЛАМУ! Досить її сказати ПЕРШІ слова - як вона в точності повторює її ВСЮ!".
Я спитав: "НАВІЩО дитині та реклама, ЩО КОРИСНОГО в її житті дасть її заучування? Краще б поставили дитині ДВД-діск з КАЗКАМИ!".
Якою ВОВЧИЦЕЮ та мамашка на мене подивилась....

    229.05.17, 11:56Відповідь на 1 від Богдан Ляшко

    На жаль, у нас, як спадкоємців Совка, вчити батьків поводженню з власними дітьми відсутнє в абсолюті навіть як приватна послуга, отже кожен виховує дітей в межах власних розумових здібностей, що ви і зафіксували на прикладі.

      330.05.17, 09:06

      не знаю...Например, ребёнок заинтересовался "почему самолёт летает?" и зашёл к учителю физики.И что? Ему ответили?Что ему ответили конкретно?
      Системные знания --это системные знания.
      то,что какие-то альтернативные школы для альтернативных детей нужны --таки да.
      Представила,как на практике происходит "искание себя" ребёнком "несколько недель".То есть несколько недель несколько детей не занимаются ничем.Все представили?На практике это означает "ничем полезным", потому что ЧЕМ-ТО они занимаются....
      Короче, утопия какая-то.Или туда бешенные деньги вкладываются.Что тоже утопия.

        430.05.17, 13:30Відповідь на 3 від Cosmopolit

        Тут явно грошей з надлишком, тому пані і вибадує як їй захочеться, але жодним чином не вказує у що їй таке довільне навчання дитини обходиться.